سنگ‌قبر تاریخی، منسوب به محمدتقی بیگ، سرباز نادرشاه افشار، در روستای بقمچ چناران به سرقت رفت.

سنگ‌ قبر سرباز نادرشاه افشار به سرقت رفتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد زنگنه ابراهیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان چناران ضمن تأیید سرقت شدن این اثر تاریخی، گفت: تابه‌حال بررسی در خصوص این‌که این سنگ‌قبر مربوط به چه دوره‌ای است و آیا محمدتقی بیگ، سرباز نادرشاه بوده است یا نه، انجام نشده و با متون تاریخی مطابقت داده نشده است که بتوان اصالت آن را تأیید یا رد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد این سنگ‌قبر از نوع سنگ‌های لوحی مربوط به دوره قاجاریه باشد که چند نسل پس از نادرشاه تهیه‌شده و بر آن مزار قرار گرفته است و احتمالاً عبارت «سنگ‌قبر سرباز نادر»، سارقان را تحریک کرده که این سند را سرقت کنند و به فروش برسانند.

 زنگنه ابراهیمی خاطرنشان کرد: مراتب به همراه عکس سنگ‌قبر به پلیس امنیت، اطلاع داده شده است و اگر جایی کشف شود و بخواهد از کشور خارج شود، جلوی آن گرفته می‌شود.

وی افزود: این سنگ‌قبر نمی‌تواند قیمتی باشد چراکه از این قدیمی‌تر نیز در شهرستان وجود دارد و سرقت هم نشده است.

اهالی دهستان بقمچ، از محمدتقی خان بیگ از آن جهت که در رکاب نادر به قتل رسیده است، به‌عنوان شهید یاد می‌کنند اما بر روی سنگ‌قبر عبارت مقتول نوشته شده است.

گفتنی است: چند ماه پیش یک پایگاه خبری در چناران به جهت معرفی آثار باستانی شهرستان، عکسی از این سنگ قبر در کنال تلگرامی خود منتشر کرد و از این رو برخی مقامات محلی ادعا کرده اند که این تبلیغ و معرفی سبب شده است عده ای به فکر سرقت آثار تاریخی روستا بیافتند.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.