يکی از استادان حوزه علميه همدان با اشاره به ابعاد شخصيتی آيت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آيت‌الله هاشمی گلچين شده حضرت امام(ره) برای انقلاب اسلامی بود.

آيت‌الله هاشمي گلچين شده حضرت امام(ره) براي انقلاب اسلامي بودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت‌الاسلام حسين اسدی در مراسم هفتمين روز درگذشت آيت‌ا... هاشمی که با حضور مسؤولان کشوری و لشکری و مردم در مسجد مهديه همدان برگزار شد، با اشاره به اينکه در متون ديني و در همه اديان آسمانی دو عنصر شکل‌دهنده ديانت و شريعت ايمان و عمل صالح است، گفت: ايمان به معنای رابطه انسان با خدا و عمل صالح يعنی رابطه انسان با خلق خدا که اگر اين دو عنصر در زوايای وجودی انسان حاکم شود انسان به درجات بالايی دست خواهد يافت.

وي ادامه داد: در قرآن هر گاه صحبت از ايمان به ميان آمده به دنبال آن عمل صالح مطرح شده است و بر همين اساس زندگي طيب و زيبا در گرو دو عنصر ايمان و عمل صالح است.

حجت‌الاسلام اسدی بيان کرد: براساس حديث نبوی، هنگامي که خداوند بنده‌ای را مورد توجه قرار دهد و دو عنصر مذکور را به همراه داشته باشد، محبت او را در دل‌ها قرار مي‌دهد.

وی عنوان کرد: در روايتي ديگر آمده، «هنگامی که خداوند بنده‌اي را دوست بدارد به ملائک خود نيز مي‌گويد که اين بنده را دوست بداريد و پس از آن جبرئيل در سماء فرياد سر مي‌دهد که ای آسمانيان اين انسان را دوست بداريد و به دنبال آن اين محبت الهی در ميان زمينيان نيز نهاده مي‌شود.»

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه يکي از شخصيت‌هايی که زير سايه اين آيه قرآن قرار دارد، شخصيت مجاهد نستوه؛ آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی است، ‌گفت: وی با زوايای شخصيتی منحصر به فردي که داشت سبب شد تا خداوند محبتش را در دل‌ها قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 68 که امام راحل در جوار رحمت خداوند قرار گرفت، 11 ميليون نفر در تشييع ايشان شرکت کردند که حضور بيش از 2 ميليون نفر در تشييع آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی نيز نشان‌دهنده تسخير دل‌ها توسط اين شخصيت بزرگ بود.

اسدی بيان کرد: يکي از ابعاد شخصيتی آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی، بُعد علمی وی بود کمااينکه اين شخصيت در پنج سالگي وارد مکتب و در 14 سالگي وارد حوزه علميه قم شد.

وي افزود: با توجه به نبوغی که در او بود، آيت‌ا... مرعشی سرپرستی وی را بر عهده گرفت و در همان سال‌هاي اوليه در حوزه علميه قم مورد توجه بزرگان و از جمله امام راحل قرار گرفت.

وي با بيان اينکه امام قبل از پيروزی انقلاب اسلامی به دنبال کادرسازی بود، گفت: امام عده‌ای را به تعداد انگشتان دست گلچين کرد که از آن جمع مي‌توان به شهيدان بهشتي، مطهری، مفتح و مقام معظم رهبری و آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی اشاره کرد.

اين استاد حوزه علميه همدان با بيان اينکه امام خمينی(ره) روز به روز بنيه علمی و سياسی افراد مذکور را تقويت کرد، اظهار کرد: آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی که 65 کشور جهان با مرگ او به احترامش پرچم‌هايشان را به حالت نيمه‌افراشته درآوردند از شاگردان پرورش‌يافته بنيان‌گذار کبير انقلاب بود.

وی افزود: آيت‌ا... هاشمی يک طلبه عادی نبود و دارای نبوغ فوق‌العاده‌ای بود؛ به طوری که به مرحله اجتهاد رسيد و دوران محکوميت سياسی رژپم پهلوی بدون داشتن يک کتاب لغت، 40 جلد تفسير قرآن به انجام رساند.

وی گفت: مقاومت توأمان با ديانت وی از ديگر ابعاد شخصيتی او بود و وي در راه تحقق آرمان‌هايش همواره مقاومت داشت.

اسدی با اشاره به ديگر ابعاد شخصيتی آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی عنوان کرد: بعد ديگر شخصيتی وی کياست و سياست او بود که در اين رابطه غائله‌هايی که قبل از انقلاب خوابانده شد بخشی به او برمي‌گردد.

وی درباره پيام مقام معظم رهبری هنگام رحلت آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: در اين پيام به جامع‌نگری، هوش و صميميت کم‌نظير وی اشاره شده است.

وی افزود: در جريان فتنه 88 رهبر انقلاب فرمود انتظاراتی که دشمنان داشتند را آيت‌ا... هاشمی بي‌پاسخ گذاشت و اين همان هوش، سياست و کياست ايشان بود.

وی افزود: آيت‌ا... هاشمی ولايتمداری را با عمل عجين کرده بود و امام راحل و مقام معظم رهبری در حساس‌ترين شرايط هاشمی را اولين امين خود قرار مي‌دادند.

حجت‌الاسلام اسدي بيان کرد: امام(ره) در زمان تشکيل شورای رهبری از آيت‌ا... هاشمی نظرخواهی کرد که آيت‌ا... از امام خمينی(ره) درخواست کرد، مقام معظم رهبری را عضو شورای رهبری قرار دهند.

وی تصريح کرد: همچنين هنگامی که مقام معظم رهبری رياست جمهوری را به دست گرفتند، ايشان توصيه کردند اگر مي‌خواهيد جنگ سامان گيرد، فرماندهی جنگ را به هاشمی رفسنجانی بسپاريد.

وی در خصوص آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی همچنين بيان کرد: هاشمی بعد از دو دوره رياست جمهوری، بهترين نمره قبولي را از رهبر گرفت؛ به طوری که رهبر در رابطه با وي فرمود: «هيچ کسی برای من هاشمی نمي‌شود.»

اسدی خاطرنشان کرد: هاشمی تا روز رحلتش در اصلی ترين مرکزی که به رهبر انقلاب مشاوره مي‌داد و به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار داشت که اين خود دليل بر ولايتمداری او بود.


انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار