وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت گردهمایی مدیران گروه زبان فارسی پیامی را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور پیامی را صادر کرد.

این پیام که به وسیله مشاور ارشد وزیر فرهنگ دکتر موالی‌زاده خوانده شد، به شرح زیر است:

«آنچه در گذر ایام موجب ماندگاری زبان فارسی شده نه قدرت سیاسی و نه اجبار و سلطه بوده بلکه جوهره معنوی این زبان باعث شده در گستره‌ای وسیع در بین اقلیت‌های فرهنگی متفاوت و ملل گوناگون عمیق‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهای فرهنگی باشند. پرداختن به زبان فارسی صرفا آموزش یک زبان نیست، بلکه ارج‌گذاری به پیامی است که در طول قرن‌ها بر هر کجا رفته بذر دوستی و هم زیستی مسالمت آمیز کاشته و به هر قلمرویی وارد شده. نه زبان فاتحان قدرت‌مدار بلکه زبان قدرتمندان فرهنگ مدار؛ یعنی اهل فرهنگ ادب و هنر بوده و اساس هستی معنوی شده است. از همین رو شما استادان زبان فارسی را دبیران صلح و دوستی در سراسر جهان می‌دانم و فروتنانه شما فرهیختگان گرانمایه را در ساختار فرهنگ ایرانی و اسلامی و انتقال آن به جامعه جهانی هم شأن و هم ردیف و در موارد حتی برتر از استادان بومی زبان فارسی می‌دانم.

بی شک شما در ارتباط فرهنگی ایران با جهان سهمی شایسته دارید. ایران از دیرباز تاکنون در ایجاد ساختار فرهنگی منطقه و جهان سهمی شایسته داشته و دارد. به درستی که شما مرزهای سیاسی و جغرافیایی را با قدرت فرهنگی این زمان در هم نوردیده و سرزمین دل‌های تشنه را با زبان شیرین فارسی سیراب کرده است.
 
جهان پرآشوب و ملال‌انگیز امروز نیازمند پیام و آموزه‌ای از نوع آموزه‌های زبان فارسی و پیام رسانانی همانند شما است.
 
خورشید وجود ادیبان فارسی زبان در محدوده مرزها و نظام های سیاسی متوقف نمانده و جهانی را مزین کرده است. این نوع از جهان بینی و تفکر و جاذبه فرهنگی که در زبان فارسی موج می‌زند، نیاز امروز زمانه ما است. از تمامی همکاران خودم که در سامان یافتن این مهم کوشیده‌اند سپاسگزارم و امیدوارم این نوع اقدامات بیش از پیش بتواند تصویری واقعی از زبان پرشکوه فارسی عرضه کند و پیام صلح و دستی و آرامش و معنویت را در سرتاسر جهان بگستراند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار