سرگئی لاوروف مسئولیت اتحادیه اروپا در تنش زدایی میان کوزوو و صربستان را گوشزد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری یورونیوز، تنش میان صربستان و کوزوو همچنان در اوج خود قرار دارد. به باور ناظران، بحران میان کوزوو و صربستان هرگز به این اندازه وخیم نبوده است.

این وضع اکنون اتحادیه اروپا را نگران کرده است. به همین علت اتحادیه اروپا رهبران کوزوو و صربستان برای رایزنی و گفتگو های بیشتر به بروکسل دعوت کرده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اروپا اعلام کرد هدف از این دعوت آن است که رهبران کوزوو و صربستان مشکلات خود را از طریق گفتگو حل و فصل کنند.وی افزود از دو طرف توقع داریم که این روند را ادامه دهند.

دو طرف همچنین در اجرای توافقنامه هایی که تاکنون امضا کرده اند باید متعهد باشند. کوزوو که بیشتر مردم آن را آلبانیایی تبار ها تشکیل می دهند از سال 2008 اعلام استقلال کرده است. اما جامعه بزرگی از صرب ها در شمال آن زندگی می کنند.

صربستان که از حمایت روسیه نیز برخوردار است تاکنون حاضر نشده است استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مسئولیت اتحادیه اروپا را در حل بحران به وجود آمده میان کوزوو و صربستان گوشزد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در گفتگو با خبرنگاران گفت در شرایط کنونی اتحادیه اروپا باید بین کوزوو و صربستان تنش زدایی کند. اتحادیه اروپا باید این اصل را برای مقامات کوزوو گوشزد کند که رفت و آمد آزاد صرب های شمال کوزوو به صربستان و برعکس نباید محدود شود.

همچنین نیروهای کوزوو نباید در شمال این منطقه که بیشتر جمعیت آن صرب تبار هستند حضور داشته باشند. تنش میان کوزوو و صربستان بعد از اعزام قطاری از مسافران صرب به مقصد کوزوو آغاز شد. بر روی این قطار نوشته بود کوزوو جز صربستان است. همین امر باعث شد به این قطار اجازه ورود به خاک کوزوو داده نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار