معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت:40 کارگاه مرمت بناهای تاریخی در این استان فعال است که کار مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد عالیقدر افزود: این کارگاه ها به تناسب اعتباراتی که اختصاص می یابد اقدام به مرمت آثار می کنند و از جمله این آثار بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ،مجموعه بازار تاریخی اردبیل ، مسجد جمعه ، بقعه شیخ جبرئیل کلخوران ، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر، مسجد جامع نمین و مدرسه امام بیله سوار است که هر سال بصورت مداوم مرمت و بازسازی می شوند.

وی گفت: در بحث مرمت بیشتر احیا و یا بازنده سازی آثار مدنظر ماست به این صورت اثر تاریخی که مرمت می شود با حفظ موجودیت برایش کاربری تعیین می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اخلاق در مرمت و بازسازی را یادآور شد و گفت: مهمترین بحث و حساسیت در آثار تاریخی اخلاق در مرمت است و هدف اصلی حفاظت و نگهداری کاربر اصلی اثر است به این صورت اثری که در زمان قبلی ساخته شده به همان حالت مرمت می شود.

عالیقدر افزود: در مورد بافت های تاریخی در استان هم 2 بافت مصوب بنام بافت تاریخی اردبیل به مساحت 93 هکتار و بافت تاریخی شهر خلخال با مساحت 21 هکتار وجود دارد که برای آنها طرح تفصیلی ویژه بافت کهن از سنوات گذشته تهیه شده و براساس ضوابط این طرح ها توسط بخش خصوصی و بخش دولتی بازسازی می شوند.

وی بدنه سازی مجموعه بازار تاریخی اردبیل را از طرح های مهم ذکر کرد و گفت: بدنه سازی این مجموعه حد فاصل خیابان های امام خمینی و آیت الله کاشانی از سنوات قبل اجرا می شود و اعتبارات آن تامین شده و مابقی هم در صورت تامین اعتبارات اجرا خواهد شد.

عالیقدر در خصوص ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی هم اظهار کرد: 20 اثر تاریخی در ایران ثبت جهانی شده و اردبیل جزو استان هایی است که این اثرش سال 89 ثبت جهانی شده و پرونده کوه سبلان هم تحت عنوان میراث طبیعی برای ثبت جهانی در حال آماده سازی است و به محض تکمیل شدن بعنوان نامزد جهانی معرفی می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به میزان آثار ثبت شده در سطح ملی افزود:850 اثر تاریخی استان اردبیل در سطح ملی ثبت شده و در موضوع های مختلف هم اعم از بناها و تپه ها و محوطه های باستانی حدود یکهزار و 500 اثر شناسایی شده که مراحل اولیه کارشناسی انجام و چنانکه واجد ارزش تاریخی و فرهنگی باشد معرفی می شود.

انتهای پیام/ع



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.