وزیر علوم گفت: حدود 1000 شرکت دانش بنیان در 39 پارک علم و فناوری طی دو سال بیش از 100 میلیون دلار از صادرات محصولات خود داشته است.

صادرات 100 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان/ رشد علمی کشور ۱۷/۵ درصدی استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوا‌رزمی که صبح امروز در دهکده المپیک برگزار شد، اظهار داشت: رقابت‌های علمی به ویژه جشنواره بین‌المللی خوار‌زمی که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کنند نمادهایی هستند که سرعت، قدرت و کلیّت توسعه علمی کشور را به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: در طی سی سال برگزاری مستمر این جشنواره نزدیک به 1000 طرح نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این امر به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌های علمی و اجتماعی عظیمی از این حرکت حاصل شده و امیدواریم بتوانیم با سیاست‌گذار‌ی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

فرهادی تصریح کرد: افزایش تعاملات علمی، بین‌المللی یکی از ثمرات برگزاری چنین رقابت‌هایی است که سبب ارتقای ارتباط و جایگاه علمی ایران می‌شود.

وی بیان کرد: میهما‌نانی که به اینگونه همایش‌ها و نشست‌ها دعوت می‌شوند از نزدیک با واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ایران آشنا می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: قرن‌هاست که ما در ادبیات خود با این مفهوم آشنا هستیم که دانایی سرچشمه توانایی است و بدین گونه نوآوری سرچشمه رشد اقتصادی و فناوری نیز پشتوانه عزت و اقتدار کشور است.

فرهادی گفت: جای تردیدی برای برنامه‌ریزان نیست که اگر می‌خواهید رشد کنیم باید عالما‌نی آزاده، هشیار و تلاشگر‌انه داشته باشیم.

فرهادی اضافه کرد: ما در این راستا از لزوم شناسایی سرمایه‌های فکری در جامعه علمی و دانشگاهی و تدوین راهکارهای دقیق حمایت از مالکیت معنوی و دارایی‌های فکری تأکید کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: لزوم توسعه تحقیقات بین رشته‌ای، ضرورت همگانی با پیشرفت‌های علمی جهان، شناخت اقلیمی پدیده‌ها و پیوستگی آنها در اثر گذاری بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست ما را وا میدارد تا بزرگتر بیاند‌یشیم و گسترد‌ه تر عمل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که رتبه علمی ایران در دو پایگاه استنا‌دی اسکو‌پوس و ISI رتبه 16 و در منطقه و جهان اسلام رتبه اول است.

فرهادی ادامه داد: 14 دانشگاه ایران بر اساس طبقه‌بندی های جهان لا‌یدن در فهرست دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا و 200 دانشمند ایرانی نیز در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

وی افزود: در حالیکه رشد علمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 برابر با 6 درصد گزارش شده، این میزان برای کشور ما برابر با 17.5 درصد اعلام شده که رشد کمی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

فرهادی ادامه داد: در حال حاضر حدود 1000 شرکت دانش بنیان در 39 پارک علم و فناوری مستقر هستند که در دو سال 2014 و 2015 بیش از 100 میلیون دلار صادرات محصولات توسط این شرکت‌ها صورت گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: هم‌اکنون 235 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال انجام است و سهم مقالات مشترک ایران با دانشمندان خارجی در سال 2016 نسبت به سال 2015 رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

فرهادی یادآور شد: از نظر شاخص جهانی نوآوری رتبه ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015 ، بیست و هشت رتبه ارتقاء داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.