وزیر خارجه روسیه در نشستی خبری درباره دستاوردهای دستگاه دیپلماسی روسیه در سال 2016 سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری در مسکو، درباره دستاوردهای دستگاه دیپلماسی روسیه در سال 2016 گفت: دونالد ترامپ دیدگاهی خاص و متفاوت با دولت کنونی آمریکا درباره مسئله سوریه دارد. مهمترین مسئله برای ترامپ مبارزه با تروریسم است و ما هم از این مسئله استقبال می کنیم.

وی افزود: دولت باراک اوباما درباره جدا کردن مخالفان میانه‌روی سوری از جبهه النصره و داعش به ما دروغ گفت. دولت سابق آمریکا برای جلوگیری از حملات به جبهه النصره تلاش می‌کرد. 

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: در طول سال های گذشته تلاش های فزاینده‌ای برای به خدمت گرفتن دیپلمات‌های روسی در آمریکا صورت گرفته است.

لاوروف گفت: امیدواریم دولت جدید آمریکا دعوت ما برای حضور در مذاکرات آستانه درباره سوریه را بپذیرد. دعوت از نمایندگان دولت دونالد ترامپ و سازمان ملل برای حضور در مذاکرات آستانه ضروری است. 

وی در ادامه تاکید کرد: فقط سوری‌ها درباره سرنوشت کشورشان از جمله ایجاد نظام فدرالی در این کشور باید تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود: به اعتقاد من دعوت از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده امریکا برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان کار درستی خواهد بود. امیدواریم همکاری ما با دولت دونالد ترامپ در مسئله سوریه، کارآمدتر از همکاری با دولت باراک اوباما باشد. 

لاوروف در ادامه تاکید کرد: مذاکرات آستانه برای تثبیت آتش‌بس در سوریه تلاش خواهد کرد. مذاکرات آستانه، حق مشارکت در فرآیند سیاسی در سوریه را برای مخالفان مسلح تضمین خواهد کرد.  مذاکرات آستانه نخستین تماس بین ما و دولت دونالد ترامپ خواهد بود.

وی اعلام کرد هدف از گفتگوهای صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان تقویت آتش‌بس در سوریه است. 

وزیر خارجه روسیه افزود: یکی از مهمترین مسایل در مذاکرات آستانه، مشارکت فرماندهان گروه های مسلح در فرآیند سیاسی است که نبود آنها در مذاکرات قبلی، از جمله دلایل شکست آن مذاکرات بود. 

لاوروف افزود: پیوستن دیگر گروه های مسلح به آتش‌بس در سوریه امکان‌پذیر است. شمار بیشتری از شبه نظامیان مخالف سوری حق دارند تا به آتش‌بس بپیوندند و بسیاری از این گروه‌ها تاکنون چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند.  

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت آژانس های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا تلاش کرده اند تا برخی از دیپلماتهای ارشد روس را به استخدام خود در آورند. 

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد شماری از دیپلمات های آمریکایی از فعالیت های اطلاعاتی در مسکو منع شدند.

لاوروف ادامه نشست خبری خود اعلام کرد ایده استقرار نظامیان ناتو در کشورهای حوزه بالتیک، ایده نامناسب و بدی است. 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش اعلام کرد روسیه منتظر برگزاری مذاکرات با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا در خصوص مسائل مربوط به ثبات راهبردی از جمله تسلیحات هسته‌ای است. 

وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد: آینده روابط ما با آمریکا به اقدامات دولت جدید این کشور بستگی دارد. فکر نمی کنیم دونالد ترامپ لغو تحریم‌های روسیه را به کاهش تسلیحات هسته ای مرتبط کند. مسکو دیپلمات های آمریکایی در روسیه را زیر فشار قرار نمی دهد و به دنبال جاسوسی از آنها نیست. روسیه برای برقراری روابط برابر با آمریکا و اتحادیه اروپا آمادگی دارد. 

لاوروف گفت: تلاش غرب برای صدور دموکراسی به دیگر کشورها تناقض های بسیاری را ایجاد کرده است. متاسفانه دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهو روسیه، برای تشکیل جبهه مشترک ضد تروریسم با پاسخ جدی روبرو نشد. 

وی تاکید کرد: چالش ها برای روسیه کاهش نیافته و خطر تروریسم بین‌الملل تشدید شده است و چند کشور با آن دست به گریبان هستند.

وزیر خارجه روسیه درباره عملیات نظامی این کشور در سوریه گفت: هنگامی که روسیه در سوریه دخالت نظامی کرد، احتمال می رفت تنها دو یا سه هفته دیگر دمشق سقوط کند و به دست تروریستها بیفتد.  ما اقدام خود در دادن پاسخ مثبت به درخواست دولت سوریه برای دخالت را درست می دانیم. مقابله با حمله به دمشق و آزادسازی حلب دو گام مهم برای حفظ وحدت سوریه بود. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار