شاهدایی گفت: هر لحظه امکان برگشت تحریم ها وجود دارد بنابراین باید صاحبان صنایع پتروشیمی در جهت جبران کمبود دانش و مشکل کسب آن در مدار میانی و پایین دستی از فرصت پیش آمد در دوران پسابرجام نهایت استفاده را داشته باشند.

هر لحظه امکان برگشت تحریم ها وجود دارد/ افزایش صادرات و حذف خام فروشی نفت هدف صنعت پتروشیمی استبه گزارشخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش ملی آینده صنعت پتروشیمی فرصت‌ها و تهدیدها اظهار داشت: در بخش میانی و پایین دستی صنعت پتروشیمی با مشکل کمبود دانش و کسب آن مواجه هستیم بنابراین باید صاحبان صنایع از فرصت به وجود آمده در دوران پسابرجام به منظور خرید لایسنس ها و بهره مندی از این دانش از صاحبان آن در سایر کشورها نهایت استفاده را ببرند، چرا که هر لحظه امکان برگشت تحریم ها وجود دارد.

 وی گفت: هدف اصلی و چشم انداز صنعت پتروشیمی افزایش صادرات و حذف تدریجی درآمدهای حاصل از خام فروشی نفت و گسترش صنایع پایین دستی است چرا که همه این موارد منجر به اشتغال زایی و افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره فرصت های صنعت پتروشیمی بیان داشت: آنچه در مورد تهدیدها و فرصت ها در متون و دوره های مدیریت راهبردی تدریس می شود لزوماً در عمل اتفاق نمی افتد، در عمل تهدیدها و فرصت ها چنان در هم تنیدند که شناسایی آنها از یک دیگر دشوار بوده و گاهی آنچه در شرایط خاصی از زمان و مکان تهدید به شمار می رود با تغییر شرایط به فرصت تبدیل می شود، از اینجاست که تحولات ملی منطقه ای وبین المللی برای ملت ها، دولت ها و شرکت های مختلف معانی و تعبیر های متفاوتی پیدا می کنند.

شاهدایی ادامه داد: وجود ذخایر عظیم نفت وگاز در کشور، قیمت رقابتی گاز در ایران دسترسی به آبهای آزاد، امکانات و زیرساخت های مناسب ایجاد شده در مناطق ویژه و حمایت دولت از مشارکت خارجی و سرمایه گذاری های مشترک در صنایع پتروشیمی از فرصت های صنعت پتروشیمی ایران است از دیگر فرصت های پیش روی صنعت پتروشیمی کشور می توان به دانش و تجارب مدیریتی و پروژه های بازار بزرگ کسب شده در طول 5 دهه ترکیب جمعیتی متشکل از نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان وجود مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشگاه های توانمند در کشور اشاره کرد.

وی افزود: همچنین می تواند تقاضای رو به رشد محصولات پتروشیمیایی در جهان ظهور تکنولوژی های جدید فراورش و تبدیل هیدروکربن های سبک به محصولات متنوع پتروشیمیایی بازار بزرگ و رو به رشد داخلی و شکل گیری بازارهای جدید در حوزه آسیا هند و چین به عنوان دیگر فرصت های پیش رو یاد کرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تهدید های صنعت پتروشیمی که در حال حاضر با آن روبه رو است، گفت: رکود اقتصادی احتمال کاهش تقاضای جهانی در صورتی که به درستی مدیریت شوند می تواند با ارتقاء بهره بری و فناوری تبدیل به یک فرصت گردد، همچنین مشکلات و تبعات ناشی از شیوه خصوصی سازی و واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی با برنامه ریزی کلان سیاستگذاری و رگولاتوری یک پارچه صنعت پتروشیمی توسط NPC و یک پارچه سازی بازرگانی می تواند تبدیل به یک فرصت شود که باعث هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی گردد.

شاهدایی تصریح کرد: عدم تأمین خوراک بالادستی طرح های پتروشیمی می توان یک تهدیدها محسوب شود ولی با رویکرد فعلی که چندین طرح تأمین خوراک مثل پالایشگاه گاز بیدبلند 2 ، NCL3200 و غیره توسط شرکت های پتروشیمی در دست انجام است، به یک فرصت تبدیل شده است.

وی گفت: تحریم های بین المللی که مشکلات زیادی برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور ما ایجاد کرده تهدید دیگری است ولی در عوض باعث تقویت شرکت های مهندسی، پیمانکاران و سازندگان داخلی و همچنین رشد شرکتهای دانش بنیان گردید که موفق به ارتقاء فناوری های موجود بومی سازی و تجاری سازی آنها شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه مشکل تأمین منابع مالی جهت سرمایه گذاری درطرح ها یکی دیگر از تهدیدات صنعت پتروشیمی است ، افزود: همین موضوع باعث استفاده از روش های تأمین منابع مالی مانند صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی شده است، در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی می توانند در طرح های در دست اجرا و یا مطالعه پتروشیمی با همکاری ها شرکت های ایرنای مشارکت کنند، قانون حمایت کننده و ایجاد کننده امنیت برای سرمایه گذاران خارجی (FIPPA) تسهیلات ویژه ای مانند دریافت خدمات برابر با تولیدکنندگان داخلی برای سرمایه گذاران خارجی درصنعت پتروشیمی ایران در نظر گرفته است، همچنین برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد مشوق هایی مانند 10 تا 20 سال معافیت مالیاتی بر اساس شرایط و موقعیت منطقه و فرصت سرمایه گذاری تا 100 درصد ایجاد شده است، به علاوه در ساختاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیریتی تحت عنوان مدیریت سرمایه گذاری به منظور تسهیل و تسریع فرآیند جذب سرمایه گذاران جذب سرمایه گذاران داخل و خارجی ایجاد شده است.

وی درباره یکی دیگر از تهدیدهای صنعت پتروشیمی گفت: شرکت های صنایع پتروشیمی که بخش خصوصی واگذار شده‌اند مشکلات خاص خود را دارند همین امر باعث شده که سرمایه گذاری برای توسعه کمتر صورت گرفته و بخشی از منابع درآمدی به سهام داران اختصاص یابد که در سیاست گذاری با رکود مواجه شده و تنها راهکار آن یک پارچه شدن در برخی از بخش ها است. یکی دیگر از تهدیداتی که برای دست اندر کاران صنایع پتروشیمی عیان بوده، فروش محصولات پتروشیمی است، چرا که دستگاه های مختلف با برند های جداگانه خود بازاریابی کرده و به فروش محصولات پتروشمی می پردازد و همین امر باعث کاهش فروش شده است. این در حالی است که کشورهایی نظیر چین و عربستان که صنعت پتروشیمی را رشد و توسه داده اند چندی دیگر با روند توسعه ای خود فروش محصولات پتروشیمی با مشکل مواجه خواهند کرد.

وی تأکید کرد: اگر یک پارچه سازی در بازرگانی پتروشیمی صورت بگیرد و محصولات این صنعت با یک برند به فروش برسد به لحاظ موقعیتی در اعمال سیاست گذاری های منطقه و رقابت در بازار جهانی تغییر چشم گیری را مواجه خواهیم بود.

شاهدایی ادامه داد: بالاترین رتبه ما در جهان 31 است که مربوط به هولدینگ خلیج فارس است، در حالی که اگر محصولات صنایع بزرگ پتروشیمی همچون خلیج فارس و تاپیکو با هم یکی بود رتبه ما به 10 می رسید و همین موضوع باعث کسب اعتبار جهانی و جذب صنایع مالی و فاینانس هم می شد.

شاهدایی بیان داشت: با تکمیل واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی_ انرژی پارس در عسلویه مطالعات آمایشی و مکان یابی در حال انجام است تا از ظرفیت مناطق جدید منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، جاسک، چابهار، جزیره قشم و غیره نیز استفاده شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: براساس آمایش سرزمینی نقاطی را برای رشد توسعه صنایع پتروشیمی در نظر گرفته ایم. نقاطی در کشور به لحاظ منابع آبی، انرژی و خوراک و مبادی صادراتی تعیین شده تا صنعت پتروشیمی کشور در یک منطقه ویژه توسعه یابد، باقی صنایع که به دلیل کمبود آب با مشکل مواجه هستند در کنار مرزهای آبی کشور مستقر خواهند شد.

وی گفت: با اتخاذ این چنین تدابیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کلیه شرکت های تولیدی و مجری طرح های پتروشیمی در جهت توسعه صنعت پتروشیمی تلاش می کنند و امیدوار هستیم با تأثیر مثبت با شاخص های اقتصادی شاهد پیشرفت های کشور و افزایش رفاه جامعه باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره نقش جدید سیاست های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حال حاضر سازمانی توسعه ای است که برنامه ریزی کلان صنعت پتروشیمی را بر عهده دارد، مأموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تکیه بر بیش از نیم قرن تجربه و بهره مندی از منابه انسانی و فکری برنامه ریز کلان سیاست گذاری، سترسازی، تنظیم گری و تسهیل گری و پشتیبانی از توسعه پایداری برای بهبود کیفیت زندگی مردم است.

شاهدایی تصریح کرد: این شرکت با تأکید بر مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی در صیانت از محیط زیست منابع ملی رعایت حقوق همه ذی‌نفع آن و پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم دارد، از جمله مهمترین اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی و توسعه پایدار و متوازن صنعت پتروشیمی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش براساس مطالعات آمایش سرزمین است.

موقعیت صنعت پتروشیمی در ایران

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت ایران از لحاظ استقلال سیاسی و نظام حکومتی ساختار جمعیتی، مرزهای جغرافیایی، وسعت سرزمینی ، ظرفیت اقتصادی و ترکیب منابع هیدروکربنی کشوری پر ظرفیت و منحصر به فردی محسوب می شود که آینده روشن و ممتازی برای آن پیش بینی می شود.

شاهدایی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت مادر از مهمترین ارکان توسعه و موتور محرک بخشهای گوناگون اقتصادی ایران محسوب شده و وظیفه تولید محصولات گوناگون از منابع نفت و گاز را از احداث و راه اندازی مجمتع های پتروشیمی به عهده دارد.

روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی در ایران

وی درباره روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی در ایران بیان داشت: روند توسعه و تحول صنعت پتروشیمی در ایران 5 مرحله مشخص را دربر می گیرد مرحله پیدایش که با تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال 1342 و از طریق احداث و تولید کود شیمیایی شیراز در سال 1343 آغاز و سپس طی سالهای 43تا 56 با ایجاد 7 مجتمع و طرح های توسعه پتروشیمی شیراز مرحله گسترش اولیه صنعت پتروشیمی ایران شکل گرفت.

وی افزود: به علت مسائل ناشی از جنگ تحمیلی تولید به حداقل رسید و عملیات تکمیل احداث پتروشیمی بندر امام نیز متوقف شد ولی تکمیل طرح های نیمه تمام از جمله طرح گسترش شیراز ادامه داشت این مرحله، مرحله رکود نام گرفت مرحله بعدی مرحله تجدید حیات و بازسازی است که در این مرحله اجرای طرح های برنامه 5 ساله اول و دوم توسعه یعنی پتروشیمی اصفهان، اراک و تکمیل مجمتع های بندر امام و غیره باعث شد که تولید در سال پایانی برنامه دوم یعنی سال 79 به حدود 12میلیون تن برسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در مرحله پنجم یعنی مرحله جهش و تثبیت که هم زمان با برنامه های سوم، چهارم و پنجم توسعه بود پتروشیمی به سمت استقرار در کلاس جهانی حرکت کرد. ویژگی های متمایز این دوره صرف نظر از جهش، فزونی تولید و ارزش تولیدات ارتقا جایگاه سمت پتروشیمی در صادرات کالاهای غیر نفتی و صحن اقتصاد ملی ارتقا نسبی جایگاه پتروشیمی ایران در منطقه و جهان و غیره است.

شاهدایی تصریح کرد: تا پایان برنامه توسعه صنعت پتروشیمی ایران در زمینه تولید محصولات پایه شیمیایی یا پلیمیری فعالیت کرده ولی برای توسعه صنعت نیاز به طرح هایی است که زنجیره تولید را تکمیل و محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر برای تأمین خوراک صنایع پایین دستی و پتروشیمی تولید کند لذا رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره تولید، ایجاد تنوع بیشتر در محصولات و ارتقاء ارزش سبد محصولات صنعت پتروشیمی است این رویکرد به هدف ارتقاء نقش صنایع پتروشیمی در شاخص های کلان اقتصاد کشور اتخاذ شده است.

وی گفت: در همین راستا اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف و صدور مجوز برای طرح هایی است که با به کارگیری تکنولوژی های مدرن تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات ویژه از خوراک های متنوع را محقق می سازد و توجه به همین رویکرد علی رغم اینکه عمده ترین خوراک موجود در کشور برای استفاده از صنعت پتروشیمی ایران گاز طبیعی است اما طرح هایی بر اساس خوراک اتان، نفتان، پروپان و بوتان نیز تعریف شده و در دست اجرا است.

صادرات ۱۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی
 
شاهدایی درحاشیه همایش ملی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت پتروشیمی در آینده در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور در سال گذشته بوده است، گفت: سال گذشته و بعد از برجام با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی میزان صادرات افزایش یافت و طبق آخرین آمار میزان صادرات محصولات پتروشیمی 19 میلیون تن به ارزش حدود 10 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان از صادرات را مدیون شرایط خوب بین‌المللی هستیم، افزود: هم شرایط بیمه‌ها و هم شرایط حمل و نقل بهبود پیدا کرد و واحدها توانستند تولید خود را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با تأکید بر اینکه ایران از لحاظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور بی‌نظیری است، بیان داشت : ایران دارنده انواع خوراک، وسعت مرزهای آبی، سازندگان و پیمانکاران توانمندی است و همه این موضوعات دست به دست هم داده و شرایطی را به وجود آورده است که سرمایه‌گذاران معتبر صنعت پتروشیمی خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

شاهدایی در مورد تهدیدهای صنعت پتروشیمی ایران گفت : رکورد بین‌المللی، رشد دانش فنی و تکنولوژی بالا در کشورهای دیگر از تهدیدهای صنعت پتروشیمی هستند، باید بتوانیم تکنولوژی با ارزش افزوده بالا در کشور تولید کنیم ، از جمله تهدیدهای دیگر تحریم‌های بین‌المللی است. ایران در زمان تحریم‌ها تجربه خوبی کسب کرد اما ممکن است این تحریم‌ها هر لحظه بازگردد و باید برای آن آمادگی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تأمین خوراک بخش بالادستی گفت: وزارت نفت طرح‌هایی دارد که تأمین‌کننده صنعت پتروشیمی هستند، بخشی از طرح‌ها که احتمال می‌رفت با تأخیر مواجه شود، به خود سهامداران و صنعت پتروشیمی واگذار شد که بتواند برای طرح‌های آتی، خوراک تأمین کند. در مورد صنایع پایین دست رشدی که در کشور تاکنون در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده، تولید مواد پایه و مواد میانی بود و همچنین در آینده طرح‌هایی داریم که ظرفیت‌ را از 60 میلیون تن به 100 میلیون تن در 5 سال آینده و 150 میلیون تن در 10 سال آینده توسعه دهیم.

معاون وزیر نفت با تأکید بر لزوم رگولاتوری در صنعت پتروشیمی گفت: اگر شرکتی از فروش محصولاتش به داخل کشور امتناع می‌کند، باید شرایطی فراهم شود که شرکت مذکور به جای اینکه تمایل به صادرات داشته باشد، محصولاتش را در داخل کشور بفروشد.

شاهدایی در ادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت : راه‌اندازی 12 واحد صنعت پتروشیمی در جهت اقتصاد مقاومتی صورت گرفت که مجموعاً 6 میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه کرد، این طرح‌ها در حال تکمیل هستند و 5 طرح دیگر در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار