نماینده مردم تهران گفت: برجام یک برنامه حزبی و جناحی نیست که در نزاع های حزبی تخریب شود، بلکه یک برنامه حاکمیتی بود.

دولت باید از محافظه کاری اقتصادی دست بکشد/برجام برنامه جناحی نیست که در نزاع‌های حزبی تخریب شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا هاشم‌زائی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 12 بهمن ماه) مجلس در نطق میان دستور خود، ضمن گرامیداشت آغاز دهه فجر و ورود حضرت امام(ره) به میهن اسلامی گفت: بروز حادثه پلاسکو را به همه مردم و خانواده این عزیزان و همچنین درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گویم.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: این روزها از این مرد بزرگ زیاد گفته شد ولی آنچه که همه به آن اذعان داشتند، تلاش بی وقفه وی برای حفظ وحدت در جامعه، رفتار اعتدالی و عقلانیت بود، امید است درگذشت وی نیز موجب وحدت هر چه بیشتر و توسعه فضای تعادل شود.
 
وی گفت: تحولات سیاسی و بین المللی پرونده هسته ای، ایران را در شرایط خطیری قرار داده است، تعدادی از تندروها داخلی و خارجی برجام را به عنوان عصاره مبارزه دیپلماتیک ملت ایران در چهار سال اخیر تهدید می کنند، قطعا این تهدیدات انکار ناپذیر هستند، اما علاج ناپذیر نیستند، اولا برجام یک موافقتنامه دو جانبه نیست که با اراده یکی از کشورها نقش بر آب شود. برجام یک سند بین المللی مندرج در مصوبات شورای امنیت است که هر گونه نقض عهد در آن مشمول قواعد حقوق بین الملل خواهد شد.
 
هاشم زائی افزود: بدون شک رفتارهای نابخردانه طرف های مقابل نباید ما را در دام بیاندازد، از طرف دیگر برجام بر اساس اجماع ملی و حاکمیتی در ایران شکل گرفت و صیانت از آن نیز باید با این پشتوانه مهم باشد. بر اساس این راهبرد ملی بود که از مذاکرات جامع پرهیز و به مذاکرات هسته‌ای مختص شد، بنابراین اکنون بنا نیست تداوم فشارهای ناعادلانه ای که خارج از موضوع هسته ای است، را به توافق هسته ای گره بزنیم.
 
وی گفت: هیچ رکنی از ارکان نظام نمی تواند از زیر بار این تصمیم ملی شانه خالی کند و باید در سود و زیان آن با انصاف و عدالت برخورد شود، برجام یک برنامه حزبی و جناحی نیست که در نزاع های حزبی تخریب شود، بلکه یک برنامه حاکمیتی بود که باید به عنوان امر حکومتی فراتر از جناح های سیاسی قرار گیرد.
 
نماینده تهران ادامه داد: در بدترین حالت ما باید نباید ناقض برجام باشیم و از فضای روانی نقض عهد احتمالی حریف باید نظام و کشور بهترین بهره تبلیغاتی و سیاسی را ببریم، بدون شک خروج پرونده هسته ای ایران از شرایط اضطراری کمک بی نظیری به ارتقا وضعیت منطقه ای ایران کرد و اکنون کشوری که در معرض فشار و تهدید بود با استفاده از شرایط و فضای برجام، به یاری ملت های منطقه شتافته است.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: درشرایط کنونی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای طرف مذاکره قرار می گیرد، تقسیم کار و تفکیک قوای سیاسی و نظامی در امر سیاست خارجی به این نتیجه فرخنده رسیده است.
 
وی تصریح کرد: اینجانب ضمن تبریک این پیروزی، خواستار تداوم این همکاری در همه عرصه های سیاست خارجی هستم، جمهوری اسلامی این اقتدار را دارد نه تنها در پرونده هسته ای، بلکه در موضوعات منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان یک بازیگر بر اساس اصول خاص خود عمل کند. پیروزی دیگر کشور توفیق در دیپلماسی انرژی و صیانت از حق قانونی ایران برای حفظ سهم خود در بازار نفت بود.
 
هاشم زائی گفت: راه انداختن چرخ توسعه کشور کافی نیست و اکنون زمان تقویت تولید و تکیه بر توسعه کشور است، اولا تنها راه مبارزه با فساد، عبور از اقتصاد و رانت های دولتی و شبه دولتی  و تقویت بخش خصوصی واقعی است، خرج نهادهای عمومی و دولتی از بیت المال باید به حداقل برسد.
 
وی گفت: تا زمانی که یک بخش خصوصی سالم، شفاف و کارآمد وجود نداشته باشد، خصوصی سازی نه تنها به نفع اقتصاد کشور نیست، بلکه بخش های ثروت و قدرت جدید ایجاد می کند.خصوصی سازی واقعی واگذاری اقتصاد به مردم است نه به شرکت های شبه دولتی و حکومتی؛ تدابیر دولت بر عبور از تورم لازم است اما کافی نیست، متأسفانه دولت نسبت اختصاص بودجه های عمرانی به ویژه در حوزه راه و مسکن جهت رشد و رونق اقتصادی، توجه لازم را ندارد.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: دولت باید از محافظه کاری اقتصادی دست بکشد و پول نفت را خرج تولید و توسعه کند، از طرف دیگر شهروندان باید تحول در سیاست خارجی و اقتصادی ملی در بر سر سفره های خود ببیند، اگر چه رویکرد دولت سایق در تبدیل تمام سرمایه های ملی به فرصت های انتخاباتی پسندیده نبود، اما دولت ملی باید میان آینده نگری و زندگی روزمره مرزبندی ظریفی رعایت کند، از این رو مردم ایران نیازمند چشم اندازی هستند که زندگی بهتر را به آن ها نوید دهد.
 
وی افزود: بهبود بازار کار و اشتغال، کسب تجارت و مسکن و راه باید به اولویت های دولت تبدیل شود که شاه بیت آن در افزایش بودجه عمرانی کشور نه به صورت رانت خواری بلکه به شکل ایجاد و تقویت نهادها مربوطه صورت گیرد. از طرف دیگر مشابه همین رویکرد باید در عرصه فرهنگی کشور رخ دهد، تورم بودجه های کلان برای انواع نهادهای فرهنگی، به فسادی پنهان در عرصه فرهنگی دامن زده است، امروز سخن گفتن از فسادهای اقتصادی امر عادی شده، اما سخن گفتن از فساد فرهنگی یک امر ناملموس است.
 
هاشم زائی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه توفیق ما تقویت تدبیر و امید با وحدت ملی است و به همه پیشنهاد می‌کنم که به دور از رقابت های جناحی بر سر مسائلی ملی، یک گروهی گفت وگو تشکیل دهید و از همه فراکسیون ها و جناح ها در آن حضور یابند، انتخابات دیگری در راه است، مبادا انتخابات به حفره ای در روابط بهبود یافته جناح ها تبدیل شود و در دام تعبیرهای امنیتی بیفتد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار