طیور بومی روستای شیخ شبان شهرستان بن به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد.

معدوم سازی طیور بومی روستای شیخ شبان
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی مشاهده مورد مشکوک تلفات پرندگان در روستای شیخ شبان و نتیجه آزمایشات متعدد مبنی بر شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، طیور بومی و خانگی این روستا تا شعاع یک کیلومتری معدوم و محل نگهداری آنها ضد عفونی شد.

عبدالمحمد نجاتی افزود: معدوم سازی طیور بومی این روستا روز گذشته شنبه 23 بهمن 95 و در راستای مقابله با گسترش آنفولانزای فوق حاد پرندگان صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تا کنون علاوه بر روستای شیخ شبان چهار کانون دیگر این بیماری در روستای گرمدره شهرستان سامان، روستای حیدری شهرستان بن، روستای خراجی شهرستان کیار و منطقه فناوران شهرکرد شناسایی شده است.

نجاتی با اشاره به معدوم سازی طیور خانگی در دو روستای حیدری و گرمدره ادامه داد: معدوم سازی طیور بومی روستای خراجی نیز امروز یکشنبه 24 بهمن به پایان می رسد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: با وجود نظارت دقیق بازرسان این اداره کل بر تردد طیور از استان های همجوار این بیماری از طریق باد، هوا و پرندگان مهاجر از به استان منتقل شده است.

نجاتی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از این بیماری در مرغداری های صنعتی استان گزارش نشده است تأکید کرد: مردم می توانند بدون وجود نگرانی مرغ مصرفی خود را از بازار تأمین کنند.

وی از مردم خواست: با گزارش مشاهده هر گونه مورد مشکوک و تلفات طیور بومی و نزدیک نشدن به لاشه پرندگان تلف شده، به شبکه دامپزشکی را در جلوگیری از شیوع و انتشار این بیماری یاری نمایند.

آنفولانزای فوق حاد يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های طیور با علایم سياه شدن و خونريزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، کاهش شديد مصرف دانه و افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی است که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.

روستای شیخ شبان در فاصله 14 کیلومتری شهر بن (مرکز شهرستان بن) و 39 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياری قرار دارد.
      
انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار