به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مهرداد فرید امسال با دو فیلم «دعوتنامه» که تهیه کنندگی و کارگردانی آن را انجام داده و «بن بست وثوق» ساخته حمیدکاویانی که تهیه کنندگی آن را عهده دار است، در بخش چشم انداز سینمای ایران حضور دارد.
با این بهانه به سراغ مهرداد فرید رفتیم و در خصوص برخی مسائل از تولید «بن بست وثوق» تا جشنواره فیلم فجر مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
حرف اصلی «بن بست وثوق» چیست؟
معمولا فیلم ها ساخته می شوند تا تماشاگرها را سرگرم کنند و این در سینما اولویت اول است و گرنه اینکه شما پیام خاصی را منتقل کنید جزو اولویت اول سینما نیست.
با این حال حرف اصلی «بن بست وثوق» چیزی جز انتقال عواطف و احساسات انسانی بین برادر و خواهر و برعکس آن نیست، ضمن اینکه در کنار آن قرار است فیلم تماشاگر را سرگرم کند و ساعت خوشی را رقم بزند.
چی شد که با کاویانی کارگردان این اثر همکاری کردید؟
چند سالی بود که حمید کاویانی را می شناختم و مراوده و تبادل نظر در مسائل مختلف سینما داشتیم. از روز اولی که فیلمنامه «بن بست وثوق» را شروع به نوشتن کرد نسخه های اولیه آن را به من نشان داد و علاقه مند شدم تا در ساخته شدن این فیلم همراه باشم.
آیا این فیلم پتانسیل حضور در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر را داشت؟
این فیلم پتانسیل حضور در بخش اصلی را هم داشت. منتهی از بد حادثه فیلمبرداری با قدری تاخیر انجام شد و زمانی که هیات انتخاب کارش را آغاز کرد، ما در حال فیلمبرداری بودیم. در نتیجه نسخه ناقص ارائه شد، الان نسخه نهایی آماده شده اما فرصت حضور در بخش اصلی را از دست داده است.
«بن بست وثوق» برای چه طیفی از مخاطب ساخته شده است؟
این فیلم برای مخاطب عام مناسب است و همه دوره های سنی بالاتر از نوجوان با همه سطوح تحصیلی را می تواند در بر بگیرد. پس می تواند جزو فیلم های مخاطب عام تلقی شود.
روند برگزاری جشنواره فیلم فجر را در چندسال اخیر چطور بررسی می کنید؟
مثل همیشه جشنواره فیلم فجر با همه ضعف ها و قوت ها در حال شکل گیری و برگزاری است و شاهد حضور تعدادی فیلم متوسط،ضعیف و قوی خواهیم بود. اما اتفاق خوب امسال این بود که دبیر جشنواره سعی کرد همه کارها را جمع و جور برگزار کند، یعنی تعداد جوایز کاسته شد چون بخش هایی از آن کم و در سودای سیمرغ و چشم انداز سینمای ایران خلاصه شد.
این می تواند بر مبنای قاعده ای که می گوید از کمیت کم و به کیفیت اضافه کن، باشد، پس فکر می کنم جشنواره فیلم فجر امسال به خاطر جمع و جور و کاسته شدن تعداد سیمرغ ها ارزش و کیفیتش افزایش پیدا کند.
نقاط ضعف و قوت جشنواره فیلم فجر چیست و آیا این حجم حاشیه سازی صحیح است؟
طبق معمول بر مبنای نگرانی هایی که مدیران دولتی سینما دارند وزن هنری هیات انتخاب امسال جشنواره فیلم فجر کم بود و بیشتر توجه به سمت قرار دادن افرادی در هیات انتخاب معطوف شد که این افراد کمتر با سینما مرتبط هستند.
قرار گرفتن یک روحانی محترم در کنار کسی که فلسفه و جامعه شناسی خوانده با همراهی دو مدیر دولتی نشان می دهد برگزارکننده جشنواره فیلم فجر بیشتر دغدغه این را داشته که آثار کم دردسرتر انتخاب شوند، حق هم دارند چون همیشه گروه های فشار مزاحم برگزاری جشنواره فیلم فجر به مثابه یک اتفاق خالص سینمایی است.
بهتر نیست بحث سلیقه شخصی در انتخاب آثار کم رنگ تر شود؟
به هر صورت هیات انتخاب آثاری را بر مبنای سلیقه خودش انتخاب کرده و هر سلیقه ای هم می تواند محترم باشد. قاعدتا اگر ترکیب هیات انتخاب به نحو دیگری بود، حتما فیلم های دیگری انتخاب می شد. در نتیجه به هر شکل همیشه تعدادی معترض وجود دارد.
البته هیچ گریزی نیست از اینکه یک سلیقه خاص اعمال شود. آن چیزی که می تواند پس از این در سال های آتی هیات انتخاب مد نظر قرار بگیرد، بالا بردن وزن سینمایی آنها نسبت به وجوه دیگر خواهد بود.
انتهای پیام/