دهمین دوره دوسالانه نگارگری برگزیدگانش را شناخت

دهمین دوره دوسالانه نگارگری با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره های هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

دهمین دوره دوسالانه نگارگری برگزیدگانش را شناختبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملا نوروزی مدیر کل موزه هنرهای معاصر و جمعی از هنرمندان بنام عرصه تجسمی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان چهار بخش تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و طراحی و نقاشی تقدیر به عمل آمد. 

بخش تذهیب فاطمه بهاری عیسی لو نفر اول ، فریده طهماسبی نفر دوم و زینب شاهی نفر سوم.

بخش تشعیر و طراحی مهدی مهدوی نفر اول ، سارا آقا میر نفر دوم و میر محمد سیدی نفر سوم.

بخش گل و مرغ احسان فتاحی نفر اول، رعنا شریلو نفر دوم و روح ا.. پروین نفر سوم. 

بخش نقاشی ایرانی زبیر سعیدی، محمد خادم الفقرا نفر دوم و رحیم عظیمی رتبه سوم این دوسالانه لوح تقدیر دریافت کرد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم از کتاب دوسالانه نگارگری نیز با حضور مرادخانی و ملانوروزی رونمایی شد. 

در ادامه از امیرحسین قهرمانی و مصطفی سهرابی به عنوان پیشکسوتان نگارگری تجلیل به عمل آمد.

علاوه بر این تجلیل از سید محمود افتخاری ، محقق نگارگری و مدیر موزه هنرهای ملی نیز بخش دیگری از این مراسم بود.

همچنین، علی مرادخانی در این برنامه با اشاره به گردآوردن خاطرات اساتید حوزه موسیقی بیان کرد: ما در بخش موسیقی بخشی از خاطرات اساتید را جمع آوری کرده ایم و در حال پیگیری آن هستیم. امیدوارم در بخش هنرهای تجسمی و خصوصا نگارگری هم این اتفاق رخ دهد؛ چرا که نفس این اساتید به جوان‌ترها انگیزه و قدرت حرکت می دهد.

وی افزود: ما پیشنهاد دادیم به نام بهزاد جایزه‌ای طراحی شود که هر سال به یک هنرمند اعطا گردد و آن هنرمند از آن پس از امکان ویژه ای برخوردار شود.

مرادخانی تصریح کرد: وقتی از نمایشگاه دوسالانه بازدید می کردم احساس متفاوتی داشتم. نگارگری هویت ماست و برای ما ارزش والا و بالاتری از هنرهای دیگر دارد. هر چند ما برای همه هنرها احترام قائل هستیم ولی هنر نگارگری هویت ملی ماست.

معاون هنری ارشاد یادآور شد: امیدوارم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که انگیزه بیشتری برای نگارگران ایجاد شود و برای همین پیشنهاد دادیم به نام بهزاد جایزه ای طراحی شود که هر سال به یک هنرمند داده شود و آن هنرمند از امکان ویژه ای از آن پس برخوردار شود. ما در واقع می خواهیم به بزرگان این نوید را بدهیم که برای پایداری این هنر در تلاش هستیم. به طور مثال استاد فرشچیان بارها درباره کمرنگ شدن استقبال جوانان از این عرصه اظهار نگرانی کردند.

در این مراسم عبدالله محرمی دبیر دوسالانه نگارگری با خواندن متنی به اهمیت تاسیس مدرسه صنایع قدیمه و به دنبالش مکتب تهران اشاره کرد و از تاثیر این مجموعه ها بر هنر نگارگری گفت.

در ادامه مجید ملانوروزی رئیس شورای دوسالانه نگارگری و رئیس دفتر هنرهای تجسمی ارشاد اظهار کرد: ما مفتخریم این دوسالانه ها را سر جای خود برگزار می کنیم. کمتر بینالی را در این سال ها سراغ داشته ایم که مانند خوشنویسی و نگارگری درست به موقع برگزار شود. یکی از دلایل این اتفاق اهمیت میراث ملی ما است و دیگری به تغییراتی برمی گردد که در ساختار برخی انجمن های تجسمی رخ داده است.

ملانوروزی ادامه داد: موضوع مکتب تهران که موضوع اصلی این دوره دوسالانه بود، در همه رشته ها دچار مشکل شده است. چون از یک طرف آبشخورهای ملی و میراث گرانقدر ما هستند و از سوی دیگر دل در گرو جریان امروز دارند.

وی خاطرنشان کرد: میراث ملی ما با تار و پود فرهنگ ما گره خورده است و البته در دوران معاصر با مشکلاتی هم مواجه شده اما در همین بینال‌ها می توان پژوهش هایی داشت تا این چالش‌ها بررسی شود. مثلا مکتب نگارگری ما با استاد و شاگردی گره خورده است اما در هنر معاصر همه به دنبال ایده های نو هستند و می شود بررسی کرد که چگونه می شود در عین همراهی با فضای مدرن امروزی هم مولف بود و هم معاصر.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار