وزیر کشور با حضور در جلسه علنی امروز مجلس به ارائه گزارشی درباره حادثه پلاسکو پرداخت.

شهرداری تهران بار 7 بار به هیئت مدیره پلاسکو اخطار داده بود/پلاسکو مجهز به سیستم اطفاء حریق خودکار نبودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در جلسه علنی امروز مجلس به ارائه گزارشی درباره حادثه پلاسکو پرداخت و گفت: گزارشی که امروز ارائه خواهم کرد در سه بخش قبل از حادثه، حین حادثه و بعد از حادثه است، گفت: ساختمان پلاسکو در سال 1337 پروانه ساخت اخذ کرده و در سال 1341 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: از منظر شهرسازی در طرح تفصیلی شهر تهران موقعیت ساختمان در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی با عملکرد مقیاس منظقه تعریف شده است.

وزیر کشور افزود: از منظر تاسیساتی ساختمان فاقد پارکینگ سیستم گرمایش مرکزی و لوله‌کشی گاز می‌باشد، از نظر سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی نیز فاقد سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق خودکار بوده اما مجهز به کپسول اطفاء حریق و سیستم‌ جعبه‌ای آب بوده است که عملکرد آنها نیز در حین حادثه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به قوانینی که طبق آن دستگاه‌های مسئول باید انجام وظیفه می‌کردند، اظهار داشت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری وظیفه اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها، دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها را بر عهده دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: در تبصره این ماده گفته شده شهرداری وظیفه دارد کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره پس از کسب نظر از مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغ مهلت دار متناسبی صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به اجرا گذاشته نشود شهرداری راسا با مراقبت مأموران خود اقدام به رفع خطر و مزاحمت نموده و هزینه‌ مصروف را از طرف دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به وظیفه سازمان آتش‌نشانی در این حادثه گفت‌: این سازمان به موجب ماده 3 اساسنامه وظیفه نجات جان انسان‌ها و مهار و اطفاء حریق است و مسئول نظارت و کنترل بر تحقق و شرایط ایمنی ساختمان‌ها استانداردهای در مقابله سوانح گوناگون می‌باشد. مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این مأموریت‌ها از سوی شهرداری و آتش‌نشانی تاکنون 7 اخطار به هیات مدیره ساختمان داده شده بود.

رحمانی فضلی افزود: مطابق اخطار‌های داده شده شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفاءحریق را در ساختمان برگزار نموده و همچنین پس از مانور دستورالعمل ساختمان در شهریور 95 تهیه و به هیات امنا تقدیم شده است، اما عدم اقدام مناسب دستگاه‌های مرتبط با این ساختمان باید دقیقا بررسی شود. شوراهای اسلامی شهر تهران به موجب بند 19 ماده 71 قانون شوراها برای انتخاب تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی مسئول بوده که تا کنون 4 مصوبه داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی است، مسئولان واحدهای تولیدی به موجب ماده 91 قانون کار مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت، سلامتی و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات مورد نیاز را تهیه و در اختیار آنها قرار دهد که این موضوع در دست بررسی است تا در گزارش نهایی اعلام شود.

وزیر کشور طبق بند ز ماده 37، نظارت بر اجرای مقررات فنی، بهداشتی و ایمنی و سایر مقررات مربوط به واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذی‌ربط وضع می‌شود از وظایف امور صنفی است، به موجب ماده 105 قانون ک هرگاه در حین بازرسی و تشیخیص بازرس کار و یا کارشناسی حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر در کارگاه داده شود؛ آنها مکلف به رساندن گزارش به کارفرما هستند.

رحمانی فضلی افزود: وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت حسب گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای از دادسرا امور محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه امور محل تقاضای تعطیل شدن یا لاک و مهر قسمتی از کارگاه را صادر نمایند. دستور رفع تعطیل در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس حرفه‌ای رفع نواقص و معایب موجب را تایید کند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده وزارت کار و امور رفاه اجتماعی در مورد ساختمان پلاسکو گفت: طبق این گزارش بازرسی‌های ادواری و موردی صورت گرفته و توصیه‌ها تذکراتی مبنی بر ضرورت تغییر کاربری واحدها به آنها داده شده است به طوری که از 570 واحد مستقر در ساختمان مذکور 47 واحد آن به فعالیت‌های تولیدی مشغول و با اقداماتی 20 واحد از آنها به فروشندگی و پخش پرداختند.

وزیر کشور با بیان اینکه مطابق قانون هیات مدیره مکلف به بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش‌سوزی بوده است گفت: مالکین پس از اعلام گزارش کارشناسان مسئول رفع خطر هستند و وزارت راه نیز مطابق قانون موظف به تشکیل‌ تیم‌های بازرسی جهت نظارت در زمانی بهره‌برداری است که این گزارش نحوه اقدام این وزارتخانه در دست بررسی است.

رحمانی فضلی با اشاره به زیرساخت‌ها و توان سازمان آتش‌نشانی در مقابل حوادث گفت: در مورد روند وقوع آتش‌سوزی در شهر تهران مطابق گزارش‌ها متاسفانه در شهر تهران از سال 84 تا 94 رقم آتش‌سوزی‌ها از 8هزار به 22هزار فقره افزایش پیدا کرده است که مستلزم بررسی است. بررسی زیرساخت‌ها و توان سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد در حال حاضر 123 واحد آ‌تش‌نشانی در تهران وجود دارد که مطابق استاندارد باید به 150 ایستگاه برسد و از منظر نیروی انسانی این سازمان دارای 4 هزار و 900 پرسنل می‌باشد که دارای وضعیت مطلوبی است.

وی افزود: تعداد خودروهای اطفاء 319 دستگاه می‌باشد که باید به 600دستگاه ارتقا پیدا کند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: همچنین تعداد 20 دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیک آتش‌نشانی به عنوان خودروهوای خاص اطفاءحریق در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آن باید به 65 دستگاه برسد، مدت زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه برابر 4دقیقه و 10 ثانیه است که وضعیت مطلوبی مطابق با استانداردهای جهانی است. بررسی وضعیت بودجه سازمان آتش‌نشانی از سال 90 تا سال 95 نشان می‌دهد اعتبارات این سازمان از 1400 میلیارد ریال به رقم 5هزار و 300 میلیارد رسیده است که رقم مناسبی است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات زمان حین حادثه پرداخت و گفت: زمان حادثه روز 5شنبه 30دی ماه 95 در ساعت 7:58 بوده است، صدور دستور تخلیه ساختمان ساعت 11:02 و ریزش ساختمان ساعت 11:34بوده است آتش‌سوزی در طبقه 10 واحد 12 آغاز که به گفته شاهدان از اتصال سیم‌های برق آتش‌سوزی شروع شده که این موضوع نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی است.

وزیر کشور تصریح کرد: ساختمان فاقد شبکه‌ گاز بوده و تأمین گاز به صورت سیلندرهای کوچک و متوسط انجام می‌شده که بعضا موجب شدت حریق شده است. متاسفانه 22 نفر در این حادثه جانباخته‌اند که 16نفر از آنها آتش‌نشان و 6 نفر از شهروندان بوده‌اند.

رحمانی فضلی با اشاره به مدیریت صحنه حادثه پلاسکو اظهارداشت: شهرداری تهران به استناد قانون و آتش‌نشانی وظیفه نجات انسان‌ها ، مهار و اطفاءحریق ارا به عهده دارند همچنین ریاست شورای هماهنگی مدیریت بحران مطابق قانون بر عهده شهردار تهران است. مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این ماموریت‌ها اقداماتی صورت گرفته است، که از جمله آن امور مربوط به مدیریت حادثه از سوی سازمان شهرداری و خدمات ایمنی شهرداری تهران از ابتدا انجام و در قالب تشکیل جلسات مدیریت بحران به ریاست شهردار تهران ادامه یافته است.

وی افزود: بلافاصله پس از اعلام حادثه 6 ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام که در ادامه به دلیل حجم وسعت آتش به 19 ایستگاه افزایش پیدا کرده است در زمان شروع عملیات آتش از واحد 12 طبقه 10 شروع و به طبقات بالا گسترس پیدا کرد. به دلیل شرایط وقوع آتش‌سوزی در طبقات بالا هم‌زمان 6 دستگاه بالابر در محل حضور پیدا کردند تعداد آتش‌نشانان اعزامی 236 نفر بوده است تلاش برای کنترل حریق درساختمان و جلوگیری از گسترش حریق به سایر ساختمان‌ها از جمله اقداماتی بوده که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: تخلیه ساختمان به دلیل وجود کارگران شب‌خواب در ساختمان از مهمترین موضوعاتی بود که با هماهنگی نیروی انتظامی در ساعت‌های اولیه انجام شد. پس از ریزش ساختمان کار آواربرداری با تشکیل دو تیم اطفاءحریق و امداد و نجات شروع و با تشکیل کمیته ثبت آوار در محل ادامه پیدا کرد‌، عملیاتی آواربرداری 3 هزار و 500تن آهن‌آلات ، 18هزار و 800متر خاک و نخاله در روز جمعه 8/11 به پایان رسید.

رحمانی فضلی ادامه داد: شایان ذکر است در جلسه‌ای که با حضور اعضای هیات امنای ساختمان در وزارت کشور برگزار گردید اعضا اعلام کردند که آتش نشانی حدود به 5 دقیقه پس از درخواست کمک به محل رسید اما به دلیل فقدان امکانات محل را ترک و 15 دقیقه بعد با امکانات لازم در محل حاضر شد که این موضوع با توجه به دیگر گزارشات در حال بررسی است که صحت آن مشخص شود.

وی با اشاره به اقدامات سایر دستگاه‌ها در محل حادثه پلاسکو اظهار داشت: بازدید از محل حادثه و تشکیل جلسات مدیریت بحران که این جلسه با حضور همه دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد که در آن معاون عمرانی استاندار، فرمانداری تهران، وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و وزرای دیگر جهت کمک به شهرداری در محل حادثه حاضر شدند و باید از تمام دستگاه‌های اجرایی جهت یاری رساندن در این حادثه تشکر کرد.

وزیر کشور با اشاره به هماهنگی‌های لجستیکی گفت: آمادگی کامل نیروهای مسلحه قرارگاه ثارالله، نیروی هوافضا سپاه، ستاد مدیریت بحران ارتش برای اعزام بالگرد و نیروی انسانی همکاری کردند و اقدام واحدهای تابع وزارت نیرو جهت تأمین برق اضطراری و آب و همچنین اقدام شرکت‌های دولتی و وزارت نفت برای اعزام امکانات سنگین برش و جرثقیل به منظور کمک به شهرداری تهران از اقدامات دستگاه‌های اجرایی بود.

رحمانی فضلی افزود: تأمین امنیت منطقه و برقراری شرایط پایدار برای نیروهای عملیاتی از سوی نیروی انتظامی از اقدامات دیگر دستگاه‌هاست. بحث دیگر هماهنگی با پزشکی‌قانونی جهت شناسایی جانباختگان و انجام ترتیبات دفن آنها و همه این اقدامات در کنار رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و صاحبان مغازه انجام شد و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شد در وزارت کشور چندین جلسه تشکیل و با مالک ساختمان که بنیاد مستضعفان است، جلساتی برگزار شد و در نهایت این اقدامات گزارشی به دولت ارائه و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی با اشاره به تصمیمات دولت پیرامون ساختمان پلاسکو گفت: از جمله این تصمیمات ساخت مجدد این ساختمان با پیشنهاد بنیاد مستضعفان ظرف دو سال بود و دولت با 6 مصوبه هم در تأمین تسهیلات و هم در بحث کمک مالیاتی و بیمه تصمیماتی را اتخاذ کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی یکی از اعضای سازمان آتش‌نشانی از وظیفه را برعهده گرفت،اظهار داشت: در این حوزه یکی از اعضای آتش‌نشانی به عنوان محور اطلاع رسانی و هماهنگی در این جهت صدا و سیما نیز عملکرد قابل ‌قبولی داشت.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات پس از حادثه تصریح کرد: پس از حادثه ما به دنبال این بودیم اولین مسئله‌ای که مقام معظم رهبری پیشنهاد کرده‌اند، را عملی کنیم که این پیشنهاد مبنی بر اتمام اصل مسئله بود و در نهایت علل حادثه بررسی شود که با تشکیل یک کارگروه گزارش ملی علل و حوادث را بررسی و گزارش آن را ارائه خواهند داد، وزارت کشور در این مدت اقداماتی که در حوزه پیشگیری انجام داده است شامل تهیه و تصویب سند آسیب‌شناسی آتش‌نشانی و امور ایمنی در هیات دولت، ابلاغ سند آسیب‌شناسی به شهرداری‌های کلان‌شهر و دستگاه‌ها و پیگیری‌ آن، تهیه و تدوین لایحه مدیریت یک پارچه ایمنی شهر و روستا که در کمیسیون کلان‌شهر در دست بررسی است، تهیه و تدوین مدیریت بحران شهرداری‌‌های کشور، کمک به احداث و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی که وزارت کشور برای تجهیز این ایستگاه ها با اختصاص 900میلیارد ریال برای ساخت و تکمیل 300 ایستگاه‌ آتش‌نشانی در شهرهای زیر 100هزار نفر اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین در سال 93و 94 جمعاً 400دستگاه خودرو سنگین آتش‌نشان‌ها ، 425 تجهیزات امداد ونجات هیدرولیک و 5هزار دستگاه شیر آتش‌نشانی با استفاده از اعتبارات بودجه سال 93و 94 انجام داده است، راهنمای عمل آتش‌نشانان در مواجه با حادثه و بازرسی‌های وزارت کشور بر مبنای سند آسیب‌پذیری حدود 7 هزار مورد بازرسی از اماکن مختلف شهر تهران انجام شده است.

وزیر کشور با اشاره به دستور رئیس جمهوری در مورد شناسایی ساختمان‌هایی مانند پلاسکو در شهر تهران گفت: مطابق این دستور اقداماتی جهت شناسایی و اقدام چنین ساختمان‌هایی جلساتی تشکیل و وزارت راه، وزارت کشور و شهرداری مامور شدند تا گزارشی را برای روز شنبه آماده کنند تا به شورای عالی امنیت ملی و به دولت ارائه شود، همچنین شورای عالی مدیریت بحران با حضور همه دستگاه‌های اجرایی در وزارت کشور تشکیل و 12 تصمیم‌ اساسی در رابطه با مباحث موضوعات تهران و کلان‌‌شهرها اتخاذ شد که با کمک مجلس وسایر دستگاه‌ها اجرایی بتوانیم سطح ایمنی و اقدامات بازدارنده را افزایش دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به جمع‌آوری 30سوال مطرح شده در مورد حادثه و بررسی آنها گفت: حدود 30 سوال را که در بحث این حادثه در افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح شده است را جمع‌بندی کردیم که پاسخ‌های این سوالات جهت تنویر افکار عمومی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه با پایان بررسی‌ها با هر قصوری که توسط دستگاه‌ها مسئول انجام شده باشد برخورد خواهد شد، گفت: مردم خواهان بررسی‌های دقیق و برخورد با مقصرین احتمالی هستند که این اقدام انجام خواهد شد اما مهمترین محور اقدامات ما ایمن‌سازی و پیشگیری و عبرت آموزی از حادثه است.

وزیر کشور تصریح کرد: انتظار ما از مجلس شورای اسلامی تسریع در بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور که دو سال از تقدیم آن به مجلس می‌گذرد و تصویب و نهایی شدن بیمه اجباری ساختمان‌ها با رویکرد ایجاد یک نظام نظارتی توسط صنعت بیمه انجام گیرد. تاسیس صندوق حمایت از بیمه، ایجاد تمهیدات لازم جهت تقویت امکانات لجستیکی شهرداری‌ها و دستگاه‌های مسئول در حوزه مدیریت بحران با پیش‌بینی در بودجه سال 96، ایجاد ردیف بودجه جهت مقام سازی ساختمان‌های دولتی و عمومی مانند مدارس، مساجد از درخواست‌های ما از مجلس محترم است.

رحمانی فضلی در پایان با اشاره به گزارش امروز خود تصریح کرد:‌ این گزارش به دنبال داوری، قضاوت و نتیجه‌گیری نیست و گزارش نهایی پس از بررسی جامع و نهایی از سوی کارگروه گزارش ملی به اطلاع مردم و نمایندگان خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار