کرمانشاه؛

زاگرس کمربند زیستی ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر ضرورت توجه به درختکاری و کاشت گونه‌های گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی تاکید کرد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛خسرو شهبازی، زاگرس را به کمربند زیستی ایران معروف دانست و افزود: از آنجایی که توده‌های باد از دریای مدیترانه از این کمربند عبور می کنند، حراست از این منابع به لحاظ حفظ محیط زیست کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهبازی ایجاد پوشش گیاهی را به منظور جلوگیری از تغییر اقلیم، افزایش درجه حرارت هوا  و جلوگیری از افزایش CO2  از اهمیت زیادی برخوردار دانست و افزود: این مهم ضرورت توجه به برنامه‌های کاشت نهال در عرصه‌های منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخشی از منابع آبی استان از دسترس خارج می شود، اظهار کرد: با اجرای طرح‌هایی مثل طرح سامانه گرمسیری و توسعه کشت گونه‌های گیاهی و درختی و باغی بخشی از این آب‌ها مهار و بخشی نیز در مباحث آبخیزداری بکار گرفته شوند و بدین ترتیب از خروج آب از استان و کشور جلوگیری می شود.

شهبازی اشاره‌ای هم به پایین بودن سطح باغات استان کرمانشاه در مقایسه با متوسط کشوری داشت و اظهار کرد: 18 درصد اراضی کشاورزی کشور به توسعه باغات اختصاص دارد و این در حالیست که در استان کرمانشاه این رقم بیشتر از چهار تا 4.5 درصد نیست.

شهبازی توسعه باغات دیم و آبی را نیازمند مشارکت بهره‌برداران دانست و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته در مرحله نخست 10 هزار هکتار از اراضی که پتانسیل توسعه باغات دیم دارند، شناسایی شده‌اند.

شهبازی با اشاره به پیش‌بینی توسعه 19 هزار هکتاری باغات استان در قالب یک برنامه پنج ساله افزود: مدیریت ارشد اجرایی استان خواستار افزایش برنامه‌ریزی‌ها و رساندن آن به میانگین کشوری شده‌ و در حال حاضر نیز در حال برنامه‌ریزی برای افزایش هدف‌گذاری‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان در این راستا هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده توسعه باغات را در گروی همکاری مردم، بهره‌برداران کشاورزی و NGOها عنوان کرد و افزود: مسئولین استانی نیز با تامین نهال یارانه‌ای می‌توانند مجموعه جهاد کشاورزی را در رسیدن به اهداف خود یاری دهند.
 
انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.