میرشجاعیان در نشست خبری عنوان کرد:

نرخ تورم تا پایان سال جاری به 8.8 درصد کاهش پیدا می‌کند/ نظام اقتصادی ایران، بانک محور است

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نرخ تورم تا پایان سال جاری 8.8 درصد کاهش پیدا می کند چرا که درسال جاری شاهد دستبابی به اهداف سیاست های دولت بوده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سیدحسین میرشجاعیان معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی درنشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: سال جاری در حوزه اقتصادی بسیار تاثیرگذار بوده و به نوعی باعث ارتقا دربخش اقتصادی شده است.

وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی درسال 93 به 3درصد رسیده و در شش ماهه اول امسال 7.4 درصد بوده است درحالی که نرخ رشد نفت، کشاورزی،صنعت، خدمات نسبت به تابستان بالارفته است.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: درتشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه ماهه دوم رشد 4.1 درصدی داشتیم و این شاخص در دوبخش ماشین آلات و ساختمان به ترتیب 4.1 و 4.2 درصد بوده است.

به گفته شجاعیان، میانگین صادرات نفت خام درسال جاری با 94 درصد رشد به 2.1 میلیون بشکه رسیده دراین میان تورم درمهر 92 از مرز 40 درصد گذشت که در خرداد سال جاری تک رقمی شده و طبق پیش بینی تورم در پایان امسال به 8.8 درصد می رسد.

وی با اشاره به مدیریت بدهی ها گفت: اکنون بحث انتشار اوراق را در دست پیگیری داریم و درکنار آن تحلیلی پایدار بدهی را پیش خواهیم برد.

شجاعیان درخصوص پیش بینی متغیرهای اقتصادی آینده گفت: دسترسی به رشد 8 درصدی نیازمند رشد 15.4 درصدی سرمایه گذاری است و البته تورم به 9.8 درصد خواهد رسید و بهره برداری عوامل تولید 2.8 درصد و رششد صادرات سالانه باید 21.8 درصد باشد.

معاون وزیر اقتصاد  با اشاره به طراحی خزانه الکترونیک و تمرکز حساب های قوه قضائیه تصریح کرد: در قوانین کشور باید تمام حساب های عمومی و مرتبط با دستگاههای عمومی شفاف شده و در قالب ضوابطی به ثبت برسد، بنابراین حساب مخفیانه ای وجود نخواهد داشت و به همین سبب دولت سامانه ای طراحی کرده که حساب همه دستگاههای عمومی، دولتی، نهادهای نظامی و انتظامی باید در آن متمرکز شوند که در واقع این حساب ها باید از بانک های تجاری خارج شده و در بانک مرکزی متمرکز شوند و تمامی دریافت و پرداخت ها از طریق خزانه رخ دهد.

وی افزود: اینکه دستگاههای مختلف پرداخت های مختلفی داشته باشند پذیرفته شده نیست و دستگاههای مختلف باید به سمت ثبت اطلاعات در خزانه الکترونیکی پیش روند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: همه حساب ها باید به بانک مرکزی منتقل و در یک حساب متمرکز شوند و هر نقل و انتقالی از طریق خزانه صورت گیرد، به همین ترتیب پرداخت و دریافت های نجومی متوقف می شود، هم اکنون نیز خزانه خود به صورت مستقیم پرداخت حقوق کارمندان را صورت می دهد و بنابراین در درازمدت باید شرایط به گونه ای پیش رود که دولت پشت یک دیوار شیشه ای به لحاظ مالی قرار گیرد که می توان در آن تمام جریان های مالی را دید.

وی اظهار داشت: طرح توجیهی کاملی برای خزانه الکترونیک نوشته شده  که با پیمانکار قرارداد منعقد و در یک پروژه بلندمدت استقرار می یابد، بنابراین تمام پرداخت ها و دریافت ها با بازیگری بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و خزانه صورت خواهد گرفت.

تاکید وزیر اقتصاد بر رونق بازار سرمایه

میرشجاعیان تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی وزیر اقتصاد بازار سرمایه است که به موازات آن، دولت در حال گسترش بازار بدهی ها است که خود می تواند توسعه دهنده بازار سرمایه باشد اما احتیاط های خاص خود را هم می طلبد.

وی همچنین افزود: در این میان اوراق صکوکی که دولت دنبال می کند در راستای همین توسعه بازار بدهی است اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که نظام اقتصادی ایران، بانک محور است و تامین مالی در این راستا انجام می شود، بنابراین دغدغه ما این است که بتوانیم عرضه و تقاضا در این مسیر مدیریت کنیم چرا که افزایش نرخ سودهای بانکی نشانگر آن است که ما مازاد تقاضا داشته و عرضه اندکی داریم.

شجاعیان با تاکید بر ضرورت حل مشکلات نظام بانکی عنوان کرد: انجماد دارایی ها از جمله مشکلاتی است که امید می رود در خلال سالهای آتی با رونق بخش ساختمان حل شود و البته در این میان بانک مرکزی نیز روند نظارتی مناسبی را آغاز کرده که یک پیام خوب برای دورنمای اقتصاد ایران است.

وی با ابراز نگرانی از توسعه بدون برنامه بازار بدهی یادآورشد: بازار بدهی تهدیدهایی هم دارد به این معنا که توسعه بی محابای بازار بدهی ممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار