سرنوشت نامعلوم زیرگذر تئاترشهر در هیاهوی بازار صنایع دستی + تصاویر

زیرگذر متروی تئاتر شهر، در ماه‌های اخیر تبدیل به بازارچه‌ای برای محصولات سنتی و صنایع دستی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیرگذر متروی تئاتر شهر در ابتدای سال 93 و با هدف کاهش بار ترافیکی روگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) که یکی از پرترددترین معابر شهر تهران به حساب می‌آید، افتتاح و همزمان با افتتاح با انتقادهای بی‌شماری مواجه شد؛ به طور مثال در همان روزها نشستی با عنوان دومین نشست «حق بر شهر» با حضور اقبال شاکری «عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران»، آذر تشکر «جامعه شناس شهری»، کمال اطهاری «اقتصاد دان»، علی میرفتاح «روزنامه‌نگار» و دو نماینده از معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت فنی عمرانی شهر تهران برگزار شد و در این جلسه انتقادهای متعددی درباره طرح و اجرایی شدن ایده زیرگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) بیان شد. از آن جمله می‌توان به این امر اشاره کرد که زمانی که نتوانیم در فضای عمومی با شهروندان دیگر ارتباط داشته باشیم و مجبور به تردد در مسیرهای هدایت‌شده‌ای باشیم، روز‌به‌روز از شهر خسته‌تر می‌شویم.

تخصیص جایگاه مناسب به عرضه صنایع دستی؛ رمز مردم‌مداری و حفظ شأن این صنایع

بنابراین گزارش، از انتقادات دیگر وارده بر این زیرگذر می‌توان به این امر اشاره کرد که درست زمانی که تصور می‌شد، می‌توان چهار‌راه ولی‌عصر (عج) را تبدیل به قطب فرهنگی شهر تهران کرد؛ نبض این منطقه به گونه‌ای گرفته شد که هویت فرهنگی‌اش تا اندازه‌ای تحت الشعاع قرار گرفت و گویی با مشخص شدن چارچوب برای عبور پیاده‌روها محدود شد.

در راستای طرح و اجرای ایده زیرگذر شهر تهران محمد صائبی «معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو» در اسفندماه سال 1394 از برگزاری بازارچه تولیدات خودکفایی مددجویان کمیته امدادخمینی (ره) با هدف ترویج فرهنگ مهربانی، نیکوکاری و اشتغال‌زایی هنرمندان کشور در زیرگذر چهار‌راه ولی عصر (عج) خبر داد.

تخصیص جایگاه مناسب به عرضه صنایع دستی؛ رمز مردم‌مداری و حفظ شأن این صنایع

بنا بر آنچه که در صحبت‌های معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو آمده، قرار بر این بود که این بازارچه تا هجدهم اسفندماه همان سال به کار خود ادامه دهد و در این مدت محصولاتی از قبیل میناکاری، سفال، ویترای، لباس سنتی، نقاشی روی پارچه، زیورآلات چوبی، خاتم‌کاری، محصولات هنری و پوشاک را به عابران زیرگذر چهارراه ولی‌عصر (عج) ارائه دهد اما همین حالا که در ماه‌های  پایانی سال 1395 قرار گرفته‌ایم، اگر راهتان به این زیرگذر بیفتد متوجه خواهید شد که گویا این بازارچه، شکلی شبیه به بازار روزهای شهرمان را به خود گرفته است!

در اینجا باید گفت به نظر می‌رسد که به راستی هویت فرهنگی چهارراه ولی‌عصر (عج) در حاشیه بازاری زیر زمینی قرار گرفته و به مرور زمان و با باز شدن راه برخی از افراد سودجو به این بازارچه زیرزمینی، در زیر تلی از اجناس تقلبی به خاکستری خاموش و بی‌جان تبدیل خواهد شد.

تخصیص جایگاه مناسب به عرضه صنایع دستی؛ رمز مردم‌مداری و حفظ شأن این صنایع

اگرچه به نظر می‌رسد که مسیر زیرگذر چهارراه ولی عصر (عج) راهکاری هوشمندانه برای کاهش بار ترافیکی مسیر روگذر این چهارراه بود؛ اما در ماه های اخیر و به واسطه فروش صنایع دستی و محصولات سنتی شهرهای کشورمان در این مسیر زیرگذر مشکلات زیادی برای افرادی که روزانه در آن تردد می‌کنند به وجود آمده؛‌ البته نمی‌توانیم نقش فروش صنایع دستی در مکان های پر تردد را در میزان حمایت از تولید این محصولات و زنده نگه داشتن هنرهای شناخته شده و منحصر به فرد کشورمان منکر شویم ولی به نظر می‌رسد که با ساماندهی فروش آنها و اختصاص مکان دقیق و مناسبی به این کار، می‌توانیم تا اندازه ای از مشکلات موجود در زیرگذر چهارراه ولی عصر (عج) بکاهیم.

در نتیجه می‌توان گفت اختصاص مکان مناسب به فروش صنایع دستی و محصولات سنتی کشورمان می‌تواند جایگاه مناسبی را برای این محصولات به ارمغان بیاورد و از فروش محصولات تقلبی در هر جا و هر مکانی جلوگیری کند. این امر موجب استقبال بیشتر مردم از محصولات سنتی و صنایع دستی کشور می‌شود و به نوعی احترام به مردم است.

تخصیص جایگاه مناسب به عرضه صنایع دستی؛ رمز مردم‌مداری و حفظ شأن این صنایع 

خاطرنشان می‌شود مردم کشور ما علاقه زیادی به محصولات سنتی شهرها و صنایع دستی مناطق مختلف کشورشان دارند و به طور حتم مایل هستند که این محصولات را در جای مناسبی دیده و خریداری کنند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار