اشتباه داور جزئی از داوری است/هیچ شخصی حق اعتراض ندارد

قطار لیگ برتر به سرعت در حال حرکت است اما اشتباهات داوری همچنان معضل جدی برای فوتبال محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،مسئولان داوری فوتبال کشورمان هر سال قبل از برگزاری بازی‌ها کلاس‌های داوری برای داوران لیگ‌های برتر و دسته یک می‌گذارند تا با آموزش اشتباهات داوران خود را کاهش بدهند،اما این اقدام هم در طول بازی‌ها مثمر ثمر نیست و هر هفته شاهد اعتراض تیم‌ها به عملکرد داوری هستیم.

اشتباهات داوری همچنان گریبانگیر فوتبال

با وجود اینکه فوتبالیست‌های ما درآمد خوبی دارند اما داوران حقوقشان نسبت به فوتبالیست‌ها بسیار پایین است و همین موضوع باعث شده که داوران برای گذراندن زندگی شغل دیگری غیر از داوری هم داشته باشند.

اهالی فوتبال معتقد هستند که داوران به خاطر داشتن یک شغل دیگر تمرکز لازم روی قضاوت خود ندارند و همین موضوع روی عملکردشان در بازی‌ها تاثیر منفی گذاشته است.

اشتباهات جز داوری است و این موضوع جدا نشدنی فوتبال ما را تشکیل می‌دهد و مسئولان داوری هم راهکاری برای ارتقای سطح داوری فوتبال در نظر نمی‌گیرند.

مسئولان داوری فوتبال حتی انتقاد از عملکرد داوران را بر نمی‌تابند و در اقدامی عجیب از 2 کارشناس داوری به کمیته اخلاق شکایت کردند.

البته حسن کامرانی‌فر رئیس کمیته دپارتمان منکر شکایت از مظفری و غیاثی شده و اعلام کرده که در جامعه داوری آزادی بیان وجود دارد و از انتقادات استقبال می‌شود.

اشتباهات داوری در همه هفته‌های لیگ برتر رخ می‌دهد اما این هفته شاهد اوج اشتباهات داوری بودیم.

تورج حق‌وردی داور بازی استقلال و نفت تهران خطایی به سود استقلال در محوطه جریمه نفت تهران گرفت که به اذعان اکثر داوران حق‌وردی به اشتباه اعلام خطا کرده و بازیکن نفت مرتکب خطا نشده بود.

همین اشتباه داور بازی باعث شد که آبی‌ پوشان پایتخت به گل برسند و سه امتیاز حساس این بازی را کسب کنند.

علی دایی که همواره از قضاوت داوران گلایه‌مند است این بار هم در کنفرانس خبری بعد از بازی به کنایه بیان کرد که فیفا از قوانین فوتبال ایران الگوبرداری کند.

اشتباهات داوری فقط به بازی استقلال – نفت تهران محدود نشد و در دیدار پرسپولیس – سایپا هم شاهد این اشتباهات بودیم.

به صورتی که سرمربیان هر 2 تیم بعد از بازی انتقاداتی به داوری کردند و عملکرد زاهدی‌فر زیر سوال بردند.

مهدی طارمی مهاجم پرسپولیس هم که کمتر مصاحبه می‌کند بعد از بازی از نحوه قضاوت داور انتقاد کرد.

وی بیان کرد که اگر پنالتی در محوطه جریمه روی من محرز شود در آن صورت مشخص می‌شود که داوران با پرسپولیس مشکل دارند.

نکته قابل توجه این است که در حالی که همه کارشناسان داوری و حتی کامرانی‌فر رئیس کمیته دپارتمان به اشتباه تورج حق‌وردی در اعلام خطا به نفع استقلال اعتراف کردند اما فریدون اصفهانیان انتقاداتی نسبت به اظهارات دایی کرده است.اصفهانیان حتی پا را فراتر هم گذاشته و از مسئولان بلند پایه فدراسیون خواسته تا با علی دایی سرمربی تیم فوتبال نفت تهران برخورد قانونی شود.

با وجود اینکه مربیان نباید اشتباهات داوری را بهانه‌ای برای نتیجه نگرفتن تیم خود در نظر بگیرند،اما چه نهادی باید مسئول پاسخگویی به اشتباهات داوری باشد تا کمتر شاهد اعتراضات تیم‌ها نسبت به عملکرد داوران باشیم.

اشتباهات تاثیرگذار داوری باعث شد که به سراغ کارشناسان داوری برویم و از آن‌ها این موضوع را جویا شویم.

اشتباهات داوری همچنان گریبانگیر فوتبال

نصیرزاده : خطای دید تورج حق‌وردی تنها اشتباه داوری است

هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری معتقد است که تنها اشتباهی که در نیم فصل دوم رخ داد، خطای دید تورج حق‌وردی در اعلام خطا به نفع استقلال در بازی با نفت تهران بود.

وی بیان کرد: در آن صحنه توپ بعد از برخورد به زمین به علت ناهمواری به ساق پای بازیکن استقلال برخورد کرد و محاسبات بازیکن را برای شوت زدن به هم زد. بر این اساس تمام نیروی بازیکن استقلال به جای برخورد به توپ باعث افتادن این بازیکن به زمین شد.

نصیرزاده تصریح کرد: اشتباه داور مسابقه باعث تنها گل بازی شد و حق‌وردی باید دقت خود را بالا ببرد که در چنین صحنه‌هایی می‌تواند یک ضربه ایستگاهی منجر به گل شود و اشتباه داور در نتیجه بازی تاثیر بگذارد.

کارشناس داوری درباره قضاوت داور بازی پرسپولیس – سایپا گفت: زاهدی‌فر به جز یک مورد اخطار به بازیکن پرسپولیس در مابقی صحنه‌ها عالی قضاوت کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: برخلاف اظهارات مربیان دو تیم، زاهدی‌فر داور شش دانگ بود و کنترل بازی از دستش خارج نشد.

نصیرزاده در پایان خاطر نشان کرد: در برخی از بازی‌های حساس ممکن است که بازیکنان رفتاری خارج از کنترل خود انجام بدهند،در این مواقع داور مسابقه باید به سرعت آن را کنترل کند. زاهدی‌فر در کنترل بازی بسیار موفق بود و عملکرد خوبی در این بازی داشت.

اشتباهات داوری همچنان گریبانگیر فوتبال

خوشخوان:اعتراضات مربیان تمرکز داوران را بر هم می زند

حمید خوشخوان با اشاره به عملکرد داوران در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: ای کاش داور نمی شدم و از این حرفه خسته شدم چرا که اشتباهات تاثیرگذار داوران رویای تیم ها را برای رسیدن به صدر یا کسب پیروزی به راحتی به باد می دهد.

وی در ادامه افزود: من در سطوح مختلف داوری حضور داشته ام و دیدارهای مهمی را قضاوت کرده ام. باید گفت که همیشه و در همه حال اعتراضاتی به امر داوری شده است. بازیکنان تیم ها در زمین به نحوه قضاوت،مربیان در کنار زمین و هواداران از روی سکوها و حتی خارج از ورزشگاه از نحوه سوت زدن و قضاوت داوران ناراضی اند. 

خوشخوان درباره اینکه آیا بازیکنان و مربیان حق اعتراض به نحوه قضاوت داور را دارند یا خیر گفت: نه به هیچ وجه چرا که داور باید در فضایی آرام به قضاوت بپردازد و اعتراضات جنجالی عوامل تیم ها،تمرکز داوران را بر هم می زند.

پیشکسوت داوری کشورمان با اشاره به گفته علی دایی سرمربی تیم فوتبال نفت تهران مبنی بر اینکه فیفا باید از قوانین فوتبال کشورمان الگو برداری کند تصریح کرد: دایی از مفاخر فوتبال ماست و من برای وی احترام زیادی قائل هستم اما از او و همه مربیان لیگ برتری انتظار می رود آرامش خود را حفظ کنند و تمرکزشان را بر روی هدایت تیم خود بگذارند.

وی با اشاره به خداحافظی محسن ترکی از دنیای داوری فوتبال عنوان کرد: ترکی از داوران با تجربه و کاربلد فوتبال ما بود که دیدارهای مهمی را قضاوت کرد،شاید ترکی نیز از اعتراضات و نابهنجاری های فوتبال خسته شده بود،به هر حال اکنون او تصمیم خود را گرفته و دیگر قصد ندارد قضاوت کند ما نیز به تصمیم این داور بین المللی احترام می گذاریم. 

وی در پایان با مقایسه کیفیت داوری و فوتبال کشورمان،عنوان کرد: بدون شک سطح داوری کشورمان بالاتر از فوتبال مان است چرا که زمانی علیرضا فغانی داور بین المللی کشورمان در بهترین سطح داوری سوت زده و مهمترین دیدارها را قضاوت می کند باید گفت داوری ما پیشرفت خوبی داشته و فراتر از فوتبال ما ظاهر شده است.با توجه به این که به روزهای حساس لیگ نزدیک می شویم امیدوارم داوران با دقت بیشتری قضاوت کنند تا در حق هیچ تیمی اجحاف نشود. 

اشتباهات داوری همچنان گریبانگیر فوتبال

افشاریان:رفتارهای جنجال برانگیز مربیان منسوخ شده است

خداداد افشاریان با اشاره به اعتراضات هفته های اخیر مربیان به اشتباهات داوری اظهار کرد:باید خود را جای مربیان بگذاریم،واقعیت این است که مربیان فوتبال ما از سوی مدیران و هواداران تیمشان فشار زیادی را تحمل می کنند اما اعتراض آنان نباید به گونه ای باشد که فضای فوتبال ما متشنج کند و آرامش آن را بر هم بزند.

وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر علی دایی در اعتراض به نوع قضاوت داوران در لیگ شانزدهم گفت:دایی یکی از مفاخر فوتبال کشور ماست و به نظر می رسد از سوی مدیران باشگاه نفت تهران تحت فشار است.از این مربی انتظار می رود که چه در طول بازی و چه در کنفرانس خبری پس از هر بازی حرف هایی را به زبان نیاورد که بعدا پشیمان شود.

کارشناس داوری افزود:برخی رفتارهای جنجال برانگیز مربیان منسوخ شده و به هیچ عنوان پسندیده نیست،آنان باید بدانند اشتباهات داوری در همه جای دنیا وجود دارد و همیشه به ضررشان نیست بلکه ممکن است در بسیاری از بازی ها این اشتباهات به نفع آنها تمام شود.

وی درباره احضار رضا غیاثی به کمیته اخلاق عنوان کرد:غیاثی یکی از کارشناسان خوب و با تجربه داوری فوتبال است و من نیز از شنیدن این خبر تعجب کردم.باید همه دست به دست هم بدهیم تا فضای داوری و فوتبال فضایی آرام و دوستانه باشد و احضار افراد به کمیته اخلاق به حداقل برسد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار