مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:حدود 1.3 نوجوانان اصفهانی تجربه مصرف مواد مخدر تفننی را داشته‌اند که باید تلاش کرد یک نوجوان هم این مواد را تجربه نکند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید صرامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بحث پیشگیری اولیه در خصوص اعتیاد است، بر اساس این رویکرد ستاد به دنبال این است تا 95 درصد از جمعیت سالم و در معرض خطر به سمت و سوی مصرف مواد سیر پیدا نکنند.

وی افزود: مهم‌ترین مؤلفه در اقدامات پیشگیرانه توجه به مباحث اطلاع‌رسانی، آموزش‌ مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و آموزش مدل زندگی سالم برای نوجوانان و جوانان است.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: بحث درمان، حمایت‌های اجتماعی و صیانت از معتادان بهبود یافته از دیگر رویکردهای دفتر تحقیقات مبارزه با مواد مخدر است.

وی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم به چرخه تقاضای مواد مخدر ضربه بزنیم، باید در کنار اقدامات پیشگیرانه توجه اساسی به ثابت نگه داشتن آمار در همین حد کنونی که حدود 2 میلیون نفر در سطح کشور است، داشته باشیم و برای جلوگیری از افزایش آمار معتادان گام‌های اساسی برداریم.

صرامی در ادامه بیان کرد: با اقدامات انجام شده حدود 800 هزار نفر از معتادان در سطح کشور زیر چتر برنامه‌های درمان قرار گرفته‌اند که با اقدامات مؤثر از سوی همه دستگاه‌های درمانی باید شاهد تحت پوشش قرار گرفتن مابقی معتادان باشیم.

وی همچنین اذعان کرد: در دولت تدبیر و امید وضعیت کشور در حوزه شدت اعتیاد کنترل شده اما نباید به این میزان بسنده کنیم، باید تمام آحاد جامعه با توجه به اقداماتی که در تهاجمات فرهنگی و اجتماعی که از سوی دشمنان انقلاب صورت می‌گیرد و با ارائه مواد جدید که سعی به جذب مشتریان بیشتر می‌کنند، اطلاعات خود را کامل کنند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: مصرف ماده گل یا ماری جوآنا در سطح نوجوانان و جوانان در حال رشد است که پدران و مادران باید نظارت خود را نسبت به فرزندان بیشتر کنند.

وی با بیان اینکه منازل ما نباید صرفاً برای فرزندان یک پانسیون باشد، ادامه داد: پدران و مادران برای نظارت نباید از اقدامات پلیسی استفاده کنند بلکه باید با احترام، محبت، احترام، اعتماد و صداقت با یک گفتمان خوب از اعتیاد فرزندان خود جلوگیری کنند؛ مسؤولان نظام شبانه‌روز برای کنترل و جلوگیری از اعتیاد تلاش می‌کنند.

صرامی در ادامه اظهار کرد: امروز که طرح توانمندسازی در استان اصفهان در حال اجراست، قطعاً آموزش‌هایی برای پدران و مادران تحت عنوان آموزش سبک فرزندپروری از طریق اداره کل آموزش و پرورش و در همه مدارس انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها در این ایام به خانه‌تکانی روانی هم توجه کنند، خاطرنشان کرد: 23.6 درصد جمعیت 15 تا 64 سال در ایران دارای یک اختلال خلق هستند که استرس‌ها، افسردگی‌ها و ناامیدی‌ها زمینه این اختلالات و گرایش به مواد مخدر را رونق خواهند داد.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بحث تفریح، لذت‌های افراطی، رهایی از استرس‌ها، شب‌بیداری‌ها و فریب خوردن‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای باعث می‌شود نوجوانان به سمت اعتیاد به مواد مخدر بروند.

وی با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان از متوسط نرخ شیوع کشور پائین‌تر است، تأکید کرد: در طی ربع قرن اخیر بالغ‌ بر 470 هزار نفر از مجرمان در زمینه قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر در استان اصفهان دستگیر شده‌اند که نشان می‌دهد ارگان‌های مربوطه اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند.

صرامی عنوان کرد: نیروی انتظامی با همکاری آموزش و پرورش باید تلاش کنند که تا شعاع 250 متری مدارس دانش‌آموزان مطلقاً از توزیع و مصرف هرگونه مواد مخدر محروم باشند.

وی همچنین ابراز کرد: باید باور پیدا کنیم که با پیشبرد تهاجمات اجتماعی و فرهنگی با استفاده از ابزار مواد مخدر نرم و روان‌گردان‌ها، به دنبال این هستند که قتل‌ عام و قتل نسل ما را به ویژه در میان نوجوانان داشته باشند.

مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پایان بیان کرد: حدود 1.3 درصد از نوجوانان استان اصفهان تجربه استفاده از مواد مخدر تفننی را داشته‌اند، اگرچه این عدد از متوسط کشوری پائین‌تر است اما باید اقداماتی انجام داده تا حتی یک نوجوان هم به این چرخه وارد نشود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.