كتاب «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها» در قالب مجموعه مقالات توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

كتاب «سینمای مقاومت: نظریه‌ها، سیاست‌ها، نقدها» منتشر شد
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ نویسنده در این كتاب به مرور برخی مباحث نظری پیرامون مفهوم «سینمای مقاومت» و برخی مفاهیم مرتبط در عرصه مطالعات سینمایی پرداخته و اشاراتی نیز به اهمیت این مفهوم در وضعیت كنونی سینمای ایران داشته است.
 
 در این كتاب برخی نویسندگان مقالات، مانند دكتر سید علی روحانی و وحید اله موسوی در مقالات جداگانه خود به ابعاد ناگفته و مسائل پیچیده‌ «سینمای مقاومت» در كشورهایی مانند فرانسه و فلسطین پرداخته‌ و نحوه بازنمایی مقاومت در فرم، روایت و محتوای این آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. مقاله‌ ناصر مقدم نیز با رویكردی تطبیقی به بررسی سازوكارهای اقتباس از ادبیات حماسی در سینمای انیمیشن آمریكا و ایران می‌پردازد و نتایج قابل تأملی ارائه می‌دهد.
 
تلاش دیگری كه در مقالات این مجموعه مشاهده می‌شود، كاربست «نظریه‌های روایت» و «نظریه‌های ژانر» در سینمای مقاومت و سینمای دفاع مقدس است. آرین و آرش طاهری در مقاله «ساختار روایی در سینمای مقاومت: زبان، زیبایی‌شناسی و بلاغت»، و مریم السادات نقیبی و دكتر اصغر فهیمی‌فر در مقاله‌ «بررسی مفاهیم نظریه ژانر در سینمای جنگ تحمیلی» چنین دغدغه‌هایی را دنبال كرده‌اند. برخی فیلم‌های مستند برگزیده جشنواره «عمار» نیز در این بخش تحلیل شده اند.   
 
محسن حسام مظاهری در مقاله خود با عنوان «مهندسی فرهنگ دفاع مقدس» در این كتاب، توجه ما را به پاره‌ای از عوارض مداخله‌ دولت در عرصه‌ فرهنگ دفاع مقدس جلب كرده و این مداخله را به واسطه تأثیر در «همگن‌سازی» و «استانداردسازی» فرهنگ و آثار دفاع مقدس مورد نقد قرار می‌دهند.
 
در مقابل، علی جعفری در مقاله‌ خود ضمن ارائه یك تحلیل نشانه‌شناختی و معناشناختی از پنج سریال متأخر تلویزیونی، آفات «واگرایی» و «كژنمایی» فرهنگ دفاع مقدس را یادآور شده و نسبت به «تحریف دفاع مقدس» و تولید آثار «ضد دفاع مقدس» هشدار داده‌ است.   
 
این كتاب كه در ۱۰ فصل و توسط گروهی از استادان و پژوهشگران حوزه سینما، رسانه و فرهنگ در ۳۴۱ صفحه به رشته تحریر در آمده، یكی از نخستین منابع علمی و دانشگاهی به زبان فارسی در حوزه سینمای مقاومت محسوب می شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار