به گزارش خبرنگار
گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با مقارن شدن ایامالله دهه فجر، عصر امروز با حضور مهدی جعفری رئیس مرکز هنر رقومی بسیج و سازندگان دو نرم افزار «ایران57» و «انقلاب عشق» مراسمی از رونمایی این دو اثر در سالن رضوان بسیج صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در ابتدای مراسم متین ایزدی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در غیاب حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیامی را به شرح زیر خواند. ضمن تبریک فرارسیدن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و همچنین ایام غرور انگیز دهه مبارک فجر بسیار خرسندم که به بهانه رونمایی از یک بازی با موضوع انقلاب اسلامی در جمع صمیمی شما مهمانان ارجمند و اصحاب رسانه حضور یافتهام.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در نزدیک به 4 دهه گذشته پس از گذراندن دورههای حساس و پر فراز و نشیب برای تثبیت جایگاه خود در عرصه جهانی اکنون وارد مرحله باز تولید اندیشه های انقلابی شده است و در این میان ما بر این باوریم که حوزه بازیهای رایانهای میتواند نقشی تاثیر گذار داشتهباشد چرا که بازی به مثابه رسانهای تعاملی و فراگیر قادر است عمیق ترین پیامها را در قالبی ساده اما جذاب به مخاطب عرضه کند و پیامهای اساسی انقلاب را به گونهای عمیق در ذهن و ضمیر نسل جوانان پیاده سازی کند.
کریمی قدوسی بیان کرد: در جذابیت بالقوه حوادث انقلاب سال 57 همین بس که پر مخاطبترین و پر فروش ترین تولیدات هنری کشور با درون مایه انقلاب و دفاع مقدس همراه بودهاند و این مسئله نشان از آن دارد که مردم به وقایع انقلاب بسیار علاقهمند هستند و جزئیات آن را به دقت دنبال میکنند از سویی دیگر در طول این 38 سال آنقدر حوادث حیرت انگیز رخ داده است که میتوانند بستر صدها و بلکه هزاران فیلمنامه و بازی نامه را فراهم سازد.
وی افزود: در این میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز به دلیل فلسفه و ماهیت وجودی خود دغدغه زیادی در این حوزه خاص دارد و از تولید و نشر هر گونه بازی با موضوعات انقلابی حمایت میکند. نسلهای سوم و چهارم تنها از طریق شنیدهها با مسائل انقلاب آشنا هستند بنابراین چه خوب است که به جای دریافت خوراک فکری خود از مسیرهای نادرست،غیرواقعی و جهت دار مانند بازی 1979 اطلاعات خود را از همین تولیدات داخلی و منطبق با حقیقت دریافت کنند اینجاست که اهمیت ورود دستگاههای فرهنگی کشور به این زمینه بیش از پیش خود را نشان میدهد زیرا هر میزان بودجه در این راه صرف شود بی تردید بازده دهها برابری خواهد داشت.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای عنوان کرد: تولید یک بازی رایانهای به هیچ وجه فرآیندی آسان نیست زیرا برای خلق اثری در خور و قابل قبول به ملزومات مهمی نیاز است که مهمترین آنها عبارتند از: درون مایه، ایده خلاقانه و ناب،نگارش بازی نامه قوی،در اختیار داشتن نیروی انسانی خلاق و در نهایت برخورداری از تجهیزات و دانش فنی روز آمد و بهرهمندی از فناوری جدید برای ایجاد صحنههای جذاب و باور پذیر.
وی در ادامه بیان کرد: اساسا به همین دلیل است که تولید یک بازی قوی به حدود چند سال زمان وصرف هزینههای گزاف احتیاج دارد که خوشبختانه مرکز هنرهای رقومی بسیج با درک صحیح موقعیت وارد این عرصه خطیر شده و با حمایت از تولید این بازی نشان داد که تا چه اندازه مقوله جنگ نرم را جدی گرفته است.
کریمی قدوسی گفت: از بازی به عنوان نخستین گام از همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای با نهادی انقلابی همچون سازمان بسیج مستضعفین میتواند فرخنده و مبارک باشد. قطعا برکات ناشی از این همکاری موجب ایجاد هم افزایی در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد و ما آماده در این زمینه با دیگر دستگاههای فرهنگی نیز همکاری داشته باشیم.
وی ادامه داد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای ضمن تایید کامل حرکت دستگاههای نهادهای فرهنگی در مسیر تولید بازی میکوشد امکانات حمایتی خود را در کمک به نشر این بازی و بازیهای مشابه به کار گیرد و در مورد این بازی خاص نیز از تمام ظرفیت خود برای عرضه هر چه بهتر و گسترده تتر این بازی استفاده خواهد کرد.
کریمی قدوسی تصریح کرد : در همین جا اعلام میکنم که بنیاد ملی بازیهای رایانهای با افتخار آماده است هرگونه حمایت و مشاوره فنی و تخصصی لازم را به دستگاهها و نهاد های مختلف برای ورود به این حوزه و ساخت بازیهای قوی و منطبق بر استاندارهای جهانی ارائه دهند. تولید بازی در حوزه انقلاب اسلامی از دو جنبه اقتصادی و محتوایی توجیه و حتی ضرورت بسیار بالایی دارد. از جنبه اقتصادی باید گفت که صنعت بازیهای رایانهای در دنیای فناورانه امروز یکی از پر هزینهترین و در عین حال پر سود ترین صنایع جهان به شمار میرود به گونهای که نسبت رشد سرمایه آن1 به 123 است. بی سبب نیست که تمامی کارگردانان و شرکتهای فیلم سازی غربی سرمایههای عظیمی ار صرف انتقال ارزشهای غربی از طریق تولید بازی میکنند تا هم سهمی از این بازار پر سود را نصیب خود سازند و هم به سیاستهای دولتهای خود جامه عمل بپوشانند. در این میان به دلیل علاقه شدید مردم ایران به پیگیری حوادث انقلاب و همچنیین جذابیتهای آشکار و نهان اتفاقات دوران معاصر اگر تولیدات این حوزه از تکنیک و فناوری مناسبی برخوردار باشد بازگشت سرمایه آن تضمین شده خواهد بود.
وی گفت: از نظر محتوایی نیز بازیهایی با محوریت انقلاب اسلامی در رده بازیهای جدی و قوی جای دارند یعنی بازیهایی که با نشر یک عقیده یا دفاع از آرمانهای یک ملت و آموزش مفاهیم ارزشی تولید میُشوند. حماسههایی که جوانان انقلابی در اسین سالها آفریدهاند هرکدامشان قابلیت تبدیل به چندین بازی رایانهای تمام عیار و هیجان انگیز را دارا هستند.
کریمی قدوسی در پایان خاطر نشان کرد: ما حمایت از فعالان این عرصه را یک تکلیف باری خود می دانیم . برگزاری این آیین نیز حقشناسی و سپاسگزاری کوچکی است از عزیزانی که هنر و سرمایه خود را در این راه صرف کردهاند.
مهدی جعفری رئیس مرکز هنرهای بسیج ضمن تبریک به مناسبت ایام الله دهه
فجر ابتدا در خصوص نماهنگ «به پا خیز» عنوان کرد: این نماهنگ تلاش همکاران
خوبم در سازمان موسیقی بسیج است که از امروز از شبکه های مختلف سیما به
پخش خواهد رسید.
وی با بیان اینکه از سال 1392 موضوع تولید
محصولاتی با مضمون انقلاب اسلامی بسیار مطرح شده است، در خصوص تولیدات این
سازمان اظهار داشت: بحث تولید بازی انقلاب اسلامی را با سامان نوین و دیگر
دوستان آغاز کردیم و با به ترسيم قصه انقلاب اسلامی در ذهنمان، به همکاری
عماد رحمانی یکی از سازندگان بازی های ایرانی، کار خود را با پیش تولید قوی
شروع کردیم.
وی افزود: همچنین در همان وهله اول با صحبت هایی که
انجام شد، احساس کردیم میشود وقایع مهم تاریخی را از 15 خرداد 1342 تا
بهمن 57 با شکل و شمایل بازی رایانه ای با عنوان انقلاب عشق به تصوير در
آورد.
رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج با بیان اینکه این اثر به 13
واقعه تاریخی مهم انقلاب اسلامي اشاره می کند، عنوان کرد: این سازمان کار
خود را از سال 1392 با تولید بازی، اپلیکیشن آغاز کرده و این محصولات به
کرات از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش شده است. در این بین انیمیشن و
برنامه های مختلفی شنیده و دیده شده است، اما آن چیزی که قابل دیدن نبود
تولید بازی ها بود که تا پایان فروردین سال آینده از 7 محصول دیگر رونمایی
خواهد شد.
جعفری در پایان خاطرنشان کرد: در پايان صحبتهايم از مسئولان میخواهم صنعت بازی های رایانهای را جدی بگیرند.
در ادامه این مراسم پس از پخش نماهنگی از تولیدات
سازمان هنرهای رقومی بسیج، عماد رحمانی سرپرست سازندگان دو نرم افزار ایران
57 و انقلاب عشق با بیان آغاز فعالیتهای این مجموعه و شروع کار خود به
روی این دو نرم افزار گفت: ما کشوری با پیشینه تاریخی و غنی هستیم که می
توانیم در محصولات خود، تاریخ ایران را از اساطیر و افسانه ها تا حوادث
معاصر به تصوير بکشیم.
وی ضمن یادآوری آثار خود ادامه داد: همیشه
دوست داشتم تلنگری به بخش محتوایی بازیهای رایانه ای بزنم، اما نتیجه ای
خوب از آن ها ندیده ام. این روزها سلیقه مخاطبان ما دستخوش تغییرات شده
است و متاسفانه باید هشدار اتفاقی تلخ را برای صنعت بازی های رایانه ای در
کشور داد.
در پایان این مراسم با حضور مهدی جعفری، عماد رحمانی و ابوالفضل سجادی از دو نرم افزار انقلاب عشق و ایران 57 رو نمایی شد.
انتهای پیام/