قم؛

بسیج نیروی پشتیبان کشور در هنگام بحران

بسیج به عنوان نیروی داوطلب مردمی در صحنه‌های مختلف پیشتاز بوده و با اجرای برنامه‌های تخصصی به نیروی کارآمد و پشتیبان کشور در هنگام بحران تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛بعضی خیال می کنند که بسیج یک سازمان نظامی، مثل سازمان‌های نظامی دیگر - یعنی ارتش و سپاه - است. این خطاست. بسیج، یعنی نیروی کارآمدِ کشور برای همه میدان‌ها،میدان جنگ مطرح بود، بسیج کارآمدی خود را ثابت کرد. میدان‌های دیگر هم که پیش بیاید - و تا به حال خیلی از آنها پیش آمده است - باز بسیج کارآمدی خود را اثبات می‌کند رهبر معظم انقلاب.
 
بسیج با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌های بسیاری را در عرصه‌های مختلف دنبال می‌کند تا سطح آمادگی بسیجیان را افزایش دهد و بتواند از این نیروی کارآمد به عنوان پشتیبان کشور در صحنه‌های مختلف استفاده کند.
 
فعالیت‌های انجام شده در سال‌های جهاد سازندگی به خوبی جلوه از توانمندهای بسیج را به اثبات رسانده است اما این شجره طبیه توانایی‌های بسیاری دارد که می‌تواند با استفاده از آنها در صحنه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.
 
تشکیل گردان‌های واکنش سریع الی بیت‌المقدس یکی از ابلاغ‌هایی است که در راستای فعال‌سازی ظرفیت‌های بسیج در عرصه‌های مختلف موثر بوده چرا که این گردان‌ها رزمایش‌هایی از جمله دفاع از کوی و برزن و امداد و نجات را در محوریت کار خود قرار داده و آمادگی بسیجیان را برای مقابله با دشمن در جنگ‌های خیابانی و امدادرسانی به مردم در هنگام بحران را افزایش می‌دهد.
 
حوزه‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور به تشکیل گردان‌های الی بیت‌المقدس و اجرای ماموریت‌های مربوطه موظف شده‌اند که حوزه شهید امرالله قربانی ناحیه امام حسین(ع) به عنوان یکی از حوزه‌های برجسته استان قم از این ابلاغ مستثنا نبوده و طی سال‌های اخیر با اجرای موفقیت‌آمیز رزمایش‌های تخصصی امداد و نجات نظر مسؤولان و فرماندهان سازمان بسیج مستضعفان را جلب کرده است.
 
این حوزه مقاومت بسیج در نزدیکی مسجد جامع روستای سراجه قم رزمایش تخصصی امداد و نجات امسال خود را برگزار کرده است تا باری دیگر آمادگی بسیجیان برای امدادرسانی به مردم در حوادث را افزایش دهد.
 
فرمانده گردان الی بیت‌المقدس حوزه شهید قربانی درباره جزئیات این رزمایش می‌گوید: در رزمایش تخصصی امداد و نجات با انفجار بشکه‌های فوگاز یک زلزله فرضی را صحنه‌سازی و بسیجیان را برای اجرای عملیات‌های مختلف در منطقه زلزله دیده سازماندهی کردیم.
 
مظلومان با اشاره به حضور تیم شبیه‌ساز به منظور نمایش وضعیت افراد حادثه دیده در صحنه رزمایش افزود: در ابتدا با استفاده از تیم ارزیاب منطقه زلزله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و سپس آتش‌نشان‌ها را به محل اعزام کردیم و بعد از آن نیروهای امنیتی به منظور تامین امنیت، حلقه امنیتی منطقه را تشکیل دادند.
 
وی مطرح کرد: در ادامه رزمایش نیروهای تیم تریاژ وضعیت افراد آسیب دیده را بررسی کرده و بعد از آن نیروهای درمانی برای کمک به افراد مصدوم به صحنه رزمایش اعزام شدند و افراد گندزدا نیز تیم دیگر این رزمایش بودند که مسؤولیت پاک‌سازی محل حادثه از اعضای بدن جا مانده، افراد فوت شده و مواد فاسد شونده را بر عهده داشتند.
 
مظلومان اضافه کرد: در انتهای رزمایش نیز گروهی در میان آواره‌ها در حال سرقت اموال مردم بودند که با اقدام به هنگام تیم حفاظت دستگیر شدند.
 
فرمانده گردان الی بیت‌المقدس حوزه شهید قربانی یادآور شد: این گردان هر ساله رزمایش‌های خود را به مدت دو روز در قالب دو مرحله صامت و اصلی اجرا می‌کند اما حضور بیش از 40 نفر از پیشکسوتان بسیج و نقش‌آفرینی گروهان متشکل از طلاب بسیجی از ویژگی‌های برجسته رزمایش امسال بوده است.
 
در حاشیه برگزاری این رزمایش فرمانده حوزه شهید امرالله قربانی در قم ضمن تشکر و قدردانی از حضور پرشور بسیجیان گفت: با برگزاری این رزمایش‌ها تلاش می‌کنیم تا آمادگی بسیجیان در حوزه امداد و نجات را افزایش داده و این آمادگی را حفظ کنیم.
 
 ضیایی خاطرنشان کرد:  موحد معاون عملیات سپاه استان قم،  مختاران فرمانده و حجت‌الاسلام خدابنده‌لو مسؤول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) و جمعی از داوران و ناظران سازمان بسیج مستضعفین از روند برگزاری این رزمایش بازدید کرده‌اند.
 
وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای فراخوان‌های گروهانی توسط پایگاه‌های تابعه حوزه شهید قربانی، چهار فراخوان گردانی با محوریت آموزش‌های امدادی و نظامی، میدان تیر، افزایش آمادگی جسمانی و حفظ انسجام در طول سال جاری دنبال شده است.
 
فرمانده حوزه شهید قربانی با تاکید بر اینکه گردان الی بیت‌المقدس حوزه شهید قربانی طی سال‌های متوالی به عنوان یکی از گردان‌های برتر استان امتیازهایی مطلوبی در سطح ملی کسب کرده است، عنوان کرد: بسیجیان این حوزه مقاومت با عملکرد مطلوب خود در رزمایش الی بیت‌المقدس کشوری نیز حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به اینکه حوزه‌های مقاومت بسیج برای اجرای رزمایش‌های بزرگ تجهیزات و منابع خاصی را در اختیار ندارند، مسؤولان استانی مشارکت‌ مطلوبی‌تری در این برنامه‌ها داشته باشند.
 
همچنین معاون عملیات سپاه استان قم طی سخنانی به اهمیت برگزاری رزمایش‌های الی بیت‌المقدس اشاره کرد و افزود: بسیج از فرمایشات رهبری تبعیت کرده و تلاش می‌کند تا با برگزاری این رزمایش آمادگی بسیجیان را برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف افزایش دهد و بتواند بسیجیان را به آن سطحی که مقام معظم رهبری انتظار دارند، برساند.
 
 موحد یادآور شد: اگر بسیج نبود سپاهی هم وجود نداشت چرا که بسیج به عنوان یک نیروی بزرگ مردمی است که بر ایمان و فرمایشات فرمانده معظم کل قوا تکیه داشته و در زمان لازم با حضور به موقع نقش خود را در دفاع از داشته‌های انقلاب اسلامی ایفا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در طی سال جاری 19 رزمایش الی بیت‌المقدس در استان قم برگزار شده است، عنوان کرد: برخی از گردان‌های الی بیت المقدس استان قم با اجرای مطلوب رزمایش‌های خود در سطح ملی مطرح هستند.
 
 کمالی جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) گفت: با وجود این بسیجیان می‌توانیم در هنگام وقوع حادثه به عنوان نیروی پشتیبان با دستگاه‌های مختلف امدادی مشارکت داشته باشیم.
 
حافظی جانشین فرمانده سپاه امام علی بن‌ابیطالب(ع) نیز بسیج را معجزه‌ای برگرفته از برکات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) خواند و مطرح کرد: ماموریت بسیج به آمادگی نظامی نیروهای داوطلب مردمی محدود نمی‌شود چرا که بسیج در حقیقت به دنبال زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) بوده و در این راستا تلاش‌های خود را به صورت جدی دنبال می‌کند.
 
همزمان با رزمایش تخصصی امداد و نجات حوزه شهید قربانی، رزمایش‌های تخصصی دفاع از کوی و برزن حوزه‌های شهید ابراهیمی و حوزه شهید جلالی به منظور افزایش سطح آمادگی رزم‌گردانی، بازدارندگی دشمن و مقابله با تهدیدهای احتمالی دشمن با حضور نزدیک به 443 بسیجی در روستاهای نواران و اسلام آباد بخش مرکزی قم برگزار شد.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار