معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی استان اردبیل گفت: در استان 76 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر است که بیشتر آنها مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل، صادق حضرتی در آئین تجلیل از کاربران سامانه الکترونیک یکپارچه بهداشت شهری و روستایی افزود: در گذشته بیشترین مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های واگیر بود ولی اکنون این گونه بیماری ها با برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه به حداقل رسیده و شاهد شیوع و بروز بیماری های غیر واگیر در کشور بخصوص استان اردبیل هستیم که ضروری است با ارایه راهکارهای لازم از قبیل کنترل بیماری ها و تغییر و اصلاح رژیم غذایی میزان این بیماری ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: بیماری های قلبی و عروقی، دیابت ،غدد و بیماری مزمن تنفسی در واقع چهار بیماری غیرواگیر هستند که به عنوان عامل اصلی مرگ و میرها در استان اردبیل محسوب و برای مبارزه و مقابله با این بیماری ها برنامه ملی طراحی شده و اجرا می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی اردبیل کمبود تحرک فیزیکی، رژیم غذایی ناسالم، قند و فشار خون بالا و اضافه وزن را از عوامل اصلی بروز بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: تعهد ما در قالب سند ملی مبارزه با بیماری های غیرواگیر کاهش 25 درصدی این بیماری ها تا سال 1404 می باشد.

حضرتی افزایش سکته های قلبی و مغزی در این استان را یادآور شد و گفت: احتمال بروز خطر سکته قلبی و مغزی توسط کارشناسان و پزشکان مجرب در حال بررسی و محاسبه است و پارامترهای مورد محاسبه از قبیل فشارخون، کلسترول خون، قند، سن، جنس و رژیم غذایی است که با بررسی اینها احتمال بروز این بیماریها هم مشخص خواهد شد.

وی از غربالگری بیماری های سرطان در استان اردبیل خبرداد و گفت: کنترل سرطان روده بزرگ ،سرطان سینه و دهانه رحم جزو برنامه هدف است که براساس آن افراد بالای 30 سال غربالگری و در صورت تشخیص این بیماری ها مراقبت ویژه و اقدامات پیشگیرانه انجام می شود.
حضرتی اضافه کرد: همه این اقدامات در قالب سامانه یکپارچه بهداشتی که دارای نیروی انسانی آموزش دیده وامکانات و تجهیزات لازم است انجام خواهد شد .

وی با اشاره به کاهش مرگ ومیر کودکان در استان اردبیل گفت: در حالی که 70 سال بیش به ازای هر یکهزار کودک 167 کودک براثر بیماری‌های واگیر همچون اسهال، وبا و دیگر بیمارها از دنیا می‌رفت اما در حال حاضر در این استان به ازای هر یکهزار تولد تنها 13٫5 مرگ و میر به ثبت می‌رسد که نشانگر کاهش مرگ و میر کودکان می باشد .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.