منابعی در دولت سوریه اعلام کردند که مذاکرات ژنو سودمند بوده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ منابعی در دولت سوریه گفتند: مذاکرات ژنو سودمند بوده است و آنها با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به توافق رسیده اند که چهار موضوع دیگر از جمله مسائل سیاسی و تروریسم را بررسی کنند.

شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد هئیت سوریه در مذاکرات ژنو مجموعه ای از اصلاحات و ملاحظات بر طرح پیشنهادی دی میستورا اعمال کرد و آن را به دی میستورا بازگرداند. دی‌میستورا این طرح را دیروز در اختیار هیئت سوریه قرار داده بود.

یک منبع نزدیک به هیئت دولت سوریه اعلام کرد نمایندگان دولت سوریه از استفان دی‌میستورا خواسته تا هیئت‌های مخالفان را از طرح اصلاح شده مطلع کرده و موضع آن ها را اخذ کند.

به گفته این منبع، نمایندگان دولت سوریه معتقدند اگر این مبانی از سوی گروه‌های مخالف سوری پذیرفته شود می تواند مبنایی برای هر گفتگوی ملی در خصوص تمام مسائل مطرح شده طی مذاکرات سوری-سوری باشد.

طی دو روز گذشته، مذاکرات عمیق و ثمربخشی میان هیئت دولت سوریه و دی میستورا در مورد جدول کاری مذاکرات صورت گرفته است و این گفتگوها به این نتیجه منتهی شد که مذاکرات در چهار دسته مسائلی که به لحاظ اهمیت با هم برابرند انجام شود، این چهار دسته از مسائل عبارتند از تروریسم، حاکمیت، قانون اساسی و انتخابات.

هیئت دولت سوریه از اظهارات برخی طرف‌های مذاکراه‌کننده در خصوص آنچه در جلسات گفتگو با دی میستورا گذشته است، ناخرسند است. این افراد به نقل سخنانی غیر دقیق از زبان دی میستورا در مورد توصیف آنچه در جلسات گذشته اقدام کرده اند. 

هیئت نمایندگی دولت سوریه تاکید کرده است چنین اقدام‌هایی به نفع اعتبار فرستاده سازمان ملل متحد نیست و هدف آن گمراه کردن افکار عمومی است و هدف نهایی این کارها به شکست کشاندن مذاکرات ژنو است. این هیئت از دی میستورا خواست این اظهارات را کنترل کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ژنو اعلام کرد: معارضان سوری، مخالفت خود را با مذاکره درباره تروریسم در ژنو اعلام کردند.

همچنین معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: هیئت عالی مذاکره کننده مخالفان سوری پس از دیدار با استفان دی میستورا، با برنامه پیشنهادی وی موافقت کرد.

گنادی گاتیلوف تاکید کرد همه طرف های مذاکرات ژنو با بررسی مسائل اساسی به صورت همزمان، موافقت کردند.

گاتیلوف تصریح کرد دیدار با هیئت عالی مذاکرات مخالفان سوری، سازنده بود و این درک وجود داشت که باید گام رو به جلو برداشت.

وی افزود: روسیه خواهان انجام مذاکرات به صورت رو در رو میان طرف‌های مذاکره کننده است اما این امری دور از دسترس است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار