معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سیاست تکیه بر بهره وری با شدت بیشتری دنبال می شود/ بخش کشاورزی به سبب ذات بیشترین مصرف آب را دارا است

کشاورز گفت: در تمامی کشور‌ها علی رغم سهم سه برابر بارندگی نسبت به کشور ما سهم آب کشاورزی حدود ۷۰ درصد است، از این رو مردم به اشتباه فکر نکنند که کشاورزی اشتباهی در مصرف آب دارد.

عباس کشاورز معاونت امور زارعت در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت وکشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری اظهار داشت: تکیه ما در بخش کشاورزی بر اصل حداقل مصرف، حداکثر بهره وری و پیدا کردن تناسب است که بدین منظور از ابتدای سال ۹۳، کشت برنج محدود به دواستان گیلان و مازندران به طور جدی در دستور کار قرار گرفت که می‌بایست موجبات قانون آن فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش بهره وری در کشت چغندر قند در دستور کار قرار گرفته است، افزود: افزایش تولید شکر تن‌ها از طریق کشت پاییزه چغندر قند امکان پذیر است که به همین خاطرامسال حدود ۱۴ هزار هکتار کشت پاییزه انجام شد که این رکورد بی نظیری است.

کشاورز با بیان اینکه همه دنیا بخش کشاورزی به سبب ذات بیشترین مصرف آب را دارد، عنوان کرد: در تمامی کشور‌ها علی رغم سهم سه برابر بارندگی نسبت به کشور ما سهم آب کشاورزی حدود ۷۰ درصد است از این رو مردم به اشتباه فکر نکنند که کشاورزی اشتباهی در مصرف آب دارد.

معاونت امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به برنامه بهره وری در برنامه چهارم مبنی بر افزایش بهره وری ۲۵ درصدی عملیاتی نشد و تن‌ها در سه سال اخیر با بررسی‌های به عمل آمده به طور متوسط ۲۰ درصد بهره وری آب افزایش یافت.

وی با تاکید برسیاست بهره وری و صرفه جویی آب افزود: کشت مستقیم برای اغلب محصولات در مناطق جیرفت، بندرعباس، بوشهر، خراسان رضوی جای خود را به کشت نشایی و آبیاری میکرو داده که همین امر می‌تواند توسعه بهره وری را به همراه داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر سیاست تکیه بر بهره وری در برنامه ششم با همین شدت استمرار یابد، بحران آب به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد از این رو انتظار می‌رود که کشاورزان به توصیه ما توجه نماید تا با کاهش مدیریت بحران آب بتوان در حد شایسته‌ای امنیت غذایی را افزایش داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار