قائم مقام وزیر نیرو گفت: با وجود افزايش جمعيت تا سطح 80 ميليون نفر، 78 درصد مردم روستاها نيز از خدمات آب سالم و بهداشتی بهره مند شده اند و 100 درصد جمعيت شهری برق دار هستند.

به گزارش  خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو همزمان با دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد.

وی پس از بازدید از تحریریه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از فعالیت های مجموعه و همکاری باشگاه خبرنگاران جوان قدردانی کرد و افزود: این مجموعه در نوبت بندی آب تهران در سال 80 کمک های زیادی کرده است که قابل تشکر و قدردانی است.

محمودی پس از تبریک فرارسیدن دهه مبارکه فجر عنوان کرد: شاخص امید به زندگی در اوایل انقلاب اسلامی 56 سال بوده و این در حالی است که هم اکنون این شاخص تغییر یافته و به 76 سال رسیده و این نشان از برابری با شاخص امید به زندگی کشورهای پیشرفته دارد.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب اسلامی 74 درصد جمعیت آب شهری تحت پوشش آبرسانی ناقص بودند اما امروزه حدود 99.4  درصد مردم از خدمات آب شهری برخوردار بوده و حدود 78 درصد مردم روستاها نیز از خدمات آب سالم و بهداشتی بهره مند شده‌اند همچنین  100 درصد جمعیت شهری برق دار هستند.
 
قائم مقام وزیر نیرو پس از بازدید از بخش‌های مختلف در گفتگویی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح آخرین وضعیت بحران کم آبی، وضعیت دریاچه ارومیه، ساماندهی و افزایش راندمان نیروگاه های کشور و مهمترین خدمات وزارت نیرو پرداخت که در ادامه می آید.

دولت فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه برق ندارد/انتشار هرگونه اخباری مبنی بر انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد/100 درصد جمعیت شهری از برق و 78 درصد مرد روستاها از خدمات آب سالم برخوردارند


باشگاه خبرنگاران جوان: در دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم اگر بخواهید در حوزه کاری خود به مهم ترین خدمات بعد از انقلاب اسلامی بپردازید، چه خواهید گفت؟
 
محمودی: این وزارت خانه نقش موثری را در هشت سال دفاع مقدس و پیروزی ایران در جنگ تحمیلی ایفا کرده است با همت نسل انقلابی توانستیم حدود 99.4 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آبرسانی را تحت پوشش قرار دهیم و شاخص های استانداردهای خودمان را با استاندارد جهانی منطبق کنیم. وزارت نیرو در همین ایام دهه فجر 9 برنامه آبگیری سدهای جدید که کار احداث آن ها به پایان رسیده است را با حجم 742 میلیون متر مکعب و یک میلیارد و 186 میلیون متر مکعب حجم تنظیمی در برنامه خود دارد.
150 نیروگاه برق‌آبی نیز در این سد ها احداث شده است، همچنین 12 شبکه آبیاری و زهکشی با مساحت 56 هزار و 615 هکتار با اعتباری بالغ بر 823 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد و دو شبکه آبیاری و زهکشی نیز کلنگ زنی خواهد شد.
وزارت نیرو با مشکلات عدیده ای از جمله معضلات مربوط به کیفیت آب شرب شهرها، روستاها و جمع آوری فاضلاب ها مواجه بود علاوه بر این در بخش برق رسانی نیز با مشکلات مربوط به نوسانات برق روبه رو بود اما در دوران پس از انقلاب توانسته با برنامه ریزی های مدون و به مرور زمان مشکلات مربوط به این حوزه را مرتفع سازد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و بحران کم آبی، وزارت نیرو  در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟  
 
محمودی: از شبکه های مدرن در این زمینه استفاده کردیم علاوه بر این توانستیم شاخص آب شرب مصرفی را در مناطق روستایی به 78 درصد برسانیم.
در حال حاضر در زمینه برق رسانی صد در صد جمعیت شهری و روستا هایی با جمعیت 20 خانوار تحت پوشش شبکه های برق رسانی هستند و امید است تا پایان سال جاری روستاهای با جمعیت 10 خانوار نیز از این امر بهره مند شوند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به بحران کم آبی در جنوب کشور چرا میزان تاسیسات آب شیرین کن در حوزه خلیج فارس نسبت به کشورهای همسایه کمتر است؟
 
محمودی: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته اما با توجه به میزان نیازها و پتانسیل ها در کنار مرزهای آبی، استراتژی و برنامه های وزارت نیرو برای تامین آب شرب شهرها خصوصا در جنوب کشور، استفاده از آب دریاها و شیرین سازی ها برای مناطق روستایی مرسوم است.
مطابق با برنامه ششم توسعه اقدامات گسترده ای در این بخش در نظر گرفته شده به گونه ای که در وهله نخست به مبحث قواعد مربوط به بهینه سازی و بهره وری از آب در نظر گرفته شده و با تدوین، بودجه ریزی و تخصیص منابع آبی، توانستیم 700 میلیون متر مکعب آب را در مسئله تعادل بخشی را طی سه ساال گذشته بهبود بخشیم، اما این رقم نیز پایین بوده است.
خوشبختانه توانستیم روند گذشته را متوقف کرده و تامین آب شرب شهری و روستایی در این بخش ها در دستور کار خود قرار دهیم. با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، مشارکت های خوبی میان دولت و مجلس شورای اسلامی جهت تخصیص 500 میلیون دلار برای تامین آب روستایی صورت گرفت.
در حال حاضر حدود 200 روستا در این مجموعه از نعمت آب برخوردار شده و بدین طریق قریب به یک میلیون و 150 هزار نفر از آن بهره مند شدند.
در زمینه آب های سطحی که مربوط به تالاب ها و دریاچه ها می شود با این روند حدود 17 عدد سد احداث شده و توانستیم 2.5 میلیارد متر مکعب از منابع آبی را ذخیره کنیم که این امر نیز از هدررفت منابع آبی جلوگیری کرده و طی چند ماه اخیر نیز حدود 8 میلیون اشتراک جدید را در زمینه آب شهری، روستایی به وجود بیاید که این پیام آور مثبتی برای بخش بهداشت کشور است.

 دولت فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه برق ندارد/انتشار هرگونه اخباری مبنی بر انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد/100 درصد جمعیت شهری از برق و 78 درصد مرد روستاها از خدمات آب سالم برخوردارند


باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت دریاچه ارومیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
محمودی: دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین دریاچه های کشور به لحاظ زیست محیطی بوده که دارای چایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور است، بنابر وعده های دولت وقت قرار بر این شد تا دریاچه های مذکور مورد پایش قرار گیرد به همین منظور دولت با همکاری وزارت نیرو، کمیته ای جهت تخصیص اعتبارات برای جلوگیری از قهقرایی دریاچه مذکور تشکیل داد.تشکیل گروه های مختلف دانشگاهی، افراد خبره و استفاده از تجربیات جهانی و داخلی سبب شد تا اقداماتی برای بهبود این امر انجام شود.
آب رسانی 700 میلیون متر مکعبی به حوزه دریاچه ارومیه حدود 80 درصد پیشرفت داشته و توانستیم با بازکردن مجاری ها و ایجاد کانال ها به حجم دریاچه کمک کنیم به نحوی که تا ماه گذشته سطح دریاچه 9 سانتی متر بالاتر رفت.
این امر اگر چه اقدام بزرگی تلقی نمی شود اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که کم آبی دریاچه ارومیه در ادوار مختلف به وجود آمده به همین منظور صرفا اکتفا به رفع معضلات آن طی یک برنامه میان مدت با توجه به شرایط اقلیمی کشور دور از انتظار خواهد بود.


باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا اخباری حاکی از انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی به گوش می رسد، در خصوص صحت و سقم اخبار مربوطه توضیح می دهید؟
 
محمودی: طرح ها و برنامه هایی از این قیبل زیاد مطرح می شود اما در ابتدا باید طرح های مذکور را مورد بررسی قرار داد علاوه بر این موضوع انتشار هر گونه اخباری مبنی بر انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: توافق وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با کاهش حجم آب مصرفی بخش کشاورزی طی سال های آتی به کجا رسید؟
 
محمودی: بیش از 92 درصد از آب کشور درحوزه کشاورزی و محیط زیست مصرف شده و مابقی نیز در بخش های صنعت و شرب مورد استفاده قرار می گیرد به همین منظور صرفه جویی منابع آب از اهمیت بالایی برخوردار بوده به گونه ای که اگر درصدی از آب بخش کشاورزی کاسته شود، در بخش های دیگر نیز می توان با استفاده از آن درصد گام های موثری برداشت.  
شورای عالی آب به عنوان نهاد بالادستی در طول دولت یازدهم 21 جلسه جهت هماهنگی، کمک و بهره برداری بهتر و راندمان بالای کشاورزی و الگو کشت داشته که دستاورد آن ایجاد هماهنگی لازم و مطلوب بین دونهاد مربوطه بوده است. آبیاری، اصلاح الگو کشت، اصلاح الگو مصرف و تطبیق آن با مناطق کشاورزی نیازمند تداوم و صرف هزینه های بالایی است که باید منتظر مدت زمان تقریبا بالایی برای تحقق این امر بود اما همگرایی مناسبی با اهداف ششم توسعه به وجود آمده تا در مناطق کشاورزی به ویژه مناطقی که معیشت مردم از طریق کشاورزی حاصل می شود، کمترین آسیب را متحمل شده و در تغییر شیوه های کشاورزی سنتی به مکانیزه و کشت گلخانه ای گام های مثبتی را در راستای توسعه پایدار اقتصادی برداشته ایم.

دولت فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه برق ندارد/انتشار هرگونه اخباری مبنی بر انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد/100 درصد جمعیت شهری از برق و 78 درصد مرد روستاها از خدمات آب سالم برخوردارند


باشگاه خبرنگاران جوان:اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از هدر رفت برق کشور چیست؟  

محمودی: در زمینه تامین منابع انرژی برنامه های گسترده ای انجام شده به گونه ای که ظرفیت تولید برق کشور به 76هزار مگاوات رسید همچنین 10هزار مگاوات از نیروگاه های برق آبی و حدود 300 مگاوات از انرژی های تجدیدپذیر نیز استفاده شد . باتوجه به پتانسیل کشور در جهت تأمین انرژی بادی، خورشیدی و غیره، می توان در این راستا 7هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کرد.
روند این امر طی دو سال اخیر مثبت بوده و توسعه صنعت برق کشور بیانگر پیامدهای مثبتی برای دو بخش نیرو و صنعت کشور بوده است، به نحوی که تغییر، استفاده و مصرف انرژی نشان دهنده توسعه واقعی بوده و کمک های شایانی به اقتصاد صنعت برق کشور کرده و علاوه بر رونق صنایع و خروج آنان از رکود، پیامدهای مثبتی به ویژه در بحث اشتغال زایی  داشته، به همین منظور دولت می تواند از طریق تنظیم برنامه های مدون آینده کشور را به سمت انرژی های تجدیدپذیر سوق دهد.  
در حال حاضر مذاکراتی برای انتقال تکنولوژی انجام شده و بهینه سازی مصرف برق در آینده نتایج نهایی ان اعلام خواهد شد، همچنین در 5سال گذشته حدود 15 درصد تلفات انرژی در شبکه ها بوده که این اعداد در سال جاری 11درصد شده و امید است طبق پیش بینی ها درسال آتی به کمتر از 10درصد تقلیل یابد، خصوصا اینکه برای کاهش تلفات نیاز به سرمایه گذاری نیز احساس می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: افزایش راندمان نیروگاه ها و کاهش تلفات در بخش توزیع تا چه میزان هزینه بر است؟  

محمودی: تحقق این امر وابسته به نوع نیروگاه ها بوده به گونه ای که با رده بندی آنها می توان دریافت که هر نیروگاهی متناسب با نوع خود تا چه میزان هزینه بر است. به عنوان مثال نیروگاه های نسل میانی نیازمند صرف هزینه کمتری هستند اما این نکته را نیز باید در نظر داشت ،از آنجایی که صنعت برق سرمایه بر بوده لذا تخصیص امکانات و منابع خزانه عمومی دولت توانایی پشتیبانی از آن را نداشته و نیاز به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در این حوزه احساس می شود.  
در این راستا باید با تمهیدات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد دارایی، شرایط برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این بخش ها فراهم شود و امید است در سال آتی شاهد پیامد مناسب و انعقاد قراردادهایی در این زمینه باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:باتوجه به قانون هدفمندی یارانه ها که بر اساس آن باید قیمت حامل های انرژی به قیمت تمام شده برسد، آیا وزارت نیرو اقدامی در جهت واقعی کردن تعرفه های آب و برق درنظر دارد یا خیر؟  

محمودی: طبق قانون هدفمندی یارانه ها قرار بر این بوده تا دولت از سال 89 قیمت آب و برق مصرفی را در مدت زمان مشخصی به قیمت واقعی برساند اما از آنجایی که آب و برق کالای عمومی محسوب می شود و با عموم  مردم سروکار دارد لذا دولت به لحاظ ملاحظات اجتماعی و معیشتی مردم، فعلا برنامه ای در این خصوص ندارد اما وزارت نیرو درصدد این است که مجوز قانونی را اعمال کند و از آنجایی که دخل و خرج صنعت برق اجازه بازگشت منابع را نداده لذا این تأخیر زمانی منجر به گلایه مندی برخی از تولیدکنندگان صنعت برق شده است.
 صنعت برق باید با اقتصاد مربوط به بخش خودش اداره شود به نحوی که یارانه برای تولید ارائه شود، بنابراین با توسل به همین شیوه می تواند به استقلال دست یابد، بر اساس قانون بودجه و سیاست های فعلی دولت امکان تحقق این امر وجود خواهد داشت و امیداست که بتوان این مشکلات را مرتفع ساخت.

باشگاه خبرنگاران جوان:خبر خوب وزارت نیرو برای مردم چیست ؟  

محمودی: در راستای تامین آب و برق به ویژه برای مناطق روستایی اقدامات قابل توجهی انجام شد که از جمله آن می توان به تامین آب شرب یک میلیون و 150 هزار نفر روستایی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر، سرمایه گذاری در دو حوزه آب و برق اشاره کرد.

دولت فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه برق ندارد/انتشار هرگونه اخباری مبنی بر انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی صحت ندارد/100 درصد جمعیت شهری از برق و 78 درصد مرد روستاها از خدمات آب سالم برخوردارند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
وقتی میخواهند تعرفه ها راگران کنند اولش میگن دولت قصد ندارد که تعرفه ها را گران کنند بعد یکی دوهفته گرانش میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
دولت برنامه ای برای گران کردن برق ندارد زیرا اگر برق گرانتر شود مردم با استفاده از برق خورشیدی وباتری برق خود را تامین کرده وشرکتهای برق ورشکست شده ومدیرانش بی کار می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
همین که گفتن برنامه ای برای گرانی برق ندارن پس مطمین باشید اول غیر علنی تو قبضها دست ببرن و ...بعد هم میگن پارسال گرون نکردیم الان گرون میکنیم در صورتی که خیلی وقته گرون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
فعلا ندارد انشاءالله عید تو سفره مردم بعنوان عیدی میگذارند هر چه دولت گفت تصمیم ندارند چند برابر بدون اطلاع مردم گرون کردند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۸:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
خسته نباشین بذارین این شش ماه تموم بشه هنوز چهار ماهه گران کردین بذارین عرقش خشک شه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۲۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
مگه کسی حرفی زدکه iشم میفرماییذ قصد گران کردن نداریم//
آخرین اخبار