زنجان؛

بکار گیری روش های نوین در مقابله با سرمازدگی باغات

باغداران می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین و با خرید دستگاه‌های مختلف باغ‌های خود را از سرما زدگی حفاظت کنند.

اوجاقلو مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه هرساله سرما و تگرگ خسارت‌هایی را به باغداران تحمیل می‌کندگفت: باغداران می توانند با استفاده از روش های نوین باغ های خود را از سرما زدگی حفاظت کنند.

وی افزود: در استان زنجان 3 دستگاه سامانه ضد تگرگ وجود دارد که درشهرستان سلطانیه نصب شده است و هم اکنون 5 متقاضی دیگر برای تهیه دستگاه ضد تگرگ وجود دارد که برای این افراد پرونده تشکیل شده و در حال معرفی آنها به بانک برای اخذ تسهیلات بانکی در جهت خریداری این دستگاه هاهستیم.

اوجاقلو ادامه داد: برای خرید این دستگاه وام 18 درصدی به کشاورزان داده می‌شود، نزدیک به 80 درصد از قیمت آن ازطریق تسهیلات بانکی پرداخت می شود. قیمت این دستگاه حدود 40 تا 45 میلیون تومان است، 10 میلیون تومان آن به صورت بلاعوض و بقیه هزینه از طریق تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گفت: این سامانه شعاع حدودا 600 متر را پوشش می دهد و نزدیک به 100 هکتاراز اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با اشاره به این‌که ارتفاع این سیستم 6 متر است و تا 12 کیلومتر برد هوایی دارد، می‌افزاید: زمانی که ابرها نزدیک باغ می‌شوند با شلیک از این دستگاه و انفجار ابرها هوای گرم به داخل آن منتقل می‌شود و همین گرما باعث می‌شود تا قندیل‌هایی که به صورت تگرگ بوده تبدیل به باران شود.

اوجاقلو اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از گازهای بوتان و پروپان امواج صوتی را به داخل توده‌های ابر شلیک می‌کند و همین کار باعث بارش باران به جای تگرگ می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی با بیان اینکه این دستگاه از راه پیامک نیز تنظیم می‌شود، افزود: این سامانه از طریق دستی هم کنترل می شود و همچنین ازراه دور با تلفن همراه با ارسال پیامک قابل کنترل می باشد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.