کارشناس سیاست خارجی گفت: حضور آمریکا به عنوان کشوری سازنده در مذاکرات آستانه، غیرقابل قبول و غیر قابل اعتماد است.

حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مذاکرات «آستانه» قزاقستان که میان معارضین امضاکننده توافق آتش بس سوریه و کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در حال برگزاری است اظهارداشت: ‌مذاکرات آستانه نقطه عطفی در حل و فصل بحران سیاسی سوریه است چراکه در مدت 5 سال گذشته، سه جناح فردی به رهبری ایالات متحده،  آل سعود و  رژیم صهیونیستی بر ضد دولت سوریه اقداماتی را انجام داده بودند.

وی با بیان اینکه آمریکا در پی ایجاد بسیج بین المللی برای سرنگونی دولت قانونی سوریه بود افزود: امریکا برای این عمل خود با چند معضل مهم روبه‌رو بود. نخست اینکه گروهی از کشورها قصد داشتند درباره آینده یک کشور مستقل که عضو سازمان ملل متحد است، تصمیم‌گیری کنند که این کار خود بدئتی در تاریخ روابط بین‌الملل است و باعث می‌شود تا از موضوع تروریسم برای سرنگونی دولتی قانونی با وجود اینکه بنا بر ادعاهای کشورهای غربی مغایر با شعارهای آنها است، استفاده ابزاری شود.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید این موضوع که ایران معتقد است باید همکاری جدی برای مبارزه با تروریستم در منطقه شکل بگیرد، گفت: امروز پس از 5 سال مقاومت در سوریه، دنیا هم به این نتیجه رسیده که موضوع سوریه مسئله‌ای نیست که از طریق نظامی قابل حل باشد بلکه باید از طریق گفت‌وگو حل شود؛ به همین دلیل با طرح ایران موافق کردند که در ابتدا باید آتش‌بس در سوریه برقرار تا زمینه برای اصلاحات سیاسی فراهم شود و سپس گفت‌وگوهای داخل سوریه به صورت فراگیر پیگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر مذاکرات آستانه روی سه موضوع متمرکز است؛ اول اینکه طرفین به خصوص گروه‌های معارض به آتش‌بس پایبند باشند. ایران، روسیه و سوریه به علاوه محور مقاومت، معتقد هستند که باید میان گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره، احرار شام، نورالدین زنگی و تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی دیگری که به شکل سلولی عمل می‌کنند با گروه‌هایی که هر کدام با 10 تا 50 نفر تشکیل می‌شوند و موافق با روند سیاسی هستند، تفاوتی وجود داشته باشد.

عابدینی تصریح کرد: موضوع مهم این است که ایالات متحده از ابتدا یک طرف ماجرا بوده و خودش از نیروهای تروریستی حمایت کرده و به آنها سلاح داده و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی کرده است. با توجه به این موضوع، حضور آمریکا به عنوان کشوری سازنده در مذاکرات آستانه غیرقابل قبول و غیر قابل اعتماد است چراکه دولت آمریکا با اقداماتش طی 5 سال گذشته نشان داده که حضورش نه تنها سازنده نیست بلکه مخرب خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار