همدان؛

اجرای کشاورزی حفاظتی در بیش از 156 هزار هکتار از اراضی استان همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان از اجرای کشاورزی حفاظتی در 156 هزار هکتار از اراضی استان همدان خبر داد.

اجرای کشاورزی حفاظتی در بیش از 156 هزار هکتار از اراضی استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شهرام پرورش با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی با هدف ارتقاء حاصلخیزی زمین وافزایش مواد آلی خاک،کاهش هزینه های تولید وافزایش بهره وری آغاز شده است افزود: در این راستا با چالش حفظ بقایا مواجه هستیم چرا که در بیشتر مزارع بقایا توسط دامداران چرا می شود و امیدواریم که این فرهنگ در ما ایجاد شود که بیشتر از ظرفیت منابع طبیعی از آنها برداشت نکنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد محصولات کشاورزی در مراحل کاشت تا برداشت در اثر عوامل خسارت زای گیاهی از بین می رود ادامه داد: بنابراین یکی از مهمترین روش های کاهش این ضایعات مبارزه اصولی ،منطقی و به موقع با این عوامل است.

پرورش اظهار داشت: براساس آخرین آمار،میزان تولیدات گیاهی به 3/8میلیون تن در سال می رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان در ادامه با اشاره به اینکه تولیدات محصولات زراعی در سال به 3/3 میلیون تن می رسد، خاطر نشان کرد: تولید این محصول با جهت گیری در پایداری تولید،حفاظت از منابع آب وخاک انجام می شود.

وی تاکید کرد:تولید محصول با کیفیت از برنامه های اساسی در بخش محصولات زراعی است و اجرای کشاورزی حفاظتی با هدفگذاری 5 سال بوده است که در استان آغاز شده است.

پرورش ابراز کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده نقش مهمی در تولیدات دارد چرا که غلات به عنوان بخش اصلی در تولید بذر است که امسال میزان تولید در این بخش به بیش از 25 هزار تن رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه حفظ نباتات با انواع آفات مبارزه شده است افزود: مبارزه علیه سن غلات،آفات نباتی،بیماری های نباتی،علف های هرز با جدیت در اراضی استان انجام شده است.

شهرام پرورش با اشاره به اینکه مبارزه بیولوژیک نیز با جدیت دنبال می شود اظهار داشت: ضد عفونی کردن بذرهای غلات ،صدورگواهی بهداشت نباتی، مبارزه غیر شیمیایی، ردیابی آفات قرنطینه ای، نظارت برتولیدات گواهی شده، مبارزه زراعی و مکانیکی و مبارزه علیه جوندگان مضر صحرایی از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.

انتهای پیام/ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار