مقامات دولت پاکستان اجلاس اکو را به عنوان فرصتی برای نشان دادن این که نمی‌توان این کشور را از صحنه بین‌المللی منزوی کرد، توصیف کردند.

تأکید اعضای اکو بر همکاری در مبارزه با تروریسم
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آسوشیتدپرس، شرکت کنندگان در یک اجلاس اقتصادی منطقه ای روز چهارشنبه با مبارزه جمعی با چالش تروریسم و تلاش برای همکاریهای بیشتر در عرصه های تجارت، انرژی و توسعه زیرساخت‌ها موافقت کردند.

اسلام آباد، پایتخت پاکستان میزبان نشست یک روزه «سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)» بود که ده عضو دارد و در آن طرح موسوم به «چشم انداز 2025» برای گسترش تجارت و توسعه بین کشورهای عضو نهایی شد.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که به عنوان رئیس جدید این سازمان انتخاب شد گفت: «تا به حال موقعیتی از این بهتر برای تحقق رویاهای ما در مورد ارتباط با یکدیگر جهت کامیابی منطقه ای وجود نداشته است. ما می توانیم با یکی کردن تلاش های منفردمان برای همکاری بیشتر به اهداف حتی بالاتری برسیم و باید این کار را انجام دهیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای او از جمله سران شرکت کننده در این اجلاس بودند. ترکیه، ایران و پاکستان در سال 1985 اکو را تاسیس کردند. 
عمر زخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان هم گفت صلح و ثبات در منطقه در حصول اهداف دوجانبه اقتصادی نقشی بزرگتر ایفا خواهد کرد.

او اظهار داشت: «ما می توانیم با چالش فقر از طریق اجرای یک راهبرد مشترک مقابله کنیم.»

نواز شریف بر عزم کشورهای عضو اکو جهت مبارزه جمعی با تروریسم و افراط گرایی تاکید کرد.

او که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، گفت: «ما مصمم به رویارویی جمعی با چالش هایی نظیر افراط گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر به منظور نیل به آرزویمان جهت تبدیل این منطقه به حوزه صلح و کامیابی هستیم. ما خود را به همکاری جهت ایجاد دگرگونی ها برای زندگی مردم منطقه و تبدیل آن به پایگاه صلح و پیشرفت و کامیابی متعهد می دانیم.»

این اجلاس بعد از موجی از بمب گذاری‌های انتحاری در پاکستان توسط چندین گروه شبه نظامی مختلف که بر اثر آنها بیش از 125 نفر کشته شدند تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. همه مسیرهای منتهی به محل برگزاری اجلاس مسدود شده بود و تمام ادارات، مدارس و اکثر مناطق تجاری اسلام آباد تعطیل بود.

در جنگ دولت پاکستان با شبه نظامیان افراطی مرتبط با القاعده تاکنون دهها هزار نفر کشته شده اند.

دولت پاکستان از اجلاس اکو به عنوان فرصتی برای نشان قابلیت های بالقوه این کشور به عنوان یکی از بازارهای در حال ظهور آسیا به سرمایه گذاران استفاده کرد.

نواز شریف در این اجلاس گفت: «شاخص های اقتصادی ما بالاست.»

مقامات دولت پاکستان هم اجلاس اکو را به عنوان فرصتی برای نشان دادن این که نمی توان این کشور را از صحنه بین المللی منزوی کرد، توصیف کردند. پاکستان سال گذشته بعد از آنکه دو کشور همسایه اسلام آباد یعنی هند و افغانستان از حضور در یک کنفرانس مهم مربوط به همکاری منطقه ای خودداری کردند مجبور شد این کنفرانس را لغو کند. دهلی نو  و کابل شبه نظامیان مستقر در پاکستان را مسئول انجام حملات تروریستی در خاک خود می دانند و تنش ها بین پاکستان و هند به علت خشونتهای فرامرزی در منطقه مورد مناقشه کشمیر تشدید شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار