به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه جشنواره فیلم فجر به علت اهمیت و درجه وافری که در بین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور دارد با حاشیه هایی همراه بوده بخصوص زمانی که هیات انتخاب آثار را برای نمایش انتخاب می کند و گام اول اما بسیار استراتژیک برای فیلمسازان خواهد بود.
در این راستا به سراغ یکی از تهیه کننده های تلویزیون و سینما یعنی مسعود ردایی رفتیم و گپ و گفتی زدیم که می خوانید.
به نظر شما پررنگ شدن فیلم اولی ها در جشنواره فیلم فجر چه عواقبی به دنبال دارد؟
توجه اصلی ما باید به فیلم باشد نه جداسازی باتجربه ها از فیلم اولی ها، خیلی اوقات در جشنواره از فیلم های درخشانی رونمایی می شود كه حاصل كارگروهی جوانان و كارگردان فیلم اولی است كه درقدم اول مبارك است چرا كه كارگردان جدید با فیلم اول خود سلیقه مخاطب را می شناسدو راه فیلمسازی خود را پیدا یا اصلاح می كند. گاهی هم این كار فقط یك جرقه است و تداوم ندارد. باتجربه ها همین مسیر راطی كردند تا به یك مرحله ثبات رسیدند اما در موردكار آنان، فیلمنامه می تواند در سرنوشت كارشان تاثیرشگرفی داشته باشد.
به نظر شما این دو دستگی هایی که در زمان جشنواره فیلم فجر در خصوص عدم حضور برخی آثار و بین صاحبان آن ها و مسئولان جشنواره به وجود می آید اتفاق خوبی است؟
خیر، اتفاق خوبی نیست بالاخره هیات انتخاب براساس معیارها و سلایق خودشان فیلم هایی را انتخاب و برخی را رد می كنند. همكاران محترم بدانند نه انتخاب این هیات دلیل شایسته بودن آن فیلمهاست و نه رد فیلم ها دلیل خوب نبودن فیلم ها. این موضوع در مورد داوری فیلم های جشنواره هم صدق می كند.
آیا این همه هجمه وارد کردن به سمت جشنواره فجر اتفاق خوبی است؟ جشنواره فجر یك جشنواره ملی است در چارچوب معیارهای نانوشته مدیران دولتی و نهادهای فرهنگی كشور و خط مشی تعیین شده همان دوره. لذا تمام كسانی كه تقاضای حضور دارند همه این فرمایشات و سازوكارها را پذیرفته اند پس هجمه وارد كردن به علت عدم انتخاب فیلم خودمان معنایی ندارد كه اكثرا اعتراضات از همین موضوع نشأت می گیرد.
جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و هنری کشور در چه صورت می تواند به پویایی هرچه بیشتر نزدیک شود؟ فكر می كنم تدوین چارچوب و مقررات و تشكیلات خاص جشنواره می تواند گام اول باشد و مهمترین موضوع حل مناقشه تركیب هیات انتخاب و هـیات داوری جشنواره است. روالی كه برای تمام جشنواره هایی كه در دنیا برگزار می شود، اتفاق می افتد و ما می توانیم بهره برداری كنیم؛ تركیب این هیات های انتخاب و داوری از كارشناسان سایر نقاط جهان است كه به خودی خود به تبادلات فرهنگی هم كمك می كند، این ها و برخی مسائل دیگر می تواند به پویایی جشنواره كمك کند.
به عنوان تهیه کننده منتظر دیدن آثار کدامیک از فیلمسازان هستید؟
علاقمند به دیدن فیلم های آقای داوودنژاد، آقای جلیلوند و خانم پناهنده هستم و از روی كنجكاوی می خواهم فیلم جدید آقای كیمیایی را ببینم چون فیلم «متروپل» نتوانسته بود موفقیت داشته باشد حالا ایشان كه از بزرگان سینماست آیا توانسته جبران نماید یا خیر را باید در فیلم اسمال ایشان شاهد باشیم. فیلم كاوه صباغ زاده را علاقمندم ببینم چون كاوه در سریال «اولین انتخاب» كه بنده تهیه كننده آن بودم بعنوان دستیار كارگردان بود.
اگر نقطه نظر خاصی دارید به عنوان حرف پایانی بگویید؟ پیشنهاد می كنم دوستان كمك كنند این دستاورد سی و پنج ساله تقویت شود. هر چند نقاط ضعف های فراوانی دارد كه حل آنها بصورت مقطعی امكان پذیر نیست. این را هم می دانم كه همه بالاخص مدیران سینمایی با برگزاری و اتمام جشنواره همه این ضعف ها را فراموش می كنند اما به نظرم پیگیری حل ضعف ها و مشكلات جشنواره می تواند در دستور كار خانه سینما و نهادهای صنفی در تعامل با مدیران سینمایی و مسئولین جشنواره قرار گیرد انشاالله.
انتهای پیام/