همدان؛

توزیع 100 هزار اصله نهال در استان

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: ۱۰۰ هزار اصله نهال هفته منابع طبیعی در استان توزیع خواهد شد.

توزیع 100 هزار اصله نهال در استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اسفندیار خزایی به مناسبت هفته منابع طبیعی واّبخیزداری در نشست خبری با اشاره به اینکه هدف این سازمان تلاش برای حفظ احیا،و توسعه و بهره برداری مطلوب از منابع طبیعی است افزود: حفاظت از منابع طبیعی وظیفه عمومی است.

وی افزود: امسال 100 هزار اصله نهال توزیع می‌شود که 50 هزار اصله توسط نهال کاران بین مردم توزیع می‌شود که امیدواریم مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

خزایی ادامه داد: 905 هزار هکتار از اراضی استان جزء منابع طبیعی استان است که  برای بیش از 800 هزار هکتار آن سند صادر و به مالکیت دولت درآمده است.

خزایی خاطرنشان کرد: در زمینه کاداستر اراضی( تهیه نقشه از اراضی ملی و صدور سند ) 22 هزار هکتار سند تک برگی صادر شده  است که  موجب افزایش ضریب حفاظتی می شود.

وی ادامه داد: کاداستر اراضی موجب می‌شود تا ضریب تعدی و تجاوز به اراضی منابع طبیعی کاهش یابد.


خزایی خاطرنشان کرد: در اجرای کاداستر برای  سال آینده نیز 50 هزار هکتار هدفگذاری شده است که امیدواریم بتوان اعتبارات موردنیاز برای اجرا و عملیاتی کردن این هدفگذاری تخصیص یابد.

این مسئول بیان کرد: 491 هکتار از اراضی منابع طبیعی همدان رفع تصرف شد.


461 هزار هکتار از منابع طبیعی همدان در آتش سوخت

خزایی در ادامه با بیان اینکه 461 هکتار از منابع طبیعی همدان در آتش سوزی سوخت، اظهار داشت: امسال 178 فقره آتش‌سوزی در سطح منابع طبیعی و اراضی ملی استان همدان رخ داده است.

وی گفت: در تمام شهرستان ها تیم‌های اطفا حریق به شکل شبانه‌روزی فعال هستند و با وقوع آتش سوزی تیم ها اعزام خواهند شد.

وی ابراز کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه 728 پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی ومنابع طبیعی در همدان به مساحت 940 هزار هکتار تشکیل  شده است.

وی به پرونده‌های موجود زمین‌خواری در استان همدان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر پرونده‌هایی که در استان همدان تشکیل می‌شود اشتباهات سهوی از سوی کشاورزان است که اراضی ملی را تخریب و تصرف کرده و کشت می‌کنند.

خزایی خاطرنشان کرد: پرونده‌های زمین خواری شامل  جعل اسناد، تبانی با دستگاه‌های دولتی و تغییر کاربری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اضافه کرد: میانگین جهانی برای حفاظت از هر 10 هزار هکتار منابع طبیعی باید یک نیرو باشد اما نیروهای حفاظتی منابع طبیعی استان همدان 15 نفر است.

وی بیان کرد: هم اکنون هر نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی همدان از 60 هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی حفاظت می‌کند که انتظار می‌رود از نظر نیرو و امکانات بیشتر با منابع طبیعی همکاری شود.

خزایی با اشاره به اینکه در نظر است با حفاظت مشارکتی ارتقا ضریب مشارکتی را داشته باشیم گفت: 100 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی را در دستور کار حفاظت مشارکتی قرار دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به فعال کردن معادن متروکه در سطح استان همدان اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های معدنی با تخریب همراه است و به دنبال انجام اقداماتی هستیم که این تخریب‌ها به حداقل کاهش یابد.

خزایی  با اشاره به اینکه شعار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری "همیار طبیعت باشیم"  است، ادامه داد: دستگاه‌ها، مردم، ارگان‌ها، رسانه‌ به عنوان رابط مردم و دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در این زمینه همکاری و کمک کند.

وی به برنامه های هفته منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم ارتقای فرهنگ منابع طبیعی با حضور جوامع محلی،برگزاری همایش برای زنان روستایی در خصوص ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت زنان روستایی در حفاظت از منابع طبیعی،برگزاری مراسم با حضور سازمان های مردم نهاد وعموم مردم از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی است.


انتهای پیام/ ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.