میامی؛

آغاز مرمت محوطه آرامگاه ابن یمین فرومدی در میامی

کار احیاء محوطه و فضای سبز مجموعه، اجرای نورپردازی ، بند کشی جداره‌ها و تعویض آجرهای فرسوده در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از میامی؛ سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی ضمن اشاره به آغاز مرمت و احیاء محوطه آرامگاه ابن یمین فرومدی در میامی گفت: در این مرحله از مرمت، کار احیاء محوطه و فضای سبز مجموعه، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بند کشی جداره‌ها و تعویض آجرهای فرسوده در حال انجام است.

محمد صادق رضویان با یادآوری اینکه این آرامگاه در روستای فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی این روستا در شهرستان میامی واقع شده است، افزود: این آرامگاه در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بوده اما بعدها ساختمانی قابل توجه و زیبا به شکل شش گوشه در آن بنا شده است.

وی با بیان اینکه اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده، تصریح کرد: سنگ قبر دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.

رضویان یادآور شد: امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است. پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد.

وی با بیان اینکه قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری شد، اظهارداشت: این شاعر بزرگ که در قصیده‌سرایی و مثنوی‌پردازی نیز توانا بود، در سال ۷۶۹ هجری قمری از دنیا رفت.

سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی با اشاره به اینکه آرامگاه ابن ‌یمین در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فرومد قرار دارد، افزود: میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان و در ۲۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان و در محور تهران - مشهد واقع است.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.