آخرین رئیس ساواک در دوران رژیم پهلوی که مبارزات گسترده ای را علیه روحانیون و انقلابیون انجام داد را بشناسید.

آخرین رئیس ساواک از مبارزه با روحانیون تا اعدام!
به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 
   
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.
 
یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

ناصر مقدم از افسران ارشد ارتش شاه بود که بعد تر به عنوان چهارمین رئیس کل ساواک منصوب شد.

مقدم که نقش او را محمد الهی در سریال معمای شاه بازی می کند، در تیرماه 1300 متولد شد و بعد از تحصیلات مقدماتی در دانشکده افسری و دانشگاه جنگ و فرماندهی عالی و ستاد مشترک تحصیلات نظامی خود را به پایان رساند. او از فروردين 1321 تا اول شهريور 1343 مناصب و موقعيتهاي مختلفي داشته است و در مراكز مختلفي از جمله لشكر 2 مركز، اداره بازرسي ارتش، اداره موتوري ارتش، دانشكده افسري، لشكر 10 خراسان، لشكر گارد شاهنشاهي، ستاد ارتش، لشكر 5 لرستان، وزارت دفاع، دادستاني ارتش، دانشگاه نظامي، اداره دادرسي ارتش، دانشگاه جنگ، دادرسي ارتش، كارگزيني ارتش، گارد شاهنشاهي و آجوداني نيروهاي مسلح سمت هایی را داشته است.

مقدم در پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به عنوان چهارمین رئیس ساواک به ریاست اداره سوم این سازمان منصوب شد. وی حدود ده سال در رأس اداره كل سوم ساواك باقي ماند. بخش اعظمي از فعاليتهاي ساواك بر ضد روحانیون و مبارزان انقلاب اسلامی در دهه 1340توسط وی صورت گرفت.

مقدم بعد از سال 1349 برای مدتی ساواک را ترک کرد و به عنوان رئیس اداره دوم ستاد مشترک ارتش، مسئولیت امور «اطلاعات و ضد اطلاعات» ارتش رژیم پهلوی را عهده دار شد.

پس از آن وی مجددأ اواسط خرداد ماه ۱۳۵۷ به جای نعمت‌الله نصیری به ریاست ساواک منصوب شد.

او ارتباط نزديكي با شاه داشت و هرچه از نيمه سال 1357 مي‌گذشت، تماسها، مذاكرات و گفت و گوهاي او با شاه افزايش مي‌يافت. مقدم به جهت اینکه فکر می کرد پس از پيروزي انقلاب آسيبي متوجه او نمی شود و اميدوار بود دولت بازرگان شغلي به او واگذار كند، از کشور فرار نکرد. اما روند تحولات چنانكه او انتظار داشت پيش نرفت و پس از مدتي دستگير و زنداني شد.

تیمسار مقدم جزو اولین گروه از مقامات نظام پیشین بود که محکوم به اعدام شد و حکم اعدام وی سرانجام در بامداد ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ به اجرا درآمد. او در گورستان ابن بابویه شهرری به خاک سپرده شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار