ويتامين‌ها نقش حياتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛نظری متخصص بیماریهای داخلی گفت:  از طرفی بهترين راه دريافت اين تركيبات موثر رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايی و استفاده مناسب از تمام گروه‌هايي غذايي به ويژه ميوه‌ها و سبزيجات است. كمبود ويتامين‌ها در بدن، علائم متفاوتی ايجاد مي‌كند كه گاهي بسيار خفيف و گاهی خطرناك و غيرقابل جبران است.

از اين رو مي‌توان به نقش حياتی آنها پی برد. نشانه‌های كمبود، با توجه به نوع هر ويتامين در نقاط خاصی از بدن ظاهر مي‌شوند.

 وی افزود:ويتامين A در كبد ذخيره مي‌شود و كمبود آن در مدت زمان كوتاه، عارضه‌اي ايجاد نمي‌كند چون كبد در مواقع ضروري مقادير زيادي از آن را براي استفاده بدن آزاد مي‌كند ويتامين D توسط نور خورشيد در بدن ساخته مي‌شود و در مناطقي كه نور خورشيد كمتر به زمين مي‌تابد، كمبود اين ويتامين بيشتر مشاهده مي‌شود و با علائمي مثل پوكي استخوان در بزرگسالان و نرمي استخوان در كودكان در حال رشد بروز مي‌كند.

متخصص بیماریهای داخلی با اشاره به اینکه اگرچه كمبود ويتامين E و K چندان شايع نيست اما عوارضي از كمبود اين دو ويتامين در مواردي كه اين كمبود، شديد باشد، گزارش شده است. اين نشانه‌ها عبارت‌اند از اختلال در انعقاد خود و شكستگي‌هاي استخواني. درباره كمبود ويتامين E هم مي‌توان به اختلالات عصبي، عضلاني و توليد مثل اشاره كرد.

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.