نخست وزیر انگلیس در آستانه برگزاری سخنرانی خروج از اتحادیه اروپا بر حفظ اتحاد ملی کشورش تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ترزا می"، نخست وزیر انگلیس، طی پیامی خواستار وحدت ملی کشورش پیش از خروج از اتحادیه اروپا شد. وی سه‌شنبه این هفته سخنرانی مهم و حساسی درباره طرح برکسیت (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) خواهد داشت که باید طی آن به بازرگانان، سرمایه‌گذاران و مردم کشورش اطمینان دهد این طرح به سود آنها تمام خواهد شد.

روند اجرایی شدن برکسیت از ماه مارس آغاز خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی در انگلیس نگران هستند طرحی که سال گذشته طی یک همه‌پرسی به تصویب نهایی رسید، ارتباط آنها را با بازارهای اروپایی قطع کند و متحمل زیان اقتصادی شوند.

در همه‌پرسی سال گذشته میلادی در انگلیس، طرح برکسیت با کسب 52 درصد از آرا به تصویب رسید و ترزا می به عنوان عالی‌ترین مقام کمپین حمایت از برکسیت باید دلایل کافی به مردم کشورش ارائه دهد که اجرایی شدن این طرح به سود آنها خواهد بود نه به زیانشان.

انتظار می‌رود ترزا می در سخنرانی روز سه‌شنبه بر اتحاد و همبستگی مردم تاکید کند. وی معتقد است با "اتحاد ملی" می‌توان به یک "انگلیس جهانی" واقعی دست یافت. وی پیش از این اطمینان داده بود جدایی از اتحادیه اروپا به سود کارگران خواهد بود و بیش از گذشته حافظ منافع آنها است. 

هنوز مشخص نیست ترزا می درباره حفظ جایگاه انگلیس در بازارهای اروپایی و یا لغو تردد آزادانه شهروندان انگلیسی در اتحادیه اروپا چه توضیحاتی ارائه خواهد داد.

کمیته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز شنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است دولت این کشور باید تا اواسط ماه فوریه جزئیات چگونگی انجام برکسیت را در قالب یک طرح منتشر کند. در این طرح باید تکلیف عضویت انگلیس در بازار مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی مشخص شود.

کمیته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که از چندین قانونگذار از حزب‌های گوناگون مانند حزب محافظه کار و حزب کارگر تشکیل شده اعلام کرد دولت باید به دنبال دستیابی به یک "توافق انتقال" با این اتحادیه باشد.

تاجران، سرمایه‌گذاران و قانونگذارن از ترزا می به دلیل منتشر نکردن جزئیات طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کردند. ترزا می پیش از این، آغاز گفتگوهای رسمی برکسیت را پایان ماه مارس اعلام کرده بود. 

حزب لیبرال دموکرات انگلیس (مخالف دولت) اعلام کرد علیه شروع مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا رای خواهد داد، مگر اینکه دولت قول بدهد قبل از خروج از این اتحادیه همه پرسی جدیدی برگزار کند. 

"تیم فارون"، رئیس حزب لیبرال دموکرات، روز جمعه گفت حزب وی علیه شروع مذاکرات خروج رای خواهد داد، مگر اینکه رای دهندگان انگلیسی بتوانند در یک همه پرسی درباره شرایط توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا نظر خود را اعلام کنند. 

حزب لیبرال دموکرات فقط هشت کرسی در مجلس عوام 650 نفری انگلیس دارد؛ اما برخی اعضای حزب کارگر نیز اعلام کرده اند علیه شروع مذاکرات جدایی رای خواهند داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار