به گزارش
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مجیدصادقزاده نگارگر كشور با بیان این كه مشاوره دادن یكی از وظایف هنرمندان است و چنین وظیفهای را در بخش هنر استاد فرشچیان برعهده ما قراردادهاند و این وظیفه ارائه اصفهان در عرصه بینالملل است. متاسفانه كلمه «معاصر و زبان جهانی» كلیه هنرهای سنتی را به حاشیه رانده است.
وی افزود: هرچه مسئولان دغدغهشان هنریتر باشد برای فرهنگ و هنر بهتر است، برخی از مسئولان دغدغه شان هنر نیست اما باید تلاش بیشتری برای هنر در اصفهان انجام دهیم تا جایگاه و القاب بینالمللی آن را حفظ نماییم.
وی خاطرنشان كرد: بسیاری از غیرایرانیها دنبال هنرسنتی ایران هستند و نه نوگرایی وارداتی، در سراسر دنیا موزههای مختلف از آثاری كه جلوههای سنتی هنر ماست پر هستند. دنیای غرب نمی خواهد اندیشههای ما در دنیا شناخته شود ، آنان آثار ما را میخواهند ولی اندیشههای ما را نمی خواهند.
وی ادامه داد: مسئولیت حوزه هنری استان اصفهان به عنوان بخشی از جامعه هنری این است كه از هنر سنتی كه ریشه در عقاید دینی دارد دفاع كند و بزرگترین خدمتی كه در این راستا میتوان انجام داد دفاع از هنرهای سنتی است. قلب هنر و آنچه به آن اعتقاد داریم در اصفهان است و تهران اصالت اصفهان را ندارد.
صادق زاده با اشاره به كمبود موزه در اصفهان تصریح كرد: اصفهان در مقیاس بینالمللی حداقل 90 موزه كم دارد، بزرگترین وظیفه حوزه هنری حفظ اندیشههای فرهنگی و توحیدی است كه مورد هجوم قرارگرفتهاند.
وی از لزوم تشكیل شورای عالی هنر استان گفت و خاطرنشان كرد: تك تك مسئولین را باید برای تشكیل این شورا دعوت كرد، دفاع از اندیشههایی كه ریشه در اعتقادات ما دارند هزینه بر است و به اسم جوانان و به اسم هنر ریشه زدن به اختلافات هنری خیانت است.
وی گفت: هنر مفهومی، از اندیشههای غربی آمده است و شعار اصلی آن برعكس اندیشههای ما ست، ما به ایجاد اثر معتقدیم و آنها اثر را هدف میدانند و معتقدند كه تنها تأثیرگذاری مهم است.
این هنرمند نگارگر ادامه داد: جمع كثیری از هنرمندان سنتی ما دیالوگ گفتاری و اندیشهای ندارند و بسیار ساده صحبت میكنند و در بحث نوگرایی وارداتی كه در كشور با مقطع كارشناسی شروع شد افراد كلمات بیشتری را ارائه دادند و به همین دلیل جلساتی را برای تزریق كلمات بیشتر به جامعه در خانه هنرمندان برگزار می كنیم.
وی با اشاره به فارغ التحصیلان مدرك دكترای پژوهش هنر تصریح كرد: حجم عظیمی از افراد دارای این مدرك هستند ولی متاسفانه پژوهشگران ما بدون عمل هستند و هنرمندان ما نیز بدون پژوهش، آنچه كه به آن نیازمندیم هنرمندی است كه پژوهش كند و بتواند از اندیشهاش دفاع نماید.
صادق زاده تأكید كرد: تلاش كردم كار من دفاع از ارزش های توحیدی و عمیق خودی با نگاه دفاعی مدرن باشد، ما باید از امكانات امروز و جدید استفاده كنیم تا بتوانیم از هنرسنتی خود كه هنری پویا در آن وجود دارد دفاع كنیم .
وی پیشنهاد راه اندازی شبكه اختصاصی هنر برای اصفهان را داد و گفت: شاید ایجاد برنامه هنری در خصوص هنرهای تجسمی در صدا و سیمای مركز اصفهان مقدمه ای برای شكل گیری شبكه هنر اصفهان باشد.
این هنرمند برجسته افزود: با آشنایی با هنرغرب موافقم اما نه با شیفته شدن به آن، ما باید در خصوص هنر از جریان خردجمعی كه وجود دارد استفاده كنیم و در جهت ابداع روش های جدید در هنرهای سنتی تلاش نماییم.
وی بهترین اثر خود را تابلوی «بانوی دو عالم» عنوان كرد و گفت: مدت ها بر روی این تابلو وقت گذاشتم تا بتوانم آن را به این شكل خلق كنم.
وی همچنین به لزوم استفاده از آثار هنری در طراحی مجتمع های مسكونی و اداری اشاره كرد و تصریح كرد: استفاده از هنرهای مختلف در مجتمع ها برای اقتصاد هنر هنرمندان و رونق هنر و هویت بخشی به معماری موثر خواهد بود.
انتهای پیام/