مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آلودگی هوا از نشانه های اصلی توسعه ناپایدار و متوازن است که بیشتر از ظرفیت قابل پذیرش محیط خود را نشان داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید ظهرابی امروزدر جمع خبرنگاران افزود: رشد در بخش های صنعت، کشاورزی و جمعیت شهرها با مفاهیم و اصول توسعه پایدار همراه نبوده است.
وی با بیان اینکه محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است گفت: اتفاقی که در حوضه آبخیز زاینده رود روی داد ناشی از رشد نامتوازن شهر و فشار مضاعف بر توان و ظرفیت محیط زیست بود که موجب آلودگی منابع آب، خاک و هوا، رشد بیابان و از بین رفتن اراضی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: آلودگی هوا از نشانه های اصلی توسعه ناپایدار و متوازن است که بیشتر از ظرفیت قابل پذیرش محیط خود را نشان داده است.
وی استقرار صنعت در شعاع 50 کیلومتری شهر ، حمل و نقل و کشاورزی در همین شعاع را موجب تزریق آلودگی به محیط زیست دانست و گفت: باید در توزیع صنعت و کشاورزی در این مناطق حداقل و یا متوسط توان محیط زیست در نظر گرفته می شد.
ظهرابی تاکید کرد: محور قراردادن توسعه استان باید برمبنای گردشگری پیش از این صورت می گرفت.
وی با اشاره به شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست در بسیاری از مواقع با فرآیند رشد صنعتی، کشاورزی و شهرنشینی موافق نبوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان، به عنوان نمونه به فعالیت کارخانه های بزرگ در محدوده بختیار دشت و در غرب اصفهان اشاره کرد و گفت : محیط زیست به هیچ وجه با این اقدامات موافق نبوده است.
وی با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در مدت فعالیت دولت یازدهم گفت: به نسبت گذشته شرایط در این دوره بسیار بهتر شده است و ادامه آن بسته به مشارکت و همکاری مردم و دستگاه های مختلف دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست از جمله اقدامات اداره کل در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به آموزش دانش آموزان در حدود 850 مدرسه در استان اشاره کرد و گفت: 300 مدرسه نیز در موضوع مصرف آب و انرژی آموزش دیدند.
وی با اشاره به موفقیت های طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان گفت: با اجرای این طرح در 9 ماهه امسال هفت روز هوای پاک، 240 روز هوای سالم، 58 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و سه روز هوای ناسالم برای عموم را در استان شاهد بودیم.
ظهرابی در بخش دیگری به وضعیت شکار و صید در استان اشاره کرد و گفت: در 9 ماهه امسال با دستگیری 235 نفر شکارچی غیرمجاز در استان، 116 قبضه سلاح از متخلفان شکار در استان کشف شد که از این تعداد 79 مورد سلاح مجاز و دارای پروانه و 37 مورد سلاح غیرمجاز بود.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر شکارچیان غیرمجاز در محدوده شمال و غرب استان در شهرستان های کاشان و چادگان و فریدونشهر دستگیر شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: از این شکارچیان لاشه 55 راس پستاندار و 133 قطعه پرنده کشف و ضبط شده است.
وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای پرندگان گفت: پیش از اعلام کشوری شناسایی کانون آنفلوآنزا در استان در دستور کار کارشناسان این اداره کل قرار گرفت و هر گونه پروانه برای شکار پرندگان در استان ممنوع شد.
ظهرابی در بخش دیگری به بازیافت پسماندهای الکترونیکی برای لامپ های کم مصرف به علت آلودگی جیوه و فلزات سنگین اشاره کرد و گفت: بتازگی شهرداری برای بازیافت این پسماندها وارد شده است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.