معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به امار مبتلایان به فشارخون گفت: استفاده از جوهرقند در تهیه نان سبب بروز سرطان و دیابت می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در اولين همايش سلامت نان در فرهنگسراى بهمن برگزار شد، گفت: نانی که مردم ان را مصرف می کنند ۴۰ تا ۵۰ درصد نیازشان را برطرف می کند و ۴۵ درصد پروتین و در فقرا تا ۶۰ درصد .۸۰ درصد اهن و ۳۰ درصد کلسیم  مورد نیاز مردم از نان است.

وی بیان کرد: هشت عامل خطر وجود دارد که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد و ۴ عامل خطر رفتاری را در اثر مصرف غذای ناسالم و کم تحرکی ایجاد می شود و باعث بروز بیماری هایی چون سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی، آسم و بیماری های مزمن تنفسی و دیابت می شود.

سیاری با بیان اینکه ۷۶ درصد مرگ مردم دنیا در اثر غذای ناسالم است، ادامه داد: مردم ایران به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می کنند و این در حالی است که میانگین مصرف جهانی ۵ گرم است و مصرف نمک بوسیله مردم غذا را ناسالم می کند.

وی تاکید کرد: باید استاندارد سازی نان ودر مییر ذایقه مردم صورت بگیرد و در مطالعه ای که انجام شده است نان سنگک  ۹۹ درصد استاندارد ‌نان بربری ۷۶ درصد .لواش ۷۴ درصد .تافتون ۵۹ درصد استاندارد هارا رعایت می کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار داشت: ۹ میلیون نفر از مردم کشور دچار فشار خون هستند و این عارضه در اثر مصرف بالای نمک است و بیماری فشارخون سبب بروز بیماری های سرطان پوکی استخوان چاقی می شود و این بیماری ها با رعایت استاندارد ها و کاهش مصرف نمک حل می شود.

وی ادامه داد: سبوس از آهن، منیزیم، کلسیم، روی فراوانی برخوردار است که در صورت حذف ان دیابت چاقی و سرطان ایجاد می شود.

سیاری تصریح کرد: جوش شیرین جذب کلسیم روی اهن را کم می کند وما در سال ۷۶ ارد را با اهن و اسید فولیک غنی کردیم و همین کار بیماری های مختلفی کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه میزان کمبود آهن در زنان باردار ۱۴ درصد است، افزود: کمبود آهن در کشور آمریکا ۱۷ درصد در فرانسه ۲۵ درصد در ترکیه ۳۰ درصد است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد: جوهرقند سبب بروز سرطان و دیابت  می شود و من انتظار دارم که از این مواد در تهیه نان استفاده نشود.

وی افزود: در قرن چهارم نانوایان از لباس سفید و کلاه استفاده می کردند و بر روی خمیر را یک پارچه می انداختند تا سلامت خمیر حفظ شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اگه اینقدر بده چرا دولت ممنوع نمیکنه