معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تشکیل۲۵۰۰ سازمان‌های مردم نهاد در امور جوانان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رستمی در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان آذربایجان‌شرقی، گفت : تاکنون یک هزار و 500 سازمان مردم نهاد در امور جوانان تشکیل شده که این میزان تا پایان دولت یازدهم به 2 هزار و 500 سمن افزایش می‌یابد.
وی یکی از شاخص‌هایی که شاهد آن بودیم رشد قابل توجه جلسات ستاد ساماندهی استان و شهرستان و توجه به تنوع مصوبات مرتبط با نیازهای جوانان در این ستادها و توجه بر اجرایی شدن مصوبات در استان بودیم که این امر قابل قدردانی است، گفت: در ابتدای کار دولت مطالعات ملی انجام شد که در بر اساس این مطالعات در حوزه جوانان با سه شاخص بحرانی افول سرمایه اجتماعی جوانان در بخش‌های مختلف، طرد اجتماعی در بیش از 50 درصد جوانان و فرد گرایی به صورت خاص مواجه بودیم.
وی افزود: بر اساس این مطالعات و گفتمانی که  رئیس جمهوری در ابتدای کار داشتند، هسته مرکزی گفتمان دکتر روحانی این بود که جوانان به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه ملی به حساب می‌آیند با در نظر گرفتن این هسته مرکزی و در نظر داشتن شرایطی که در آن حضور داشتیم رویکرد دولت در حوزه جوانان ارتقای سرمایه‌های اجتماعی قرار گرفت و برای عملیاتی کردن این رویکرد دو مسیر موازی در نظر گرفته شد.
رستمی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده فعال‌سازی بخش‌های مختلف کشور از جمله بخش‌های مختلف دولت و حساس سازی همگانی بخش های مختلف دولت نسبت به موضوع، مساله و پدیده جوانی بود که از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید 18 جلسه ستاد ملی ساماندهی در دو سال گذشته برگزار شده و بیش از 3 هزار و 600 جلسه ستاد ساماندهی استانی و شهرستانی در کل کشور برگزار شده است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: تقریبا 55 درصد افزایش جلسات ستاد ساماندهی و بیش از 60 درصد اجرای مصوبات را از مصوبات استانی و شهرستان نسبت به سال های گذشته مشابه داشتیم.
وی بیان کرد: حساسیت رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری بر موضوع فعالیت‌های مربوط به جوانان و پیگیری‌های مکرر سبب مشارکت حداکثری با دستگاه‌ها در سطح ملی شد و همچنین این حساس‌سازی به توجه ویژه بخش‌های دولت به با توجه به گفتمان مطرح شده رئیس جمهوری، کمک کرد.
رستمی، گفت: در آغاز به کار دولت، آمادگی بر ای ورود به عرصه اجتماعی در جوانان و علاقه‌ای به مشارکت برای رفع مسائل اجتماعی بسیار پایین بود، بر همین اساس برنامه‌ای برای حضور مجدد جوانان با عنوان مشارکت اجتماعی جوانان در عرصه‌های اجتماعی به صورت خاص مشارکت نهادمند و سازمان یافته ایجاد شد.
وی اضافه کرد: در ابتدای دولت 45 سازمان مردم نهاد در کشور فعال بود و با توجه به مطالعات انجام شده به ازای هر  5 هزار جوان ایرانی قرار شد یک سازمان مردم نهاد جوانان در کشور فعالیت کند، یعنی 5 هزار سازمان نهاد جوانان نیاز داشتیم تا به یک استاندارد حداقلی در سطح جهانی دست پیدا کنیم و مشارکت نهادمند اجتماعی که  مبنای توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی است را بتوانیم فراهم کنیم این برنامه از ابتدای دولت تا پایان سال 99 قابل تحقق خواهد بود.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ادامه داد: تا به امروز که در ماه‌ها پایانی کار دولت یازدهم هستیم  یک هزار و 500 سازمان مردم نهاد جوانان مجوز دریافت و فعالیت خود را آغاز و مراحل توانمندسازی خود را طی کرده‌اند، همچنین 950 پرونده نیز تشکیل شده که  تا پایان دولت یازدهم مجوز آنها هم صادر خواهد شد، به عبارتی 2 هزار و 500 سازمان مردم نهاد  جوانان در دولت آقای روحانی مجوزهای فعالیت خود را آغاز کردند که 2 هزار و 500  سمن دیگر نیز در دولت بعدی شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همچنین در راستای تحقق برنامه‌های در نظر گرفته شده در حوزه جوانان، حمایت از طرح های سازمان های مردم نهاد جوان در نظر گرفته شد که تقریبا در هر استانی نزدیک به  200 میلیون تومان از طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد جوانان حمایت شده و برای طرح‌هایی که در استان قابلیت اجرایی شدن داشته باشد تا سقف 50 میلیون تومان حمایت شده و همچنین از سمن هایی که می توانند در سطح ملی طرح هایی را اجرا کنند تا سقف 100 میلیون تومان حمایت می‌شود
رستمی با تاکید بر اینکه مراحل توانمندسازی را گام به گام برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: با توجه به اینکه سازمان‌های مردم نهاد جوانان باید در مراجع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری جوانان حضور پیدا می‌کردند، بر این اساس در ستاد ملی  امور ملی جوانان مصوب شد که در تمام ستادها در سطح ملی استانی و شهرستانی سه عضو جوان از سازمان‌های مردم نهاد حکم دریافت کرده و شرکت کنند.
وی ادامه داد: یک هزار و 300 جوان از اعضای سمن‌های جوانان  امروز عضو ستادهای ساماندهی هستند و در مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکت می‌کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، گفت: برای تسهیل امکان مشارکت جوانان، برای در کنار هم بودن و ارتباط با یکدیگر، با برگزاری انتخابات مجامع استانی سمن‌ها شکل گرفت و مجمع ملی سمن‌ها نیز سال آینده تشکیل خواهد شد و این  مجامع در تمام بخش‌های مختلف رسمی کشور نماینده خواهد داشت و در بخش‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی هم که عضو جوان از کشورها می‌خواهند از طریق مجمع ملی حوانان معرفی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای، پیشبرد راحت‌تر کارها و متشکل شدن در یک واحد خانه جانان به عنوان گامی بعدی در توسعه مشارکت اجتماعی جوانان در نظر گرفته شد که ما امروز در این زمینه خانه جوانان تبریز افتتاح شد و تا پایان سال 95  تمام استان‌ها حداقل یک خانه جوانان خواهند داشت.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بیان کرد: با پیگیری‌های آنجام شده 50 میلیارد تومان اعتبار برای تاسیس خانه‌های جوانان پیش‌بینی شده و در سال آینده ساخت و توسعه خانه‌های جوانان را در شهرستان‌های بزرگ‌تر را دنبال خواهد شد تا فرآیند مشارکت تسهیل شود.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.