درحالی که حملات مردم به مراکز قدرت رژيم پهلوی شديدتر می شد، خبر رسيد ستاد ژاندارمری به دست افراد نيروی هوايی، دريايی و مردم افتاده است.

بهتوجه، توجه ... اين صدای انقلاب ملت ايران است... گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با ورود امام خمینی (ره) به وطن پس از سال‌ها دوری بارقه نور امیدی در دل‌ها تابید و فصل جدیدی در تاریخ ایران گشوده شد تا ملت ایران از هر قشر و طبقه اجتماعی و اقتصادی٬ به هویت ایرانی - اسلامی خود افتخار کنند.

با مروری بر وقایع بعد از 12 بهمن سال 57 به خوبی می توان فرصت و تهدیدها، بایدها و نبایدها و هر آنچه کشور را به سمت دگرگونی پیش می برد را دریافت و با گذر لحظه‌ها بر عظمت و شکوه انقلابی که با رهبری و درایت امام خمینی (ره) به ثمر نشست، پی برد.

بيست و دوم بهمن 1357؛

تهران و اغلب شهرستان ها همچنان صحنه جنگ خونين مردم و نيروهای مسلح بود. از غروب روز بيستم، کسی خيابان‌ها را ترک نکرده بود. درحالی که حملات مردم به تمام مراکز قدرت رژيم پهلوی شديدتر می شد، خبر رسيد ستاد ژاندارمری واقع در میدان  انقلاب فعلی، به دست افراد نيروی هوايی، دريايی و مردم افتاده است. 

پس از ساعت‌ها زد و خورد، پادگان عشرت آباد به تصرف مردم در آمد و بر اثر حملات مردم به تسليحات ارتش، کارخانه‌ها و انبارهای اسلحه به دست مردم افتاد. سرانجام درحالی که همه خيابان‌ها شاهد حضور جوانان مسلح بود، در ساعت 10 و 30 دقيقه صبح، شورای عالی ارتش با شرکت رئيس ستاد، وزير جنگ و اکثر فرماندهان تشکيل جلسه داد و پس از مذاکرات بسيار، طی اعلاميه‌ای بی طرفی ارتش را اعلام کرد:

«با توجه به تحولات اخير کشور، شورای عالی ارتش در ساعت ده و نيم امروز بيست و دوم بهمن سال هزار و سيصد و پنجاه و هفت، به اتفاق آرا تصميم گرفت که برای جلوگيری از هرج ومرج و خونريزی بيشتر، بی طرفی خود را در مناقشات سياسی فعلی اعلام و به يگان‌های نظامی دستور داده شد به پادگان‌های خود مراجعت نمايند. ارتش ايران همواره پشتيبان ملت شريف و نجيب و وطن پرست ايران بوده و خواهد بود و از خواسته های ملت شريف با تمام قدرت پشتيبانی می نمايد.»

اين اعلاميه زمانی از راديو پخش شد که شهر پر بود از مردم مسلحی که سوار بر خودروهای نظامی بودند. همچنين کاخ گلستان، مرکز راديو ايران و ژاندارمری کل کشور در دست مردم بود. شهربانی کل کشور، دانشکده افسری، دانشکده پليس و دبيرستان نظام نيز به دست نيروهای مردمی فتح شد. مردم، زندان کميته [کميته‌ مشترک ضدخرابکاری] را که مرکز بازجويی و شکنجه متهمان سياسی بود، به تصرف درآوردند و زندانيان را آزاد کردند.

 تا غروب اين روز، تمام کلانتری ها، پادگان‌ها، پاسگاه ها و مراکز نظامی به دست مردم افتاد، زندان قصر، زندان جمشيديه نيز تصرف شد و زندانيان آن‌ها فرار کردند، اما توسط مردم دستگير شده و به مدرسه رفاه – محل شورای انقلاب – برده شدند. 

فرمانداری نظامی آخرين اطلاعيه خود را صادر کرد. به موجب اين اطلاعيه از نظاميان خواسته شد برای اجرای تصميم شورای عالی ارتش به پادگان‌های خود برگردند. درحالی که مردم به سوی کاخ نخست وزيری در حرکت بودند، بختيار که پس از فرار نظاميان با تعداد کمی محافظ تنها مانده بود ناهار خود را نيمه تمام رها کرد و از در پشتی ساختمان نخست وزيری گريخت. 

سپهبد رحيمی (فرماندار نظامی تهران و رئيس شهربانی) به دست مردم اسير شد و سرلشكر ناجی (فرمانده گارد جاويدان) در جريان زد و خورد به ضرب گلوله کشته شد. اميرعباس هويدا نخست وزير اسبق، نيز خود را به شورای انقلاب تسليم کرد. راديو و تلويزيون نظامی به تصرف مردم در آمد. در آخرين لحظه‌ها گوينده راديو پيامی را که از سوی آيت الله طالقانی رسيده بود، خواند و سپس برنامه قطع شد.

 در آن پيام از کارکنان اعتصابی راديو و تلويزيون خواسته شده بود تا سر کار خود بازگردند. پس از سکوتی نسبتا طولانی، راديو دوباره آغاز به کار کرد. صدای گوينده‌ از شدت هيجان می لرزيد:

«توجه، توجه ... اين صدای انقلاب ملت ايران است...»

فرياد شادی از تمام خاک ايران برخاست. رژیم پهلوی ، سقوط کرد و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.



گزارش از الهام قبادی

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار