مديرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه سطح سلامت خون ایران بالاتر از آمريكاست، گفت: در شب چهارشنبه سورى با شعار "سرخى من از تو"، مراكز انتقال خون را فعال خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ على اكبر پورفتح اله مديرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبرى خود که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: وظيفه سازمان انتقال خون بر اساس تعريف سازمان بهداشت جهانى تامين خون كافى و سالم است که این سازمان معتقد است يك سوم مرگ هاى مادرى به خاطر عدم دسترسى به خون اتفاق مى افتد.

وی با تاکید بر اینکه خونى كه تامين مى شود بايد خون سالم باشد و به سلامت آن اطمينان داشته باشيم، تصریح کرد: قاطعانه مى گويم كه در شاخص ها هم پاى كشورهاى در حال توسعه هستيم و در كفايت خون حدود ٢ ميليون و ٨٠٠ هزار اهداى خون داوطلبانه را در سال شاهديم.

مديرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: در كشورهاى جهان اول ٣٦ واحد به ازاى هر هزار نفر اهداى خون وجود دارد كه رو به كاهش است و ما ٢٧ واحد به ازاى هر هزار نفر اهداى خون داريم.

وی با بیان اینکه با انتقال خون محافظه كارانه مى توانيم اهداى خون را مديريت كنيم، تاکید کرد: طى سال هاى اخير شاهد كمبود و كاهش اهداى خون نبوديم که در همه استان ها روزانه مديريت مى كنيم تا ٧ برابر مصرف، ذخيره داشته باشيم.

پورفتح اله عنوان کرد: درباره سلامت خون هم برنامه پالايش پلاسماى مازاد بر مصرف را داريم و پلاسماى مازاد را به خارج از كشور مى فرستيم و داروى توليد شده از آن به كشور باز مى گردد.

وی افزود: بر این اساس نتایج مربوط به 2.5 میلیون پلاسمایی که طی سه سال در خارج از کشور تبدیل به محصول شده‌اند، نشان داده که ما تنها دو مورد هپاتیت A، دو مورد HCV، 43 مورد پاراویروس B19 داشتیم و هیچ موردی از هپاتیت B در آنها نبوده است. بر اساس این نتایج و در مقایسه آنها با سایر کشورها سطح امنیت خون در کشور ما برابر با اتحادیه اروپاست و سطح سلامت خون‌مان هم بالاتر از کشور آمریکا بوده است.

مديرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اين برنامه را در ١٠ استان تا پايان سال جارى انجام مى دهيم، تصریح کرد: اميدواريم تا سال آتى شاخص اهداكنندگان مستمر را به ٩٠ درصد برسانيم و با تبدیل مراكز اهداى خون استان ها به مراكز جامع اهدا، امكان اهداى پلاسما و پلاكت را فراهم کنیم. 

وی بیان کرد: سازمان انتقال خون برنامه ريزى كرده كه حجم پلاسماى جمع آورى شده را به ٤٠٠ هزار ليتر برساند.

مراکز انتقال خون استان‌ها، به مراکز جامع اهدای خون تبدیل می‌شوند
مديرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در نظر داریم مراکز انتقال خون استان‌ها را به مراکز جامع اهدای خون تبدیل کنیم، گفت: چرا که در این مراکز جامع امکان اهدای پلاکت و سلول‌های بنیادی وجود دارد و باید توجه کرد که ما امسال 100 هزار واحد پلاسمای مازاد بر مصرف‌مان را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما به خارج از کشور فرستادیم و در نظر داریم تا در سال 1400 این میزان به یک میلیون لیتر پلاسما در کشور برسد و بتوانیم 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما را از پلاسمای ایرانی تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ما جمعیت اهدا کنندگان‌مان را مدیون دوران جنگ هستیم، گفت: در آن زمان حس همبستگی مردم باعث شد تا برای اهدای خون مراجعه کنند؛ به طوریکه ما در سال‌های جنگ تحمیلی افزایش 7 برابری اهدای خون را نسبت به سال‌های پیش از جنگ داشتیم و هنوز هم از آن حس همبستگی دوران جنگ استفاده می‌کنیم چرا که عمده جمعیت اهدا کننده ما افرادی هستند که در دوران جنگ کار اهدای خون را انجام داده‌اند، در عین حال باید توجه کرد که اگر نسل بعدی را نسازیم و این نسل به 60 سالگی برسند و از چرخه اهدای خون خارج شده باشند، با مشکل مواجه می‌شویم.

پور فتح اله افزود: باید توجه کرد که متولدین سال 83 به بعد در کشور واکسن هپاتیت B دریافت کردند، بنابراین می‌توانیم با فرهنگ‌سازی اهدای خون در آنها خطر صفر هپاتیت را در کشور تجربه کنیم. 

مديرعامل سازمان انتقال خون درباره مشارکت مردم در اهدای خون مربوط به حادثه پلاسکو گفت: در این حادثه دیدیم که انتقال خون چه جایگاهی دارد و می‌تواند حس مشارکت مردم را فراهم کند، باید توجه کرد که در بسیاری از کشورها مراکز انتقال خون محلی برای فراهم کردن حس مشارکت مردم هستند.

وی بیان کرد: ما در حادثه پلاسکو نیازی به خون نداشتیم اما باید این بستر را در کشور ایجاد کنیم که مردم بتوانند مشارکت‌شان را در جایی نشان دهند و همین فرصت‌هاست که جمعیت اهدا کنندگان را برای ما می‌سازد، انتقال خون در پلاسكو هم توانست حس مشاركت و هم بستگى را در مردم تقويت كند که در بحران پلاسكو با توجه به ذخاير خونى، نيازى به خون نداشتيم، اما اين بستر بايد فراهم شود تا مردم پاسخ مشاركت و هم بستگى خود را بتوانند در جايى نشان بدهند.

مديرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در ٢٤ ساعت اول بعد از پلاسكو ميزان بانوان اهداكننده به ١٧ درصد افزايش يافت، تصریح کرد: سازمان انتقال خون در زمينه سلول هاى پيوند مغز و استخوان هم وارد عمل شده است که بخشى از هموطنان ما به دليل عدم دسترسى به سلول هاى بنيادى سازگار با آنها، دچار مشكل شدند.

پورفتح اله عنوان کرد: حدود ١٣ هزار مورد افراد داوطلب اهداى سلول هاى بنيادى و خون بند ناف هم اکنون در مركز پذيره نويسى و ١٧ هزار نفر هم در بيمارستان شريعتى ثبت شده که با اين ٣٠ هزار نفر مى توانيم پاسخگوى مراكز پيوند مغز و استخوان باشيم.

وی با اعلام اینکه امسال براى اولين بار تمام كيسه هاى انتقال خون از شركت هاى داخلى تامين شد، افزود: با همكارى دو شركت دانش بنيان تجهيزات زنجيره سرد را تامين كردیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.