معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛راستی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، گفت: در 9 ماهه امسال ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی استان از کل گمرکات کشور یک میلیارد و 700 میلیون دلار است.
 وزن کالاهای صادر شده را یک میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد.  
وی بخش مهمی از این رشد صادرات را مربوط به افزایش صادرات مس سونگون دانست و افزود: با اجرائی شدن برجام و رفع تحریم ها شاهد صادرات 370 میلیون دلاری محصولات مس سونگون بودیم.
وی مقصد کالاهای صادره را 89 کشور اعلام کرد و گفت: در این مدت عمده بازارهای هدف صادراتی استان، کشورهای عراق با (235میلیون دلار) ، ترکیه (184میلیون دلار) ، جمهوری آذربایجان (136میلیون) ، ارمنستان (130 میلیون دلار) ، افغانستان (48 میلیون دلار) ، گرجستان (32 میلیون دلار) ، پاکستان (30 میلیون دلار) ، ایتالیا (21 میلیون دلار) ، روسیه (8 میلیون دلار) و ترکمنستان (5 میلیون دلار) بود.
وی اضافه کرد: بررسی ترکیب کالا های صادراتی نشان می دهد کالاهای صنعتی به ارزش693میلیون دلار و با سهم 40 درصدی، محصولات مس سونگون با ارزش 317/5 میلیون دلار و سهم 19 درصدی و کالاهای کشاورزی به ارزش 186میلیون دلار با سهم 11 درصدی رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به صادرات 772 میلیون دلاری کالا از گمرکات استان در 9 ماهه امسال، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.
آذربایجان شرقی به دلیل وجود تشکل های دولتی و خصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و صنایع معادن، وجود پنج مرکز گمرک، برخورداری از سیلوها، انبارها و سردخانه های مناسب، قرار گرفتن در جاده ابریشم و دسترسی آسان به کشورهای همسایه یکی از قطب ها و مراکز تجارتی در شمال غرب کشور محسوب شده و بسیاری از فعالان اقتصادی استان در سراسر کشور در امر داد و ستد فعالند و بخش مهمی از تولیدات استان از طریق مبادی گمرکی واقع در سایر استان ها صادر می شود.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.