وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر 53 درصد مرگ‌و‌میر بر اثر شیوه نادرست زندگی و 21 درصد به علت عوامل محیطی اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین افتتاح مرکز جامع خدمات مشاوره که امروز(یکشنبه)برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه و احکام دائمی مسائل سلامت اقدامات خوبی را انجام داده است که در صورت واگذاری اختیارات قانونی و حقوقی بیشتر به این سازمان، شاهد اقدامات بهتری در این راستا هستیم.

وی در ادامه گفت: طی جلسه‌ای که با حضور مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی انجام شد، شاهد اقدامات خوبی از سوی سازمان بهزیستی بوده ایم.

ربیعی تصریح کرد: اساساً مشاوره در دوران مختلف یک بخش اجتناب‌ناپذیر در زندگی بشر است که افراد وقتی در دوراهی‌ها قرار می‌گیرند نیازمند مشاوره هستند تا به آن‌ها در خروج از این دو راهی‌ها کمک کند.

وی افزود: نسل امروز با گذشته تغییر کرده و خصوصیات خاص خود را دارند، از جمله سبک همسرگزینی، خواستگاری،‌ تعامل به همسر، فرزندآوری، سبک سرمستی آن‌ها و غیره سرگشتگی بوده که تغییرات این نسل محسوب می‌شود و بدین منظور بیش از هر زمان دیگری نیاز به مشاوره احساس می‌شود.

ربیعی خاطر نشان کرد:‌ مطالعات نشان می‌دهد 53 درصد از علل مرگ و میر به شیوه زندگی، 21 درصد به عوامل محیطی، 16 درصد به وراثت و 10درصد به بهداشت برمی‌گردد، این وضعیت مختص ایران نیست و به طور کلی می‌توان گفت 73 درصد از عوامل کاهش عمر به سبک زندگی و عوامل محیطی برمی‌گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید برای مردم هزینه کنیم تا با امنیت بیشتری زندگی کنند و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهیم.

ربیعی تصریح کرد: بخشی از اقدامات نهادها در تئوری مملکت‌داری و برخی در نهادهای سیاسی و فرهنگی که با ما در ارتباط هستند، وجود دارد.

وی عنوان کرد: ‌23.4 درصد از افراد 15 تا 64 سال در طیفی از ناامنی روانی قرار دارند، اگر این آمار درست باشد، یعنی از هر 5 نفر یک نفر در این طیف قرار دارد که وظیفه بهزیستی خدمات رسانی به این افراد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:‌ کسانی که حتی هزینه یک مشاوره را ندارند باید حمایت شوند، متأسفانه در این طیف ناامنی روانی زنان سهم بیشتری دارند و زنان تنها در این گروه بیشترین آسیب را می‌بینند، همچنین شهرهای بزرگ  مانند تهران و کرج با اولویت بالا و بعد سایر شهرها سهم دارند و باید به افراد نیازمند بیشتر توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: کودکانی که مادران معتاد دارند 7 برابر بیشتر معتاد می‌شوند و این به دلیل فراگیری از مادر است، جوامع پیچیده‌تر شده و نیاز به مشاوره بیشتر شده است، ارتباطات نیز شرایطی را فراهم کرده که شکاف بین منزلت و موقعیت ایجاد و بیشتر شده است.

ربیعی در ادامه تأکید کرد: برای مشاوره افرادی که توانایی مالی ندارند می‌توانند با ما تماس بگیرند که امیدواریم این مرکز مشاوره تلفنی نماد و برند مشاوره شود و هر کسی با هر طبقه اجتماعی بتواند مشاوره بگیرد در این مرکز گمنامی افراد حفظ می‌شود و افراد نیز پشت نوبت نخواهند ماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این مرکز امکان مشاوره حضوری هم دارد در حال حاضر با 187 مرکز غیردولتی و 5 مرکز دولتی طرف قرارداد هستیم و بهزیستی هزینه خدمات مشاوره حضوری را متقبل می‌شود، همچنین در این سامانه بیش از 520 مشاور خدمت‌رسانی می‌کنند که امیدواریم بتوانیم آن را به یک میلیون نفر افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: باید فرم‌های مشاوره در این مرکز به مخزنی از دانش برای سلامت اجتماعی کشور تبدیل شود و باید برای راحت زندگی کردن ایرانیان تلاش کرد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به یکدیگر کمک کنیم و نهادهای کمک‌کننده به کاهش آلام مردم برسند که این آلام فقط مباحث مالی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار