عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در تألیف کتاب‌های درسی حفظ هویت ملی و دینی مورد توجه باشد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزم اندیشه 16 با موضوع علم دینی و سکو‌لار در کتاب‌های درسی صبح امروز با حضور محی‌الدین بهرام محمد‌یان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مهدی گلشنی‌ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه در سالن اجتماعات سازمان پژوهش برگزار شد.

در این مراسم محمد‌یان با اشاره به ضرورت توجه علم آموزی به برنامه‌های در نظر گرفته شده در برنامه‌ درسی ملی پرداخت و گفت: این برنامه در ذیل سند تحول برای دستیابی به مرا‌تبی از حیات طیبه مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده رویکرد فطرت‌گرایی را در دستور کار قرار دادیم همچنین تفکر، ایمان، اخلاق، خلقت و علم از دیگر مسائلی است که به آن می‌پردازیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: در کتاب‌های آموزشی علی‌رغم اینکه در کشوری اسلامی ارائه می‌شود اما در متون درسی به فاعل و منشأ پدیده‌ها توجهی نمی‌شود و بر این اساس در تالیف کتاب‌های درسی جدید باید خلقت و طبیعت هر پدیده‌ای مورد توجه قرار گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم گلشنی‌ با بیان اینکه جهان‌بینی باید به گونه‌ای جامع‌نگر تبیین شود اظهار داشت: اکنون به جای جهان‌بینی جامع ، جهان‌بینی سکولا‌رم حاکم شده که موجب علم زدگی است.

وی ادامه داد: علم را باید در داخل کشور تقویت کنیم و در حالیکه از سایر کشورها علوم را دریافت می‌کنیم با حفظ هویت علوم مختلف را در کشور بکار ببندیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: علم حاکم در تمدن اسلامی و تغییراتی که در علم مدرن شاهد آن هستیم نیازمند آسیب‌شناسی و بررسی است بوده که باید به آن بپردازیم.

وی تصریح کرد: با پی‌ریزی علمی که آموزه‌های علمی را به طور همه جانبه مورد توجه قرار دهد می‌توان خلأ‌ها و آسیب‌های علم موجود رفع کرد.

گلشنی‌ بیان کرد: فعالیت‌های علمی باید به شکل جمع‌آوری داده و مرتب کردن و نظریه‌پردازی داده‌ها ارائه شود تا تحقق علم دینی را در جامعه شاهد باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تدوین کتاب‌های درسی آموزش و پرورش علم اسلامی که طیفی‌ از دانش‌های مختلف را پوشش دهد و در جهت اعتلای جامعه انسانی بکوشد.

وی بیان کرد: دانشمندان اسلامی دوران گذشته مقلد صرف نبودند و همواره کشف حقیقت را در دستور کار قرار داده بودند بنابراین می‌توان در کتاب‌های درسی عالمان برجسته دوره تمدن اسلامی را به عنوان مثال برای دانش‌آموزان ارائه کرد.

گلشنی‌ گفت: باید در کتاب‌های درسی رویکرد ملی و دینی مورد توجه قرار گیرد تا همزمان با آموزش‌ها بکارگیری این علوم در کشور و جامعه برای دانش‌آموزان نهادینه شود و صرفا افرادی که مقلد جوامع دیگر باشند را تربیت نکنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: علوم باید بطور جامع‌نگری مسائل را مورد توجه قرار دهد و پاسخگوی بخش عظیمی از نیازهای جوامع انسانی باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.