کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ایجاد منطقه امن در سوریه گفت: روسیه محوریت حل موضوع تحولات سوریه با کشورهای تاثیر گذار است و قطعا ترامپ قادر به ایجاد منطقه امن در سوریه نیست.

«داود هرمیداس باوند» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، درباره سیاست‌ جدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر دستور منع صدور روادید برای مسلمانان 7 کشور اظهار داشت: این کار آقای ترامپ طبق قانون اساسی آمریکا خلاف است و اینگونه اقدامات از نظر تعهدات بین‌المللی و مسئله پناهندگان و حقوق بشر به طور کلی مغایر قانون است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح  کرد: اشتباهات متعدد آقای ترامپ در مدت کمی که از به قدرت رسیدن او می‌گذرد، در داخل و خارج آمریکا با واکنش‌های زیادی روبرو بود است.

** اقدام  "ترامپ" به نفع آمریکا نیست

هرمیداس باوند با بیان اینکه اقدامات ترامپ به مصلحت و منفعت کشور و مردمش نیست، گفت: آمریکا در برخورد با تروریسم نگاه دو گانه دارد. به کشورهایی همچون عربستان که از تروریسم تکفیری داعش و جبهه النصره حمایت می‌کند؛ اعتراضی ندارد در حالی که همواره ایران را به بهانه‌های مختلف حقوق بشری و تروریسم متهم می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ می‌تواند منطقه امن در سوریه ایجاد کند؛ گفت: پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سوریه در زمان ریاست جمهوری اوباما ابتدا از سوی ترکیه مطرح شد، اما تیم رئیس جمهور قبلی آمریکا تشخیص دادند که مسئله ایجاد منطقه امن در سوریه موثر نیست.

**روسیه حاضر نیست که منطقه امن در سوریه ایجاد شود

کارشناس مسائل بین الملل با تصریح این مسأله که فکر نمی‌کنم روسیه حاضر باشد منطقه امن در سوریه ایجاد شود، اظهارداشت: روسیه با وضعیت فعلی در تحولات سوریه تاثیر گذار است و بعید می دانم حاضر به ایجاد منطقه امن باشد.

وی یادآور شد: معتقدم برای ایجاد منطقه امن در سوریه دیر شده است و گفت‌وگوها تنها راه‌گشای بحران سوریه خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حمایت ترکیه از تروریست‌های تکفیری گفت: ترکیه نقش میانجیگر را در بین معارضین مسلح ایفا می‌کند. منافع ترکیه در این است که روند فوق ادامه پیدا کند و بنابراین مسئله منطقه امن عملی نخواهد بود.

وی همچنین درباره سیاست ترامپ در دیوارکشی بین مکزیک و آمریکا بیان داشت: دولت مکزیک گفته بود که به هیچ وجه در این موضوع مشارکت نخواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکا سیاست جدیدی را علیه مکزیک در پیش گرفته و آن دریافت مالیات از واردات کالاهای مکزیکی است.

هرمیداس باوند با اشاره به سیاست‌های خلاف قانون تجارت آمریکا علیه مکزیک تصریح کرد: این کار برخلاف قوانین تجارت آزاد آمریکا و مکزیک تحت عنوان «نفتا»ست. بنابراین چنین اقداماتی خلاف مقررات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تجارت آزاد رقابت بر اساس کیفیت و قیمت است و اگر قیمت‌ها افزایش یابد بر خلاف منافع آن کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار