داروهای صرع تحت پوشش بیمه قرار ندارد/ جراحی که برای بیماران 50 میلیون تومان آب می‌خورد

قائم مقام مدیر عامل انجمن صرع ایران گفت: داروهای بیماران صرعی تحت پوشش قرار ندارد و جراحی صرع با همراهی تیم‌های آلمانی و کانادایی با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز بهرامی قائم مقام مدیر عامل انجمن صرع ایران صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی صرع در این انجمن برگزار شد، با اشاره به رفع نگرش منفی نسبت به این بیماری اظهار داشت: روز جهانی صرع در ۲۵بهمن ماه برگزار می‌شود و هدف از این کار آگاهی دادن به بیماران صرعی در کشور و جامعه است ‌.
 
وی بیان کرد: صرع بیماری قابل درمان و غیر واگیر است و شخص در صورتی که تحت مراقبت پزشک قرار گیرد و دارو مصرف کند هیچ مشکلی در انجام فعالیت‌های روزانه خود نخواهد داشت.
 
بهرامی ادامه داد: بسیاری از مشاهیر در دنیا دچار بیماری صرع هستند و نباید جامعه نسبت به این افراد دید منفی داشته باشد.

وی افزود: نحوه تشخیص و درمان بیماری صرع بر عهده پزشک بوده و متخصص بر اساس معیار و ابزارهای تشخیص درجه و نوع یک بیماری آن را تشخیص می‌دهند به طوری که هر دارو ویژه یک نوع بیمار صرع است و در این زمینه باید حتما بیماران را از عوارض بیماری‌های مختلف مطلع کرد.
 
بهرامی عنوان کرد: درمان بیماری صرع بین 2.5 تا 5 سال طول می‌کشد و اگر فرد بیمار داروها را در زمان مقرر مصرف کند پس از طی این مدت مسئله تشنج‌اش از بین می‌رود.
 
وی با بیان اینکه قطع دارو برای بیماران صرع باید به صورت پلکانی باشد، افزود: برای درمان موفق بیماری صرع همکاری بیمار با پزشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد ولی متاسفانه برخی بیماران ممکن است تشنج‌شان با یک دارو خاص کنترل نشود و بعضی دیگر با همان دارو بیماری صرع آنها پس از زمان مقرر التیام یابد.
 
بهرامی تاکید کرد: باید سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای ذیربط در مسئله درمان صرع ورود پیدا کنند تا امکانات درمانی و تشخیصی برای افراد فراهم شود و تجهیزات باید در اختیار و دسترس بیماران قرار بگیرد.
 
وی ابراز داشت: یک سری از آئین‌نامه‌ها در قوانین در حال تدوین است تا در موارد خاص پزشک با مراجعه به آن بتواند تشخیص بهتری برای این بیماری بدهد.
 
وی ادامه داد: وقتی زن بارداری دچار بیماری صرع است در جهت مصرف دارو باید پروتکل خاصی را طی نماید و من خوشبختانه می گویم که فرزندان زنان باردار سالم به دنیا می‌آیند و در اکثر موارد هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه بیماری صرعی نباید تا قبل از خوب شدن نباید رانندگی کنند، تصریح کرد: در زمانی که تشنج این افراد تحت درمان قرار گرفت و صرع‌شان کنترل شد پس از مدت یک سال می‌توانند گواهی نامه شخصی اخذ کنند و این مسئله می‌تواند کمک بزرگی برای سلامت فرد و جامع باشد البته این کار همکاری راهنمایی و رانندگی را می‌طلبد.
 
وی با بیان اینکه سوانح تصادفات رانندگی می‌تواند سبب بروز صرع در افراد شود، افزود: بیماری صرع ممکن است بر اثر یک جرقه‌ای در کانون مغز ایجاد شود و پزشکان باید دسترسی، درمان و تشخیص به موقع این بیماری‌ را برای افراد فراهم کنند و من معتقدم باید بودجه‌های پژوهشی و مراکز درمانی خاصی برای بیماری صرعی در نظر گرفته شود.
 
بهرامی متذکر شد: برای معرفی این بیماری حوزه سلامت شهرداری کمک بزرگی در این راستا به ثمر رسانده به طوری که اتوبوس‌هایی را برای اطلاع رسانی در میدان‌های اصلی شهر مستقر و کلیپ‌های آموزشی را در سطح شهر پخش می‌کند، همچنین با هماهنگی سازمان مترو کلیپ‌های آموزشی در واگن‌های مترو پخش می‌شود.
 
وی ادامه داد: مسابقات بزرگ شطرنج با حضور 40 نفر بیماران مبتلا به صرع با استاد بزرگ شطرنج ایران برگزار می‌شود و این کار با هدف شناساندن توانمندی و توانایی افراد صرعی و همچنین ایجاد انگیزه و روحیه در بین آنها است.
 
بهرامی گفت:840 هزار نفر هم اکنون در کشور مبتلا به صرع هستند و این آمار نشان می دهد که نیم تا یک درصد افراد جامعه دچار صرع هستند.
 
وی با بیان اینکه تیم‌های جراحی از آلمان و کانادا در شهرهای اصفهان و تهران اقدام به جراحی بیماران صرعی می‌کنند، افزود: در مرکز جراحی صرع بر روی این بیماران با همراهی تیم‌های پزشکی از آلمان و کانادا صورت می‌گیرد و بر طبق نتایج به دست آمده دو سوم بیماران صرعی عارضه‌شان قابل درمان است و یک سوم بقیه نسبت به داروها و روند درمان مقاوم هستند.
 
وی ادامه داد: بر عکس تصور بیماران با عمل جراحی بیماری صرع به طور کامل التیام نمی‌یابد و برای بهبود تشنج‌شان باید با نظر پزشک دارو مصرف کنند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه داروهای بیماران صرعی گران قیمت بودن و بیمه‌ها زیر بار پوشش دارو‌ها نمی‌روند و در همین راستا بیماران صرعی به مدت 3 تا 5 روز با قرار گرفتن در داخل دستگاهی نوع بیماریشان تشخیص داده می‌شود و باید بگویم هزینه این تشخیص بین 20 تا 30 میلیون بوده و هزینه جراحی آن 50 میلیون تومان است که بیمه‌ها این پول را تقبل نمی‌کنند.
 
بهرامی تاکید کرد: 15 درصد از افرادی که نسبت به داروهای صرعی مقاوم هستند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند که هزینه‌های مختلفی مانند  بستری شدن، تشخیص و داروها گران است که متاسفانه بیشتر موارد تحت پوشش بیمه قرار ندارند.
 
80 درصد بیماران صرعی قابل کنترل و درمان هستند
 
در ادامه مراسم غلامرضا زمانی معاون پژوهشی انجمن صرع گفت: بر عکس تصور برخی‌ها طب سنتی و داروهای گیاهی بر روی بیماران صرعی اثر بخش نبوده و در برخی موارد آستانه تحریک پذیری این بیماری‌ها افزایش داده و بیماری صرع در اثر تغییر در ساختار مغز ایجاد می‌شود هیچ مطالعه علمی اثر بخش بودن داروهای گیاهی را به طور کلی به اثبات نرسانده است.
 
وی بیان کرد: اول باید داروها در سطح مکانیزم اثر، آزمایشگاه، حیوانات و سپس انسان انجام داد اما به طور کلی می‌توان به صورت تزریقی می‌توان در کنار داروهای شیمایی از داروهای گیاهی نیز استفاده شود.
 
زمانی ادامه داد: استرس شدید، گرسنگی طولانی، وعده‌های غذایی نا منظم، رقص نور از عوامل تشدید کننده تشنج و بیماری صرع است و به خاطر مهمی بیماری صرع سازمان بهداشت جهانی یک روز را به عنوان این بیماری معرفی کرده است تا آثار این بیماری  بر سلامت فرد و جامعه آشکار شود.
 
زمانی تاکید کرد: 80 درصد بیماری‌ها قابل کنترل است و ما در نظر داریم تا نگرش منفی جامعه را نسبت به بیماران صرعی تغییر دهیم و با وضع قوانین  و مقررات معضلات اجتماعی در رابطه با این بیماری را از بین ببریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Finland
غزال
۰۳:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
من دخترم نوزده سالشه صرع مقاوم داره مستاجرم شوهرم کارگر داروهای صرع خیلی گرون شده ماهی شیشصد باید پول دارو بدم ماهی هفتصد اجاره بخدا موندم چرایکی صدای مارونمیشنوه چرا هیچ ارگانی برا داروماروحمایت نمی کنه واقعا تکلیف ماچیه باید سر بگذاریم بمیریم یکی بدادمون نمیرسه انسانیت کجارفته
Germany
امین بیک محمدی منصور
۱۹:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام
بی عدالتی در درمان یعنی صرع حامی ندارد و جزو بیماریهای خاص قرار نگرفته است .حتی بهزیستی هم حمایت نمی کند.
آخرین اخبار