شرکت برشنا، 2 قرارداد برق رسانی به ولایت‌های لوگر، پکتیا و خوست را با 2 شرکت هندی به امضا رساند.

قراردادهای توزیع برق به ولایت‌های لوگر، پکتیا و خوست امضا شد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شرکت برشنا و 2 شرکت هندی، امروز 2 قرارداد را در بخش برق‌رسانی به ولایت‌های لوگر، پکتیا و خوست به ارزش ۵۵.۸ میلیون دلار امضا کردند.

این قرار دادها با حضور «محمداشرف غنی» در کاخ ریاست جمهوری با شرکت‌های جگوار و انجلیک که هر دو شرکت هندی می‌باشند به امضا رسید.

«قدرت الله دلاوری» رییس شرکت برشنا گفت که هزینه مجموعی این پروژه‌ها ۵۵.۸ میلیون دلار  است و با بهره‌برداری این پروژه‌ها 44 هزار و 500 خانواده، از انرژی برق بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: این این قراردادها شامل طراحی، تهیه و تدارک تجهیزات، نصب، تست و مونتاژ شبکه‌های توزیعی برق می باشد.

به گفته  دلاوری، این پروژه‌ها تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به بهره‌برداری سپرده می‌شود که مصادف با تکمیل شدن خط برق ۵۰۰ کیلو ولتی ترکمنستان می‌باشد.

دلاوری با اشاره به اینکه مدت کاری تکمیل شدن این پروژه‌ها ۷۲۰ روز می‌باشد، گفت:  هزینۀ این پروژه‌ها از کمک‌های بلاعوض بانک توسعه آسیایی پرداخت می شود.

دلاوری تاکید کرد که این با اجرای این برنامه ها، ۱۳ هزار خانواده در ولسوالی پل علم ولایت لوگر، 18 هزار و 500 خانواده در شهر گردیز و ولسوالی ځدران ولایت پکتیا و 13 هزار  خانواده در ولایت خوست از انرژی برق بهره‌مند خواهند شد.

همچنین «توماس پنیلا» نماینده بانک توسعه آسیا نیز گفت: هزینه این پروژه‌ها بخشی از کمک‌های بلاعوض ۱.۴۹ میلیارد دلاری این بانک برای افغانستان است.

پنیلا با تاکید براین که راه اندازی این پروژه‌ها سبب پیشرفت اقتصادی و ایجاد شغل در افغانستان می‌شود، افزود: بانک توسعه آسیایی برای تکمیل شدن این پروژه‌ها، کمک‌های فنی نیز کرده است.

جمهور نوشت: افغانستان همین اکنون 16 هزار مگاوات برق دارد که یک هزار مگاوات آن وارداتی است که فقط ۶۰۰ مگاوات آن از منابع داخلی تولید می‌شود.

دولت افغانستان قصد دارد که در جریان 5 سال، شش6 میلیارد دلار را برای تولید 2 هزار مگاوات برق سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.