آئین ومراسم سنتی کشت گندم در روستای آرک از شهرستان خوسف خراسان جنوبی،در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت: این آئین و مراسم در روستای آرک همه ساله در نیمه آبان ماه برگزار می شود که به مراسم ساعت معروف است و وجه تسمیه این مراسم به خاطر آن است که با فرارسیدن نیمه عقرب یا پانزدهم آبان کشاورزان روز خاصی را انتخاب می کنند که نحس و شوم نباشد بلکه ساعت باشد بهترین روز را جمعه می دانند که با اعلام همگانی در روستا کشاورزان خود را برای اجرای این مراسم معنوی و سنتی که قدمت بسیار زیادی دارد، آماده می کنند و در ضمن مزرعه ای که قرار است این مراسم در آن اجرا شود از هر لحاظ قبلاً آماده می شود.

وی افزود: در روزی مشخص شده، کشاورزان همه صبح زود با بیل های در دست و مقداری بذر گندم مرغوب و همچنین نقل و شیرینی به طرف زمین می روند و همگی رو به قبله در صف های مرتب مانند صف های نماز جماعت ایستاده و همچنین بیل ها را در کنار زمین پهلوی هم مرتب می گذارند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت: در ادامه یک نفر از بزرگان دعا می کند برای سلامتی کلیه اهالی از جوان تا پیر، خیر و برکت محصولات کشاورزی و روزی حلال و همچنین یادی از درگذشتگان می کند.

برآبادی افزود: در پایان فاتحه ای برای اموات خوانده می شود. هر کدام مقداری از گندم ها را که روی پارچه ای در مقابل خودشان هست برداشته و به صورت رفت و برگشت در زمین می پاشند و روی آن هم کود می ریزند و در پایان شیرینی و نقل را در بین اعضای حاضر و به خصوص کودکان تقسیم می کنند و در خصوص آبیاری مزارع هم به بحث و گفتگو می پردازند.

وی گفت:این مراسم از زمان های قدیم در این روستا برگزار می شود و آنچه از بزرگان و پیران نقل شده است نسل به نسل اجرا شده و هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.