معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، برضرورت افزایش آگاهی کشاورزان نسبت به مزایای انجام آزمون خاک تاکید کرد.

انجام آزمون خاک لازمه گسترش و نهادینه شدن آن در بخش کشاورزی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت:گسترش و نهادینه شدن انجام آزمون خاک در بین بهره برداران بخش کشاورزی اثرات مثبت فراوانی در پی دارد و با توجه به اینکه ارتقای بهره وری از سیاست های اصلی بخش کشاورزی محسوب می شود این موضوع باید به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار قرار گیرد.
 اکبر کرامتی با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی کشاورزان نسبت به مزایای انجام آزمون خاک افزود: بهره برداران بخش کشاورزی با آگاهی از آثار مثبت انجام این آزمون و نقشی که در کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد و نهایتا سودآوری بالا خواهد داشت به طور قطع خود در این راستا پیش قدم خواهند شد.
وی بسترسازی و تسهیل شرایط انجام آزمون خاک را لازمه گسترش و نهادینه شدن آن در بین کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: با توسعه انجام آزمون خاک در بخش کشاورزی اثرات مثبت زیست محیطی ناشی از آن نیز در بلند مدت ملموس خواهد بود.
کرامتی با بیان اینکه هزینه انجام آزمون خاک بر عهده کشاورزان است، عنوان کرد: هزینه انجام آزمون برای تشخیص عناصر (NPK) در خاک مورد کشت و یا انجام آزمون کامل متفاوت است و در این بین انجام آزمون کامل به کشاورزان توصیه می شود چرا که یک بار انجام این آزمون برای سه تا چهار سال کفایت می کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزان نباید انجام آزمون خاک را تحمیل هزینه اضافی قلمداد کنند چراکه این هزینه به واسطه مصرف به اندازه و اصولی کود و افزایش تولید در واحد سطح جبران خواهد شد.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.