طرح "ایراپن" را می‌توان یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های غربالگری سرطان دانست که در سه استان در حال اجرا است.

اقدامات غربالگری سرطان در دستور کار دولت/ سرطان سالانه جان 50 هزار نفر را می‌گیرد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم زنده‌دل دبیر علمی کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان و قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انسیتو "کانسر" در نشست خبری این کنگره که صبح امروز در این مرکز تحقیقاتی برگزار شد، عنوان کرد: اخیرا گزارشاتی در رسانه‌ها مبنی بر رشد بروز سرطان در ایران منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد این گزارشات صحیح نبوده و هیچ مستند علمی برای اثبات آن وجود ندارد. 

زنده دل با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در برنامه غربالگری چند سرطان شایع در مناطق مختلف کشور ادامه داد: طرحی "ایراپن" در استان اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی به منظور غربالگری سه سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ در کشور در حال اجرا است. 
 
دبیر علمی کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام اظهار داشت: در 2 سال اخیر در مرکز تحقیقات سرطان مطالعاتی در زمینه وضعیت کشورهای دنیا، اقدامات آنها و جایگاه ایران نسبت به سایر کشورها تحقیقات زیادی انجام شده است.

غربالگری سرطان نیازمند تزریق بودجه بیشتر
زنده دل با بیان اینکه بودجه‌های تخصیص یافته به سرطان در کشور ما بسیار کم است، تصریح کرد: در تحقیقات رشد زیادی در حوزه سرطان داشتیم و سال های اخیر توجه زیادی به آن شده اما با توجه به بزرگی و سختی تحقیقات در این حوزه نیازمند تخصیص بودجه بیشتر در تحقیقات سرطان هستیم.

وی اضافه کرد: باید بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پژوهش و تحقیقات سرطان کمک کنند تا در این حوزه شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم. از طرفی ما در وزارت بهداشت سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های ملی نیز استفاده کنیم. 
 
زنده دل افزود: هزینه اثر بخشی در چهار سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ و دهان با غربالگری ثابت شده که به توصیه سازمان بهداشت جهانی با توجه به شیوع آنها در کشور به جز سرطان، سه سرطان دیگر در برنامه غربالگری گنجانده شده است. 
 
دبیر علمی کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان، فاز دوم تشخیص زود هنگام سرطان را تشخیص به موقع عنوان کرد و گفت: چند ماه تاخیر در تشخیص سرطان در روند درمان و پیشگیری از مرگ نقش تعیین کننده‌ای دارد و در برخی سرطان‌ها، سه ماه تاخیر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
  
قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انسیتو کانسر در رابطه به وضعیت سرطان و تدوین اطلس آن گفت: امروزه بیماری سرطان فقط محدود به کشورهای پیشرفته نبوده و در کشورهای در حال توسعه نیز شاهدیم که هزینه و عواقب آن مردم و کل نظام سلامت را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: علیرغم اقدامات بسیار وزارت بهداشت متاسفانه هنوز برنامه مدونی که منجر به کنترل همه جانبه سرطان در کشور شود وجود ندارد. البته در سال‌های اخیر گام‌های موثری صورت گرفته و به زودی شاهد اجرای برنامه‌های مختلف در کشور خواهیم بود.

پارازیت‌هایی که سر وصدا به پا کرده‌اند
زنده دل در خصوص سرطان‌زا بودن پارازیت ها تاکید کرد: به نظر می رسد که پارازیت ها سرطان‌زا باشند اما شواهد کمی در این زمینه موجود است.هنوز در مرحله ای نیستیم که در خصوص این شواهد محدود اظهار نظر کنیم و بگوییم که این پارازیت ها به چه میزان و چگونه سرطانزا هستند. از این گذشته به دلیل اینکه بروز سرطان به عوامل زیادی وابسته است اثبات سرطانزابودن پارازیت ها کار سخت و دشواری است.

آمار نگران‌کننده فوت ناشی از سرطان
زنده دل با بیان اینکه سالانه حدود 100 هزار نفر در کشور ما به سرطان مبتلا می‌شوند و حدود 50 هزار نفر از این بیماری فوت می‌کنند، گفت: هر چند آمار دقیقی از وضعیت سرطان در مناطق مختلف کشور وجود ندارند متاسفانه تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ثبت سرطان و ارائه آمار دقیق در کشور نتیجه بخش نبوده اما تحقیقات زیادی در مورد عوامل خطر سرطان در ایران انجام شده است. 
 
دبیر علمی کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان عنوان کرد: خوشبختانه مراکز ثبت سرطان در استان‌های کشور مانند گلستان، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، هرمزگان، مازندران، کرمانشاه، کرمان، خراسان رضوی تشکیل شده و فعالیت‌‌های موثری برای دستیابی به آمار دقیق سرطان در این استان‌ها انجام شده است.
 
قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انسیتو کانسر با اشاره به رونمایی از کتاب اطلس سرطان در افتتاحیه کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان گفت: این کتاب در سه سطح تالیف شده که فصل اول مربوط به عوامل و علل سرطان، فصل دوم بار بیماری و آمار بروز و مرگ و میر سرطان، فصل سوم اقدامات کنترلی در کشور‌های مختلف دنیا تدوین شده است. 

ایران روی کمربند سرطان مری قرار دارد
زنده دل در ادامه با بیان اینکه شایع ترین سرطان بدون در نظر گرفتن جنسیت در ایران سرطان سینه است و سرطان معده در رتبه دوم قرار دارد، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان سرطان معده را دارد، همچنین ایران در کمربند سرطان مری قرار دارد که از استان گلستان شروع می شود و تا چین امتداد می یابد.

وی با بیان اینکه بیش از 200 نوع سرطان مختلف وجود دارد، به میزان شیوع آن در کشور پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقاتی که در استان فارس، گلستان و تبریز انجام‌ شده است، سرعت رشد سرطان در ایران از روند منطقی و متعادلی برخوردار است و مشابه سایر کشورهای در حال‌ توسعه دنیا است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه گزارش معتبری از روند بروز سرطان در ایران وجود ندارد و گزارش‌هایی که منتشرشده است بر اساس گزارش‌های دوره‌ای ثبت سرطان مبتنی بر آسیب‌شناسی است. از این‌ رو بخش مهمی از رشدی که در این گزارش‌ها مشاهده می‌شود، ناشی از تلاشی بوده که در جمع‌آوری بهتر و ثبت اطلاعات صورت گرفته است و این امر به معنی افزایش واقعی در میزان بروز و شیوع سرطان‌ها نیست.

رونمایی از کتاب اطلس سرطان
دبیر علمی کنگره تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود موضوع ثبت سرطان است که در این جلسه آخرین آمار دقیق از وضعیت بروز سرطان‌ها در کشور ارائه خواهد شد.

زنده‌دل با اشاره به رونمایی از کتاب اطلس سرطان در افتتاحیه کنگره بیان کرد: این کتاب گزارش جامع و مدونی از آمار و اطلاعات بسیار مهم و ضروری در مورد سرطان را به تصویر کشیده است تا اطلاعات لازم را در اختیار سیاست‌گذاران و گروه‌های مختلف جامعه قرار دهد.

توضیح اینکه در کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان که از 9 تا 11 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات ستاد مرکزی دانشگاه برگزار می‌شود، موضوعاتی مانند پرتوهای سرطان‌زا (خطرات و روش‌های پیشگیرانه)، ژنتیک و سرطان، تغذیه و پیشگیری از سرطان، نقش مخدرها در ابتلا به سرطان، سرطان‌های ناشی از محیط کاری و مسائل زیست محیطی و غیره مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.